A contextual description of the ‘open letter’ genre

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v37i4p275-297

Keywords:

Epistolary genre, Contextual analysis, Systemic Functional Linguistics

Abstract

Drawing on Systemic Functional Linguistics, this article aims to describe the contextual patterns that define the epistolary genre known as ‘open letter’. Using a methodological procedure that combines, through contextual system networks, qualitative analyses with the quantitative categorization of a corpus of texts emically described as ‘open letters’, we perform a multidimensional investigation of what defines this sociosemiotic practice in contextual terms, thus complementing approaches that focus on its compositional structure. As a result, we have identified (a) a global pattern, motivated by the "openness" of the genre and characterized by a sociometric bias, public mode, and a categorical audience, and (b) two more specific patterns: a “traditional-argumentative” one, linked to an argumentative institutionality, and an “innovative-affective” one, associated with the public sharing of individual emotions made possible by digital technologies.

Downloads

Author Biography

  • Theodoro C. Farhat, Universidade de São Paulo

    Mestrando em Letras pela Universidade de São Paulo, Brasil.

References

BEZERRA, M. A. Por que cartas do leitor na sala de aula? In: DIONISIO, A. P.; MACHADO, A. R.; BEZERRA, M. A. (org.). Gêneros textuais e ensino. Rio de Janeiro: Lucerna, 2007. p. 208-216.

BRITO, A. M.; ALTAFINI, B. A. S. Proposta de sequência didática: a carta aberta. Philologus, v. 20, n. 60, p. 2216-2227, 2014.

BRITO, L. M. S. Ressignificando a produção textual na EJA: uma experiência com o gênero textual carta aberta. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) – Centro de Ciências Aplicadas e Educação, Universidade Federal da Paraíba, Mamanguape, 2015.

COSTA, J. F. A coesão sequencial em textos do gênero carta aberta: proposta de intervenção para o ensino fundamental. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) – Centro de Ensino Superior do Seridó, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Currais Novos, 2019.

FARHAT, T. C. Movimentos afiliativos em interações digitais: explorações em postagens multimodais. EntreLetras, v. 13, n. 1, p. 317-343, 2022a. DOI: https://doi.org/10.20873/uft2179-3948.2022v13n1p317-343

FARHAT, T. C. Multimodalidade e contexto: problemas, assunções e hipóteses. Entrepalavras, v. 12, n. 3, p. 38-61, 2022b. DOI: http://dx.doi.org/10.22168/2237-6321-32536

FARHAT, T. C. Uma nova descrição sistêmico-funcional das relações interactanciais. Dissertação (Mestrado em Filologia e Língua Portuguesa) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. Universidade de São Paulo. São Paulo. 2025.

FARHAT, T. C.; GONÇALVES-SEGUNDO, P. R. Identidades em comunhão: estratégias multimodais de individuação em um grupo de Facebook. Texto Digital, v. 17, n. 2, p. 35-71, 2021. DOI: https://doi.org/10.5007/1807-9288.2021.e79738

FARHAT, T. C.; GONÇALVES-SEGUNDO, P. R. Entre o falar e o fazer: AÇÃO VERBAL e AÇÃO MATERIAL como parâmetros contextuais. Revista do GEL, v. 20, n. 2, p. 149–177, 2023. DOI: http://dx.doi.org/10.21165/gel.v20i2.3462

FIGUEREDO, G. P. Introdução ao perfil metafuncional do português brasileiro: contribuições para os estudos multilíngues. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) – Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2011.

HALL, E. T. The Hidden Dimension. New York: Anchor Books, 1966.

HALLIDAY, M. A. K.; HASAN, R. Language, Context, and Text: Aspects of Language in a Social-semiotic Perspective. London: Oxford University Press, 1989.

HALLIDAY, M. A. K.; MATTHIESSEN, C. M. I. M. Introduction to Functional Grammar. 4. ed. New York/London: Routledge, 2014.

HASAN, R. Speaking with reference to context. In: GHADESSY, M. (ed.) Text and Context in Functional Linguistics. Amsterdam: John Benjamins, 1999. p. 219-328.

HASAN, R. Choice, System, Realisation: Describing Language as Meaning Potential. In: FONTAINE, L.; BARTLETT, T.; O’GRADY, G. (ed.). Systemic Functional Linguistics: Exploring Choice. Cambridge: Cambridge University Press, 2013. p. 269-299.

HASAN, R. Towards a paradigmatic description of context: systems, metafunctions, and semantics. Functional Linguistics, v. 1, n. 1, p. 1-54, 2014. DOI: https://doi.org/10.1186/s40554-014-0009-y

HASAN, R. Tenor: Rethinking interactant relations. Language, Context and Text, v. 2, n. 2, p. 213–333, 2020. DOI: https://doi.org/10.1075/langct.00029.has

KNAPP, M. L.; VANGELISTI, A. L.; CAUGHLIN, J. P. Interpersonal communication and human relationships. Londres: Pearson, 2014.

MARTIN, J. R. English Text: System and Structure. Philadelphia: John Benjamins, 1992.

MARTIN, J. R. Systemic Functional Grammar: a next step into the theory – axial relations. Beijing: Higher Education Press, 2013.

MARTIN, J. R.; WHITE, P. The Language of Evaluation: Appraisal in English. Hampshire: Palgrave, 2005.

MATTHIESSEN, C. M. I. M. Multisemiosis and context-based register typology: Registerial variation in the complementarity of semiotic systems. In: VENTOLA, E.; GUIJARRO, A. J. M. (ed.). The World Told and the World Shown: Multisemiotic Issues. Palgrave Macmillan, London, 2009. p. 11-38.

MATTHIESSEN, C. M. I. M. Applying systemic functional linguistics in healthcare contexts. Text & Talk, v. 33, n. 4-5, p. 437-466, 2013. DOI: https://doi.org/10.1515/text-2013-0021

MATTHIESSEN, C. M. I. M. Register in the round: registerial cartography. Functional Linguistics, v. 2, p. 1-48, 2015. DOI: https://doi.org/10.1186/s40554-015-0015-8

MATTHIESSEN, C. M. I. M. System in Systemic Functional Linguistics: A System-based Theory of Language. Sheffield: Equinox, 2023.

MATTHIESSEN, C. M. I. M.; GUO, E. Matthiessen’s thoughts on some key issues in systemic functional linguistics. Word, v. 66, n. 2, p. 130-145, 2020. DOI: https://doi.org/10.1080/00437956.2020.1769921

MATTHIESSEN, C. M. I. M; TERUYA, K. Systemic Functional Linguistics: A Complete Guide. London: Routledge, 2024.

OLIVEIRA, N. A. F; ZANUTTO, F. O gênero carta aberta: da interlocução marcada à interlocução esperada. In: ANTONIO, J. D.; NAVARRO, P. (org.). Gêneros textuais em contexto de vestibular. Maringá: Eduem, 2017. p. 133-151.

POYNTON, C. Language and gender: Making the difference. 2a ed. Oxford: Oxford University Press, 1989.

Published

2024-12-27

How to Cite

FARHAT, Theodoro C. A contextual description of the ‘open letter’ genre. Linha D’Água, São Paulo, v. 37, n. 4, p. 275–297, 2024. DOI: 10.11606/issn.2236-4242.v37i4p275-297. Disponível em: https://revistas.usp.br/linhadagua/article/view/226105.. Acesso em: 31 mar. 2025.

Funding data