Organizational trademarks and the sponsorship of alternative social causes: daltonism

Authors

  • Kleber Markus Universidade Metodista de São Paulo Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes. Centro de Estudos de Avaliação e Mensuração em Comunicação e Marketing
  • Gustavo Henrique Del Vechio Universidade Metodista de São Paulo Faculdade de Tecnologia

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2016.139313

Keywords:

Social responsibility. Trademarks. Sponsorship. Communication. Daltonism.

Abstract

In a market with a high level of competiveness and saturation the values of trademarks can have a decisive role in the differentiation and in the purchasing decisions of consumers. This research analyzes the importance of investment in social causes, not as an obligation of self-promotion, but rather as an approach that must become a basic premise and a part of the culture of the organizations. The clipping of the research addresses the study of less diffused social causes, or of those that have less mediatic repercussion, seeking to verify if the investment in them can be reflected in value for the trademarks, such as one expects of the support of better-known causes, such as cancer, poverty or hunger. The study is supplemented by profound interviews held with executives of the Abril Group and of Volkswagen do Brasil, in order to assess how the organizations position themselves in relation to the possibility of investing in less-known causes, such as daltonism for example.

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Author Biographies

  • Kleber Markus, Universidade Metodista de São Paulo Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes. Centro de Estudos de Avaliação e Mensuração em Comunicação e Marketing
    Pós-doutor pela Université René Descartes (Paris V – Sorbonne). Doutor e mestre em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP). Curso de extensão em Novas Tecnologias da Comunicação pela University of Florida. Professor em cursos de graduação e no Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Metodista de São Paulo (Póscom-Umesp). Docente dos cursos de pós-graduação lato sensu de Gestão Estratégica em Comunicação Organizacional e Relações Públicas e Gestão de Comunicação e Marketing, da ECA-USP. Coordenador assistente do Centro de Estudos de Avaliação e Mensuração em Comunicação e Marketing (Ceacom) da ECA-USP.
  • Gustavo Henrique Del Vechio, Universidade Metodista de São Paulo Faculdade de Tecnologia
    Mestre em Comunicação Social pela Universidade Metodista de São Paulo (Umesp). Doutorando em Comunicação Social na Umesp. Graduado em Comunicação Social, com ênfase em Publicidade e Propaganda, pela Faculdade de Educação São Luis (FESL), de Jaboticabal (SP). Docente da Faculdade de Tecnologia (Fatec) de Bebedouro (SP).

Published

2016-06-11

How to Cite

MARKUS, Kleber; VECHIO, Gustavo Henrique Del. Organizational trademarks and the sponsorship of alternative social causes: daltonism. Organicom, São Paulo, Brasil, v. 13, n. 24, p. 14–28, 2016. DOI: 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2016.139313. Disponível em: https://revistas.usp.br/organicom/article/view/139313.. Acesso em: 13 may. 2024.