Impacts of the covid-19 pandemic: understanding University of Campinas undergraduate students' perceptions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v37i3p373-396

Keywords:

Discursive topic, Mental health, Socio-cognition

Abstract

This article investigates the perceptions of undergraduate students at the University of Campinas (Unicamp) regarding the period of emergency remote teaching during the years of 2020 and 2021. The research was developed through the analysis of discursive topics (Jubran, 2006; Rezende, 2006; Pinheiro, 2006) present in the responses to the survey ‘Understanding the performances, contexts, and perspectives of Unicamp students during the years 2020 and 2021 of the covid-19 pandemic’ (2022). The aim of this article is to present partial results of this research, focusing on the analysis of the responses from the 554 students who participated in the survey about their physical and mental health conditions, and the impact of these conditions on their academic activities. The methodology employed involves the analysis of referential processes in the students' answers to two survey questions that address individual and family health conditions during the pandemic. The main conclusion is that there were significant and profound impacts on Unicamp’s undergraduate student population, considering the socio-cognitive implications brought by covid-19 and its impacts on academic practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Anna Christina Bentes, Universidade Estadual de Campinas

    Doutora em Lingüística pela Universidade Estadual de Campinas, Brasil (2000). Professora Livre-Docente da Universidade Estadual de Campinas (Brasil).

  • Flora Hauschild Armani, Universidade Estadual de Campinas

    Graduanda em Licenciatura em Letras pela Universidade Estadual de Campinas (Brasil).

  • Kennedy Cabral Nobre, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira

    Doutorado em Lingüística pela Universidade Federal do Ceará, Brasil (2014). Professor Adjunto da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (Brasil).

References

BRASIL, Ministério da Saúde. COVID-19 no Brasil. Disponível em: https://infoms.saude.gov.br/extensions/covid-19_html/covid-19_html.html. Acesso em: 8 jun. 2024.

BENTES, A. C. Texto. In: FLORES, V.; MAGALHÃES, T. (Orgs.) Estudos do discurso: conceitos fundamentais. Rio de Janeiro: Vozes, 2024, p. 329-352.

CANGUILHEM, G. O normal e o patológico. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1982.

CRUESP. Comunicado CRUESP nº. 03/2020. 13 mar. 2020. Disponível em: https://sites.usp.br/cruesp/wp-content/uploads/sites/620/2020/05/Cruesp_Comunicado03.pdf. Acesso em: 23 fev. 2022.

COELHO, M. T. A. D.; ALMEIDA FILHO, N. de. Normal-Patológico, Saúde-Doença: Revisitando Canguilhem. PHYSIS: Rev. Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 9, n. 1, p. 13-36, 1999. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-73311999000100002.

GURGEL, L. Interação social em entrevistas televisivas eleitorais nas eleições presidenciais brasileiras de 2014. 2017. 1 recurso online (170 p.) Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Estudos da Linguagem, Campinas, SP. Disponível em: https://hdl.handle.net/20.500.12733/1631336. Acesso em: 5 fev. 2024.

JUBRAN, C. C. A. S. Revisitando a noção de tópico discursivo. Cadernos de Estudos Linguísticos, v. 48, n. 1, p. 33–42, 2006. DOI: https://doi.org/10.20396/cel.v48i1.8637253.

KOCH, I. V. Desvendando os segredos do texto. 7.ed. São Paulo: Cortez Editora, 2002.

KOCH, I. V. Introdução à linguística textual: trajetórias e grandes temas. 2.ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2004.

LAVRAS, C. Atuação das equipes de APS durante o período de enfrentamento da COVID-19. CONASS: Coleção COVID-19. Profissionais de Saúde e Cuidados Primários, 2021, v. 4, p. 12-23. Disponível em: https://www.conass.org.br/biblioteca/volume-4-profissionais-de-saude-e-cuidados-primarios/. Acesso em: 22 abr. 2024.

MARCUSCHI, L. A. Anáfora indireta: o barco textual e suas âncoras. In: KOCH, I. G. V.; MORATO, E. M.; BENTES, A. C. (org.). Referenciação e discurso. São Paulo: Contexto, 2005. p. 51-101.

MARCUSCHI, L. A. Produção textual: análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

MONDADA, L.; DUBOIS, D. Construção dos objetos de discurso e categorização: uma abordagem dos processos de referenciação. In: CAVALCANTE, M. M. et al. Referenciação. 1a Reimpressão. São Paulo: Contexto, 2022, p. 17-52.

MORATO, E. M. Metalinguagem e referenciação: a reflexividade enunciativa nas práticas referenciais. In: KOCH, I.G.V.; MORATO, E. M.; BENTES, A. C. (Orgs.). Referenciação e discurso. 1.ed. São Paulo: Contexto, 2005, p. 243-263.

MORATO, E. M. Das relações entre linguagem, cognição e interação – algumas implicações para o campo da saúde. Linguagem em (Dis)curso – LemD, Tubarão, SC, v. 16, n. 3, p. 575-590, set./dez. 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-4017-160304-0516D.

MORATO, E. M. “Âncoras na deriva simbólica” – textos como formas de cognição social. Revista da Anpoll, [S. l.], v. 54, n. 1, p. e1901, 2023. DOI: https://doi.org/10.18309/ranpoll.v54i1.1901.

MORATO, E. M.; BENTES, A. C. “O mundo tá chato”: algumas notas sobre a dimensão sociocognitiva do politicamente correto na linguagem. Revista USP, n. 115, p. 11-28, 2017. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i115p11-28.

MOURA, H. O vírus bandido: linguagem e política na pandemia. Campinas: Editora da Unicamp, 2023.

OMS declara fim da Emergência de Saúde Pública de Importância Internacional referente à COVID-19. OPAS, 2023. Disponível em: https://www.paho.org/pt/noticias/5-5-2023-oms-declara-fim-da-emergencia-saude-publica-importancia-internacional-referente. Acesso em: 08 jun. 2024.

PG UNICAMP. Resolução GR-025/2020, de 16/03/2020: Atividades para os cursos de Graduação e Pós-Graduação Unicamp diante da Pandemia de Coronavírus. 16 mar. 2020. Disponível em: https://www.pg.unicamp.br/norma/17657/0. Acesso em: 20 fev. 2022.

PINHEIRO, C. L. O tópico discursivo como categoria analítica textual-interativa. Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, SP, v. 48, n. 1, p. 43–52, 2006. DOI: https://doi.org/10.20396/cel.v48i1.8637254.

REZENDE, R. C. O tópico discursivo em questão: considerações teóricas e análise de uma narrativa literária. Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, SP, v. 48, n. 1, p. 71–84, 2006. DOI: https://doi.org/10.20396/cel.v48i1.8637254.

RODRIGUES, B. B. et al. Aprendendo com o Imprevisível: Saúde Mental dos Universitários e Educação Médica na Pandemia de covid-19. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 44, p. e149, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-5271v44.supl.1-20200404.

ROMANINI, M. As máscaras e a precariedade subjetiva: efeitos da pandemia na vida de estudantes universitários. Revista de Psicologia da Unesp, v. 20, n. 1, p. 49-77, 2021. DOI: https://doi.org/10.5935/1984-9044.20210003.

SANTOS, B. de S. A cruel pedagogia do vírus. Coimbra: Edições Almedina, 2020.

Published

2024-09-30

How to Cite

BENTES, Anna Christina; ARMANI, Flora Hauschild; NOBRE, Kennedy Cabral. Impacts of the covid-19 pandemic: understanding University of Campinas undergraduate students’ perceptions. Linha D’Água, São Paulo, v. 37, n. 3, p. 373–396, 2024. DOI: 10.11606/issn.2236-4242.v37i3p373-396. Disponível em: https://revistas.usp.br/linhadagua/article/view/221840.. Acesso em: 21 nov. 2024.