The metaphor of mutants and the religion of machines in House of X/Powers of X
DOI:
https://doi.org/10.11606/2316-9877.2024.v12.e225432Keywords:
Comics, Science fiction, Cultural industry, X-Men (characters)Abstract
It is a reflection on the first editions of Marvel Comics' House of X and Powers of X, by Jonathan Hickman, drawing from authors such as Flusser and Erick Felinto. Underlying this discussion is an examination of American comics as both artwork and product, viewed through the lens of the culture industry as described by Theodore Adorno, and the logic of technical reproducibility according to Walter Benjamin. In accordance to the Critical Theory, comic books are part of a structural consumerist web inherent to the culture industry, in a relationship in which man becomes the object of his own creation. However, it is posited here that within the intricacies of this mechanism there are gaps for bursts of creativity, especially in the science fiction genre, where dreamlike whispers about tomorrow leap from the author’s mind and crystallize in the contemporary imagination.
Downloads
References
ADORNO, Theodor W. A indústria cultural. In: COHN, Gabriel (org.). Comunicação e indústria cultural. São Paulo: Editora Nacional, 1977. p.287-295.
BAUDRILLARD, Jean. Simulacro e simulações. Lisboa: Relógio D’Água, 1991.
BENJAMIN, W. A obra de arte na época de sua reprodutibilidade técnica. In: Walter Benjamin: obras escolhidas. Magia e técnica, arte e política. São Paulo: Editora Brasiliense. 1987.
O EXTERMINADOR DO FUTURO. Direção: James Cameron. Produção de Hemdale Film Corporation; Pacific Western Productions; Cinema '84. Estados Unidos: Orion Pictures, 1984. Col.
FELINTO, E. A religião das máquinas: ensaios sobre os imaginários da cibercultura. Porto Alegre: Sulina, 2005.
FLUSSER, Vilém. Vampyrotheutis Infernalis. Coimbra: Annablume. 2012.
FREIRE, Paulp. Pedagogia do oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
HALL, S. A Identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 1997
HICKMAN, Jonathan; LARRAZ, Pepe. House of X. New York: Marvel Comics. 2019. 6v.
HICKMAN, Jonathan; SILVA, R. B. Powers of X. New York: Marvel Comics. 2019. 6v.
HOWE, S. Marvel comics: a história secreta. São Paulo. Leya Brasil. 2013.
McCLOUD, Scott. Desvendando os quadrinhos. São Paulo: Makron. 1995.
McLUHAN, Marshall. Os meios de comunicação como extensões do homem. São Paulo: Cultrix, 1964.
THE MATRIX. Direção: Wachowski Brothers. Produção de Village Roadshow Pictures; Silver Pictures. Estados Unidos: Warner Brothers. 1999. Col.
THE MATRIX RELOADED. Direção: Wachowski Brothers. Produção de Village Roadshow Pictures; NPV Entertainment; Silver Pictures. Estados Unidos: Warner Brothers. 2003. Col.
THE MATRIX REVOLUTION. Direção: Wachowski Brothers. Produção de Village Roadshow Pictures; NPV Entertainment; Silver Pictures. Estados Unidos: Warner Brothers. 2003. Col.
MORRISON, Grant. New X-Men Annual. Marvel Comics. 2001.
OLIVEIRA, Ivan Carlo Andrade de. História dos quadrinhos. Macapá: UNIFAP, 2024. [E-book].
SILVA, W. A. X-Men: a reviravolta dos desprezados mutantes de Stan Lee. In: ROSA, F. (Org). Os segredos dos super-heróis. São Paulo: Pé da Letra. 2016.
X-MEN, Barueri, Panini Comics, n. 1-4, jul.-out. 2020.
X-MEN: O FILME. Brian Singer. Direção: Brian Singer. Produção de 20th Century Fox; Marvel Studios; Bad Hat Harry Productions; The Donners' Company. Estados Unidos: 20th Century Fox. 2000.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 9 Arte (São Paulo)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.