Activities with Decolonial Crossings: epistemic-ideological insurgencies towards a transgressive pedagogy in German teaching

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.11606/

Schlagwörter:

foreign language teaching, additional language teaching, decoloniality, Inca cosmology, pedagogy

Abstract

This research investigates how German teaching activities with decolonial crossings can contribute to reflection on post-colonial ideological values. Therefore, the analysis was based on two activities developed from the perspective of post-colonial and decolonial pedagogies, in a class with students who have been studying German in an online language course of a public institution. This course took place in 2022 and the activities developed focus on the Inca civilization: Activity 1, taking advantage of the transversal theme of Vacations and Travel, manages to shift the focus of the German class from Europe to America. Activity 2, in turn, contrasts cosmological aspects present in Inca and Judeo-Christian spiritualities, through the perception of the ideologies present in these conceptions. In this way, we carried out a narrative analysis of the activities based on student discussions through confluences recorded as decolonial crossings, in light of the theoretical framework referring to post-colonial and decolonial precepts. As a result, we showed that the activities led to the identification of opportunities to create and experience “cracks”, that is, decolonial cracks in educational spaces. In this sense, students reflected on the current stance of society maintained during coloniality, the role and relevance of original epistemology and the appreciation of Latin American identities, which highlights post-colonial ideological values in German classes.

Downloads

Download-Daten sind nocht nicht verfügbar.

Literaturhinweise

BECK, Hans-Martin. Schamanismus und Weltbild der Hochanden: Die Spiritualität der Inkas. Inka World, 2020. Disponível em: https://inka-world.com/die-spiritualitaet-der-inkas/ (06/05/2022).

BENVENISTE, Emile. Subjectivity in language. In: BENVENISTE, Emile. Problems in General linguistics, v. 1, 1971, 223-30.

BÍBLIA, A. T. Gênesis. In: BÍBLIA. Português. Bíblia Online. Disponível em: https://www.bibliaonline.com.br/nvi/gn/1> (06/05/2022).

COELHO, Carlos. Diminuir a desigualdade é a nova batalha... dos ricos. Gazeta do Povo, 2017. Disponível em: https://www.gazetadopovo.com.br/economia/diminuir-a-desigualdade-e-a-nova-batalha-dos-ricos-0x91n032ufpteh07apzy2rrub/ (06/05/2022).

DA ROSA, Daniel Zanchet. A construção de pilotos de podcast na aprendizagem de língua alemã e o letramento midiático: oralidade e tecnologia no ensino médio. Dissertação (Mestrado em Letras com ênfase em Linguística Aplicada) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2023.

DA ROSA Daniel Zanchet. Memes em alemão, gramática e empatia: um projeto didático em Alemão como Língua Estrangeira (DaF). Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Letras) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2018.

DA ROSA, Daniel Zanchet; SPINASSÉ, Karen Pupp. O uso de memes na aula de alemão como língua estrangeira: um projeto didático. Contingentia. Porto Alegre, RS. Vol. 9, n. 2, 9 -26, 2021.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1987.

GENZ, Antonio M. Sem Corpo, Sem Espiritualidade: uma visão budista do corpo como fundamento da prática espiritual. Aisthesis. n. 71, 25-36, 2021.

GIRALDO, Victor Augusto; FERNANDES, Felipe S. Caravelas à vista: giros decoloniais e caminhos de resistência na formação de professoras e professores que ensinam matemática. Perspectivas da Educação Matemática, v. 12, n. 30, 467-501, 2019.

GOLDENBERG, Mirian. A Arte de Pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em Ciências Sociais. Rio de Janeiro: Record, 2004.

GRILLI, Marina. Por uma Educação Linguística Translíngue e Decolonial: questões para o ensino de alemão. Iniciação & Formação Docente, v. 7, n. 4, 904-930, 2020.

HALL, Stuart. Da Diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003.

HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: educação como prática da liberdade. Tradução de Marcelo Brandão Cipolla. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2013.

Saiba mais sobre a Pachamama. iQuilíbrio, 2022. Disponível em: https://www.iquilibrio.com/blog/terapias-alternativas/reiki/pachamama/ (06/05/2022).

KUMARAVADIVELU, Bala. A postmethod perspective on English language teaching. World Englishes, v. 22, n. 4, 539-550, 2003.

LEDA, Manuela Corrêa. Teorias pós-coloniais e decoloniais: para repensar a sociologia da modernidade. Temáticas, v. 23, n. 45/46, 101-126, 2015.

MIGNOLO, Walter D. A colonialidade de cabo a rabo: o hemisfério ocidental no horizonte conceitual da modernidade. In. LANDER, Edgardo (Org.). A Colonialidade do Saber: eurocentrismo e ciências sociais. Buenos Aires: Clacso Livros, 2005, 35-54.

MIGNOLO, Walter D., WALSH, Catherine E. On Decoloniality: Concepts, Analytics, Praxis. Durham, NC, and London: Duke University Press, 2018.

PONTE, Raquel; NIEMEYER, Lucy. As vinhetas como expressão do broadcasting design: sua origem e seus tipos. Academia, 2009. Disponível em: < https://www.academia.edu/2523703/As_vinhetas_como_express%C3%A3o_do_broadcasting_design_sua_origem_e_seus_tipos> (13/03/2024).

ROSA, Maurício. Teoria Queer, Números Binários e Educação Matemática: estranhando a matemática em prol de uma héxis política. Educação Matemática em Revista-RS, v.2, n. 22, 70-87, 2021.

ROSA, Maurício. Cyberformação com Professories de Matemática: discutindo a responsabilidade social sobre o racismo com o Cinema. Boletim GEPEM, v. 80, 25-60, 2022a.

ROSA, Maurício. Cyberformação com professores de matemática: a compreensão da héxis política à pedagogia queer. In: ESQUINCALHA, Agnaldo da Conceição. Estudos de Gênero em Educação Matemática: tensionamentos e possibilidades. Brasília: Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM), 2022b, 206-246.

ROSA, Maurício; GIRALDO, Victor Augusto. Transposing problems: towards a decolonial based and (re)inventive Mathematics Education “doesn’t go blank”. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, v. 13, n. 2, 1-25, 2023.

SAMPAIO, Ivanete da Hora; PUH, Milan. Ensino da língua alemã na contemporaneidade: algumas perspectivas críticas como oportunidades e desafios. Projekt, n. 62, 80-89, 2023.

SAMPAIO, Ivanete da Hora; PUH, Milan. Da Teoria para a Prática: propostas formativas interculturais e Decoloniais para quem Ensina(rá) Línguas no Brasil. In: ALMEIDA, Ariadne Domingues; BATISTA, Adriana Santos; KUPSE, Felipe Flores; ZOGHBI, Denise (Org). Língua em movimento: história e funcionamento das línguas naturais, v. 2, 107-124, 2020.

SANTOS, Márcio de Souza; FOURAUX, Carolina Gonçalves da Silva; OLIVEIRA, Valéria Marques de. Narrativa como método de pesquisa. Revista Valore, v. 5, 37-51, 2020.

SEIDEL, Denílson José; ROSA, Maurício. Possibilidades da percepção fenomenológica nos procedimentos investigativos da pesquisa qualitativa em Educação Matemática. Educação Matemática Pesquisa, v. 16, n. 2, 407-428, 2014.

TETAMANTI, Guilherme. Peru. Quero Viajar Mais, 2011. Disponível em: <https://www.queroviajarmais.com/peru/> (02/12/2022).

URLAUBSPIRATEN. Angebote für euren Urlaub in Peru. Disponível em: <https://www.urlaubspiraten.de/reiseziele/peru> (02/12/2022).

VERONELLI, Gabriela A. Sobre la Colonialidad del Lenguaje. Universitas Humanística, n. 81, 33-58, 2015.

WALSH, Catherine. Lo pedagógico y lo decolonial: Entretejiendo caminos. In: WALSH, Catherine. Pedagogías decoloniales. Tomo I: Prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. Quito, Ecuador: Editorial Abya-Yala, 2013, 23-68.

WALSH, Catherine. On Decolonial Dangers, Decolonial Cracks, and Decolonial Pedagogies Rising. In.: MIGNOLO, Walter D.; WALSH, Catherine E. On Decoloniality: Concepts, Analytics, Praxis. Durham, NC, and London: Duke University Press, 2018, 81-98.

WALSH, Catherine; OLIVEIRA, Luiz Fernandes de; CANDAU, Vera Maria. Colonialidade e Pedagogia Decolonial: para pensar uma educação outra. Education Policy Analysis Archives, v. 26, 83-83, 2018.

Veröffentlicht

2024-07-08

Ausgabe

Rubrik

Dossiê: Novas perspectivas, novas práticas e tensões no ensino de língua e literatura alemãs: sobre crises e demandas identitárias, insurgentes, decoloniais, antirracistas

Zitationsvorschlag

ZANCHET DA ROSA, Daniel; ROSA, Maurício. Activities with Decolonial Crossings: epistemic-ideological insurgencies towards a transgressive pedagogy in German teaching. Pandaemonium Germanicum, São Paulo, Brasil, v. 27, n. 53, p. 218–251, 2024. DOI: 10.11606/. Disponível em: https://revistas.usp.br/pg/article/view/226902.. Acesso em: 8 jul. 2024.