Tax Education in the State of Mato Grosso do Sul: implementation and awareness using comics
DOI:
https://doi.org/10.11606/2316-9877.Dossie.2024.e230352Keywords:
Comics, Teaching, TributesAbstract
Fiscal Education in the State of Mato Grosso do Sul has been the subject of recurring discussions. An innovative initiative to transform the educational and civic reality through the effective implementation of Fiscal Education in schools in accordance with the guidelines of the National Common Curricular Base (BNCC) is very welcome. From this perspective, the general objective of this study is to discuss to what extent the implementation of Tax Education in the education network can be relevant to the development of tax awareness among young people and adults with the use of comics. Its specific objective is contextualizing the implementation of Tax Education in the State of Mato Grosso do Sul, presenting the results achieved with the State Tax Education Program/MS.
Downloads
References
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, 1988. Disponível em: Constituição da República Federativa do Brasil : texto constitucional promulgado em 5 de outubro de 1988, compilado até a Emenda Constitucional nº 116/2022. Acesso em: 07 nov.. 2024.
BRASIL. Medida Provisória MPV 746/2016. Brasília, 22 set. 2016. Disponível em: Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2016/Mpv/mpv746impressao.htm. Acesso em: 3 nov. 2024
BRASIL. Lei n. 12.796, de 04 de abril de 2013. Disponível em: http://www.planalto.org.br/. Acesso em: 3 nov. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: documento final. MEC. Brasília, DF, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 13 set. 2024.
BRASIL. Decreto nº 10.393, de 09 de junho de 2020. Institui a nova Estratégia Nacional de Educação Financeira - ENEF e o Fórum Brasileiro de Educação Financeira - FBEF. Diário Oficial da União, Brasília, 10 jun. 2020. Disponível em: D10393. Acesso em: 07 nov. 2024.
CANCLINI, Nestor Garcia. Culturas híbridas. São Paulo: EDUSP, 1997.
GUIMARÃES, Edgard. O aprendizado da linguagem da história em quadrinhos. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 28º, 2005, Rio de Janeiro. Anais. Rio de Janeiro: Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação, 2005. p.1-14.
NuPeQ - Núcleo de Pesquisa em Quadrinhos. Disponível em: https://www.youtube.com/channel/UCQbvHsIZXoYnYwptUlkWtcQ. Acesso em: 3 nov. 2024.
MATO GROSSO DO SUL. Decreto 16218, 2023. Disponível em: https://leisestaduais.com.br/ms/decreto-n-16218-2023-mato-grosso-do-sul-o-governador-do-estado-de-mato-grosso-do-sul-no-exercicio-da-competencia-que-lhe-confere-o-art-89-inciso-vii-da-constituicao-estadual-decreta. Acesso em: 3 nov. 2024.
UMA NOVA história para Educação Fiscal do MS. Disponível em: Uma nova história para Educação Fiscal do MS - ESAN. Acesso em: 07 nov. 2024.
PROFISCO II – Projeto de Modernização da Gestão Fiscal de MS. Disponível em: PROFISCO II – Projeto de Modernização da Gestão Fiscal do MS. Acesso em: 3 nov. 2024
SAIBA quanto o brasileiro paga de impostos nos principais presentes de Natal. Jornal Fato. Disponível em: https://jornalfato.com.br/economia/saiba-quanto-o-brasileiro-paga-de-imposto-nos-principais-presentes-de-natal,422543.jhtml. Acesso em: 30 out. 2024.
SMARRA, André Luís Soares; LOTUFO, César Augusto; SILVA, Luciano Filizola da; GOMES, Nataniel dos Santos. As aventuras de Nhô Quim: o marco histórico dos quadrinhos no mundo. 9ª Arte, São Paulo, v. 9, n. 2, p. 15-41, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.11606/2316-9877.2021.v9i2.153373. Acesso em: 07 nov. 2024.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 9 Arte (São Paulo)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.