Reflections on Special and Inclusive Education: from structural conditions to the role of comic books in teaching students within the autistic spectrum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/2316-9877.2021.v9i2.187767

Keywords:

Autism, Comics, Inclusive education, Special education, Teaching

Abstract

This article surveys the challenges in building a school that contemplates Special and Inclusive Education, proposing ways to face such difficulties through comics, focusing on a special education audience: students with autism spectrum disorder (ASD). For this, it brings a literature and data review on inclusive education to, after all, reflect on comics in the education of people with ASD, based on research on this theme and the authors' pedagogical experiences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Gabriel Valladares Giesta, Colégio Pedro II

    Graduado em História pela Universidade Federal Fluminense (2009). Mestre em História Social pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2012). Doutor em História Comparada pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2018). Professor de Ensino Médio no Colégio Pedro II, instituição pela qual possui especialização em Ensino de História pelo Programa de Residência Docente (2014).

References

ALCÂNTARA, Cláudia Sales; MENDONÇA, Emiliana Pereira. HQs, Educação e Arquitetura: um diálogo possível. 9ª Arte, São Paulo, v. 8, n. 1, p. 39-49, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9877.v8i1p39-49. Acesso em: 16 nov. 2021.

BRASIL. Decreto n. 7.611. Dispõe sobre a educação especial, o atendimento educacional especializado e dá outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, 17 nov. de 2011.

CARVALHO, Natasha de; RODRIGUES, Quézia; LINHARES, Taiane. Práticas educativas para inclusão de alunos com TEA no Ensino Médio regular. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 6º, 2019. Anais. Fortaleza: 2019. v. 1.

DACHEZ, Julie. A diferença invisível. São Paulo: Nemo, 2017.

FERNANDES, L. B.; MOSQUERA, C.; TEIXEIRA, R. M. M.; SCHLESENER, A. H. Ensino de arte e autismo: um relato de extensão. Revista Educação, Artes e Inclusão, v. 5, p. 34-63, 2012.

FÉRNANDEZ, Bernardo. Fala, María: um romance gráfico sobre o autismo. São José: Skript Editora, 2020.

GIESTA, Gabriel Valladares (Org.). História em quadrinhos: projetos pedagógicos para o Ensino Médio. Niterói, 2020.

GOMES, Claudio et al. O capitão AVAPE contra o fantasma do autismo: a descoberta - parte 1. S.l: s.n., 2010.

NINOMIYA, Masanori. Nori e eu. Masanori Ninomiya, Sonia Ninomiya. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2019.

PACHECO, Fulvio. Relatos Azuis. Curitiba: Ursereia Estudio e Editora, 2016.

PALHARES. Marjory Cristiane. História em quadrinhos: uma ferramenta pedagógica para o ensino de História. Dia a Dia Educação – Governo do Paraná, p. 1-20, 2008. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/2262-8.pdf. Acesso em 06 fev. 2021.

PASIAN, Mara Silvia; MENDES, Enicéia Gonçalves; CIA, Fabiana. Atendimento educacional especializado: aspectos da formação do professor. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 47, n. 165, p. 964-981, set. 2017.

PEREIRA, Cláudio Alves. Educação Especial, Inclusiva e Atendimento Educacional Especializado. Arcos: Instituto Federal de Minas Gerais, 2018.

PICONI, Andressa Cristiani; TANAKA, Eduardo Hideki. A construção de histórias em quadrinhos eletrônicas por alunos autistas. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO – SBIE, 2003, p. 385-394. Disponível em: http://www.nce.ufrj.br/sbie2003/publicacoes/paper41.pdf. Acesso em 27 maio 2021.

ROPOLI, Edilene Aparecida; MANTOAN, Maria Teresa Égler; SANTOS, Maria Terezinha da Consolação Teixeira dos; MACHADO, Rosângela. A Educação Especial na Perspectiva da Inclusão Escolar: a escola comum inclusiva. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Especial; [Fortaleza]: Universidade Federal do Ceará, 2010.

ROSSI, Claudia Maria Soares. Transtornos globais de desenvolvimento e específicos de aprendizagem. Arcos: Instituto Federal de Minas Gerais, 2020.

SAMPAIO, Carlos Eduardo Moreno. Estatísticas da Educação Especial no Brasil. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/atividade-legislativa/comissoes/comissoespermanentes/ce/documentos-1/apresentacoes-de-audiencias-e-seminarios/carlos-morenoinep. Acesso em 28 ago. 2020.

SANTOS, Luana Ferreira dos; NEVES, João Victor Pereira Barcelos. Projeto de Criação de Cartilha de Sensibilização para Professores sobre a Temática do Autismo. In: GIESTA, Gabriel Valladares (Org.). História em quadrinhos: projetos pedagógicos para o Ensino Médio. Niterói, 2020. p. 23-61..(a)

SANTOS, Luana Ferreira; NEVES, João Victor Pereira Barcelos. Um manual do Transtorno do Espectro Autista – cartilha/fanzine para a sensibilização sobre o tema. In: GIESTA, Gabriel Valladares (Org.). História em Quadrinhos: Projetos Pedagógicos para o Ensino Médio. Niterói, 2020. p. 62-79 (b)

SONZA, Andréa Poletto et al (Org.). Afirmar: a inclusão e as diversidades no IFRS : ações e reflexões. Bento Gonçalves : IFRS, 2020.

VERGUEIRO, Waldomiro. Uso das Hqs no Ensino. In: RAMA, Ângela; Vergueiro, Waldomiro (Org.). Como usar histórias em quadrinhos na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2014.

WELLICHAN, D.S.P.; LINO, C. C. T. S. A inclusão que está nos quadrinhos: como os personagens podem divertir e ensinar sobre as pessoas com deficiência. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, v. 21, p. 44-61, 2019.

ZIRALDO; LUIS GUSTAVO; MENDES, Miguel; MARCO; FERREIRA, Fábio. Autismo: uma realidade. São Paulo: Megatério estúdio, 2013.

Published

2021-12-21

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Giesta, G. V. . (2021). Reflections on Special and Inclusive Education: from structural conditions to the role of comic books in teaching students within the autistic spectrum. 9 Arte (São Paulo), 9(2), 122-139. https://doi.org/10.11606/2316-9877.2021.v9i2.187767