Conceptions of Chemistry Undergraduates Concerning Scientific Knowledge Construction

Analysis Based on Texts about the Production of the Atomic Bomb

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2525-376X.v7i1p89-100

Keywords:

Chemistry, Socioscientific issues, Nature of science

Abstract

An essential component of chemistry undergraduates’ education is understanding scientific knowledge construction, mainly due to the direct influence they will have, as future professionals, on developing basic education students’ conceptions on the subject. This study investigated undergraduate chemistry students’ conceptions  regarding scientific knowledge construction based on analyzing argumentative texts written by them related to the creation of the first atomic bomb, Trinity. To this end, seven distorted views of scientific work were considered, as well as five essential characteristics of scientific work reported in the literature. The analyses showed an absence of distorted views of science in all texts and consistent evidence of students' understanding of the social character of science.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Salete Linhares Queiroz, Universidade de São Paulo. Instituto de Química de São Carlos

    Docente do Instituto de Química de São Carlos. Universidade de São Paulo

References

BRAGA, S. S.; MARTINS, L.; CONRADO, D. M. A argumentação a partir de questões sociocientíficas na formação de professores de biologia. Investigações em Ensino de Ciências, [S. l.], v. 24, n. 2, p. 120–136, 2019. DOI: 10.22600/1518-8795.ienci2019v24n2p120. Disponível em: https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/1297. Acesso em: 15 set. 2023.

FETTER-VORM, J. Trinity: a história em quadrinhos da primeira bomba atômica. São Paulo: Editora Três Estrelas, 2013. ISBN: 8565339173.

GEORGIOU, Y.; KYZA, E. A. Fostering Chemistry Students' Scientific Literacy for Responsible citizenship through Socio-Scientific Inquiry-Based Learning. Sustainability, v. 15, n. 8, 2023. DOI: https://doi.org/10.3390/su15086442. Disponível em: https://www.mdpi.com/2071-1050/15/8/6442.

GIL-PÉREZ, D. et al. Para uma imagem não deformada do trabalho científico. Ciência e Educação, v. 7, n. 2, p.125-153, 2001.

LEUNG, J. S. C. A Practice-based approach to learning nature of science through socioscientific Issues. Research in Science Education, v. 52, p. 259-285, 2022. DOI: https://doi.org/10.1007/s11165-020-09942-w.

PRAIA, J.; GIL-PÉREZ, D.; VILCHES, A. O papel da natureza da ciência na educação para a cidadania. Ciência & Educação, v. 13, n. 2, p. 141-156, 2007.

RAHAYU, S.; ROSAWATI, E. E. The development of higher-order thinking skills (HOTS) assessment instrument in chemistry using socioscientific issues context: A preliminary trial. AIP Conference Proceedings., v. 2572, n. 1, 2023. DOI: https://doi.org/10.1063/5.0118624.

SÁ, L. P. Estudos de caso na promoção da argumentação sobre questões sócio-científicas no Ensino Superior de Química. 278 f. Tese (Doutorado em Química) - Universidade Federal de São Carlos (Ufscar), São Paulo, 2010.

SCHEID, N. M. J.; PERSICH, G. D. O.; KRAUSE, J. C. Concepção de natureza da ciência e a educação científica na formação inicial. VII Encontro nacional de pesquisa em educação em ciências, Florianópolis, 2009. Disponível em: http://fep.if.usp.br/~profis/arquivos/viienpec/VII%20ENPEC%20-%202009/www.foco.fae.ufmg.br/cd/pdfs/552.pdf. Acesso em: 15 set. 2023.

Published

2023-11-29

Issue

Section

Articles

Funding data

How to Cite

SILVA, Guilherme Balestiero da; ALVES, Pabllo Abreu; QUEIROZ, Salete Linhares. Conceptions of Chemistry Undergraduates Concerning Scientific Knowledge Construction: Analysis Based on Texts about the Production of the Atomic Bomb. Revista de Graduação USP, São Paulo, Brasil, v. 7, n. 1, p. 89–100, 2023. DOI: 10.11606/issn.2525-376X.v7i1p89-100. Disponível em: https://revistas.usp.br/gradmais/article/view/216255.. Acesso em: 11 may. 2024.