Interculturality in the DaF classroom from a decolonial perspective

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.11606/

Palabras clave:

interculturality, decoloniality, teacher’s tasks, DaF, criticality

Resumen

This paper addresses interculturality, an element that is so present in language classes today, from a decolonial perspective. The aim is to contribute to discussions about a decolonial stance in language teaching – in our case, in German as a Foreign Language classes (DaF) in Brazil – by reflecting on the role of the teacher in this process. Based on my reflections and observations as a researcher-teacher and teacher trainer, I try to address how a decolonial stance on the part of the teacher can lead to the deconstruction of pre-existing patterns and, consequently, to a learner-centered learning, closer to the student's reality. To this end, as well as revisiting and discussing basic concepts for the reflections presented here, I bring practical examples that teachers face in the classroom, especially from textbooks. Since teachers are not always aware that they can – and should – constitute resistance and opposition to colonial postulations that are ingrained in our society, as well as being a tool and incentive for a different world, I discuss some notions of decolonial thinking in order to encourage this new look at learning and a new attitude towards the globalized and intercultural world in which we live.

Descargas

Los datos de descarga aún no están disponibles.

Referencias

ANDERS, Günther. Der Löwe. Die Zeit, Hamburgo, ano 1966, n. 10, 8, 4 mar. 1966. Fabel und Parabeln. Disponível em: <https://www.zeit.de/1966/10/fabeln-und-parabeln/seite-8> (04/01/2024).

AQUINO, Marceli; FERREIRA. Mergenfel A. Vaz. Ensino de alemão com foco decolonial: uma discussão sobre propostas didáticas para o projeto Zeitgeist. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 17, 1-33, 2023.

AZIBEIRO, Nadir Esperança. Educação intercultural e complexidade: desafios emergentes a partir das relações em comunidades populares. In: FLEURI, Reinaldo M. (org.). Educação intercultural: mediações necessárias. Rio de Janeiro: DP&A, 2003, 85-107.

BAGNO, Marcos. Minoritária ou Minorizada? Blog da Parábola Editorial, 2017. Disponível em: <https://www.parabolablog.com.br/index.php/blogs/politica-linguistica-1> (12/03/2024).

BALLESTRIN, Luciana. América Latina e o giro decolonial. Revista Brasileira de Ciências Políticas, Brasília, n. 11, 89-117, 2013.

BIECHELE, Markus; PADRÓS, Alicia. Didaktik der Landeskunde. Berlin: Langenscheidt, 2003.

BÖHME, Hartmut. Vom Cultus zur Kultur(wissenschaft). Zur historischen Semantik des Kulturbegriffs. In: GLASER, Renate; LUSERKE, Matthias (org.). Literaturwissenschaft – Kulturwissenschaft. Positionen, Themen, Perspektiven. Opladen: Westdeutscher Verlag, 1996, 48-68.

BOLOGNINI, Carmen Zink. Livro didático: cartão postal do país onde se fala a língua-alvo? Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 17, 43-56, 1991.

BOSI, Alfredo. A Dialética da colonização. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.

BOURDIEU, Pierre. O que falar quer dizer: a economia das trocas lingüísticas. Algés, Portugal: Difel, 1998.

CANDAU, Vera M. Ferrão. Cotidiano escolar e práticas interculturais. Cadernos de Pesquisa, v. 46, n. 161, 802-820, 2016.

CANDAU, Vera M. Ferrão. Diferenças culturais, cotidiano escolar e práticas pedagógicas. Currículo sem Fronteiras, Braga, v. 11, n. 2, 240-255, 2011.

CANDAU, Vera M. Ferrão. Multiculturalismo e educação: desafios para a prática pedagógica. In: MOREIRA, Antonio Flávio; CANDAU, Vera M. Ferrão. Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. Petrópolis: Vozes, 2013, 13-37.

CAVALCANTI, Marilda C. Estudos sobre educação bilíngüe e escolarização em contextos de minorias lingüísticas no Brasil. Revista D.E.L.T.A., São Paulo, v. 15, n. esp., 385-417, 1999.

CONSELHO DA EUROPA. Quadro europeu comum de referência para as línguas: aprendizagem, ensino, avaliação. Edição Portuguesa. Porto: Edições ASA, 2001. Disponível em: <https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/Basico/Documentos/quadro_europeu_comum_referencia.pdf> (29/03/2024).

GANDHI, Leela. Postcolonial Theory. A critical Introduction. 2. ed. New York: Columbia University Press, 2019.

GARCÍA, Ofelia; WEI, Li. Translanguaging, Language, Bilingualism and Education. London: Palgrave Macmillan, 2014.

GARCÍA, Ofelia. Bilingual education in the 21st century: a global perspective. Malden, MA: Blackwell, 2009.

GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 1989.

GRILLI, Marina; PUH, Milan. O ensino de alemão enquanto ato político-pedagógico: reflexões a partir de um estágio de docência na universidade. Revista Trama, v. 17, n. 41, 123-133, 2021.

HERSKOVITS, Melville J. Man and His Works. Antropologia Cultural. São Paulo: Mestre Jou, 1963.

HEXELSCHNEIDER, Erhard. Das Fremde und das Eigene als Grundkomponenten von Interkulturalität. Was bedeutet das für den Lehrenden? In: WIERLACHER, Alois (org.). Perspektiven und Verfahren interkultureller Germanistik. München: Iudicium, 1987, 259- 287.

HINNENKAMP, Volker. Interaktionale Soziolinguistik und interkulturelle Kommunikation. Gesprächsmanagement zwischen Deutschen und Türken. Tübingen: De Gruyter, 1989.

IPHAN. Guia de pesquisa e documentação para o INDL - Inventário Nacional da Diversidade Linguística. Volume 1: Patrimônio Cultural e Diversidade Linguística. Brasília: IPHAN, 2014.

LANGAN, Mark. Neo-colonialism and the poverty of ‘development’ in Africa. Cham, CH: Palgrave Macmillan, 2018.

LEIPRECHT, Rudolf; LUTZ, Helma. Intersektionalität im Klassenzimmer: Zur sozialen Konstruktion und Bedeutung von Ethnie, Klasse, Geschlecht und ihren Verbindungen. In: LEIPRECHT, Rudolf; STEINBACH, Anja (org.). Schule in der Migrationsgesellschaft. Ein Handbuch. Band I: Grundlagen - Differenzlinien - Fachdidaktiken. Schwalbach/Ts: Debus Pädagogik, 2015, 283-304.

MENDES, Edleise. Aprender a ser e a viver com o outro: materiais didáticos interculturais para o ensino de português LE/L2. In: SCHEYERL, Denise; SIQUEIRA, Sávio (org.). Materiais didáticos: para o ensino de línguas na contemporaneidade: contestações e proposições. Salvador: Edufba, 2012, 356-378.

MIGNOLO, Walter. Desafios decoloniais hoje. Epistemologias do Sul, Foz do Iguaçu/PR, v. 1, n. 1, 12-32, 2017. Disponível em: <https://revistas.unila.edu.br/epistemologiasdosul/article/view/772> (05/01/2024).

MOYA, R. Formación de maestros e interculturalidad. In: CUENCA, R.; NUCINKIS, N.; ZAVALA, V. (org.). Nuevos maestros para América Latina. Madrid: Morata, 2007, 229-258.

ORT, Claus-Michael. Kulturbegriffe und Kulturtheorien. In: NÜNNING, Ansgar; NÜNNING, Vera (org.). Einführung in die Kulturwissenschaften: Theoretische Grundlagen - Ansätze -Perspektiven. Stuttgart: Metzler, 2008, 19-38.

PENNYCOOK, Alastair. Critical applied linguistics: a critical re-introduction. 2. ed. New York: Routledge, 2021.

PUH, Milan. “Tudo junto e misturado?”: as contribuições e os limites do multiculturalismo no ensino de línguas. Revista El Toldo de Astier: propuestas y estudios sobre enseñanza de la lengua y la literatura, La Plata, v. 11, n. 20-21, 415-432, 2020.

PUPP SPINASSÉ, Karen. A contribuição do português para a constituição lexical do Hunsrückisch em situação de contato linguístico. LinguíStica, Rio de Janeiro, v. 3, n. 13, 94-109, 2017.

PUPP SPINASSÉ, Karen. Deutsch als Fremd- und Fachsprache in Brasilien. In: Szurawitzki, Michael; Wolf-Farré, Patrick (org.). Handbuch Deutsch als Fach- und Fremdsprache. Ein aktuelles Handbuch zeitgenössischer Forschung. Berlin: de Gruyter, 2024, 965-972.

PUPP SPINASSÉ, Karen. Formando aprendizes culturalmente sensíveis. In: SCHROEDER, Daniela Norci; RODRIGUEZ, Monica Nariño; GRAÇA, Rosa Maria de Oliveira (org.). Pesquisa-ação: cultura em sala de aula de línguas no NELE. Porto Alegre: Instituto de Letras/UFRGS, 2016, 11-19.

PUPP SPINASSÉ, Karen. Sprachenpolitische und didaktische Reflexionen über den Deutschunterricht in einem bilingualen Kontext Brasiliens. In: HERZIG, Katharina; PFLEGER, Sabine; PUPP SPINASSÉ, Karen; SADOWSKI, Sabrina (org.). Transformationen: DaF-Didaktik in Lateinamerika: Impulse aus Forschung und Unterrichtspraxis. Tübingen: Stauffenburg Verlag, 2014, 13-29.

RECKWITZ, Andreas. Die Transformation der Kulturtheorien. Zur Entwicklung eines Theorieprogramms. Weilerswist: Velbrück Wissenschaft, 2000.

RICOEUR, Paul. Das Selbst als ein Anderer. Paderborn: Fink, 1996.

SAAL, Britta. Kultur in Bewegung. In: MAE, Michiko; SAAL, Britta (org.). Transkulturelle Genderforschung. Ein Studienbuch zum Verhältnis von Kultur und Geschlecht. 2. ed. Wiesbaden: Springer, 2014, 21-47.

SAMPAIO, Ivanete da Hora; PUH, Milan. Da teoria para a prática: propostas formativas interculturais e decoloniais para quem ensina(rá) línguas no Brasil. In: ALMEIDA, Ariadne Domingues et al. (org.). Língua em movimento: Estudos em linguagem e interação. Salvador: EDUFBA, 2020, 107-124.

SOKOL, Monika. Französische Sprachwissenschaft: Eine Einführung mit thematischem Reader. Tübingen: Narr, 2001.

TEIXEIRA, Ivan. Gramática do louvor. Folha de S. Paulo, São Paulo, ano 80, n. 25.938, 8 abr. 2000. Jornal de Resenhas, 4.

THIONG’O, Ngũgĩ wa. Decolonising the mind - the politics of language in african literature. Londres: James Currey Publishers, 1986.

TIBURI, Marcia. Complexo de vira-lata. Análise da humilhação colonial. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2021.

UNESCO. Final Declaration MONDIACULT-2022. 2022. Disponível em: <https://www.unesco.org/sites/default/files/medias/fichiers/2022/10/6.MONDIACULT_EN_DRAFT%20FINAL%20DECLARATION_FINAL_1.pdf> (04/01/2024).

UPHOFF, Dörthe; ARANTES, Poliana Coeli C. Mudando os termos da conversa: questões decoloniais na produção de materiais didáticos para o ensino de alemão. Revista Interdisciplinar Sulear, v. 06, n. 14, 28-44, 2023.

WALSH, Catherine E. Interculturalidade e (des)colonialidade: perspectivas críticas e políticas. In: Anais do XII Congresso ARIC. Florianópolis: ARIC, 2009, 1-18.

WALSH, Catherine E. Interculturality and Decoloniality. In: MIGNOLO, Walter D.; WALSH, Catherine E. (org.) On decoloniality: concepts, analytics, praxis. Durham, NC: Duke University Press, 2018, 57-80.

WEINERT, Franz E. Vergleichende Leistungsmessung in Schulen – eine umstrittene Selbstverständlichkeit. In: WEINERT, Franz E. (org.). Leistungsmessungen in Schulen. Weinheim; Basel: Beltz, 2001, 17-31.

WELSCH, Wolfgang. Was ist eigentlich Transkulturalität? In: DAROWSKA, Lucyna; LÜTTENBERG, Thomas; MACHOLD, Claudia (org.). Hochschule als transkultureller Raum? Kultur, Bildung und Differenz in der Universität. Bielefeld: Transcript Verlag, 2010, 39-66.

Publicado

2024-07-08

Número

Sección

Dossiê: Novas perspectivas, novas práticas e tensões no ensino de língua e literatura alemãs: sobre crises e demandas identitárias, insurgentes, decoloniais, antirracistas

Cómo citar

PUPP SPINASSÉ, Karen. Interculturality in the DaF classroom from a decolonial perspective. Pandaemonium Germanicum, São Paulo, Brasil, v. 27, n. 53, p. 270–294, 2024. DOI: 10.11606/. Disponível em: https://revistas.usp.br/pg/article/view/226904.. Acesso em: 8 jul. 2024.