It takes a curator-diplomat to raise a palace-museum
Wladimir Murtinho and the Itamaraty Palace in Brasília
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2525-8354.v6i6p195-228Keywords:
Itamaraty Palace, Brasilia, Wladimir Murtinho, synthesis of the arts, modern artAbstract
The relationship between art and architecture, the so-called synthesis of the arts, will be one of the characteristics of modern Brazilian architecture as a design element - like panels, sculpture, murals and gardens - inside buildings and in their facades or in public spaces. The city of Brasília has in its architectural art a fundamental object for the image grounding of the city. When analyzing the artists involved in the construction of the city of Brasília, from the 1950s, the presence of works predominates from professional circuit very limited, in direct relation to the group of modern architecture in Rio de Janeiro, especially with Oscar Niemeyer.
It is in opposition to this intended synthesis of the arts anchored in a single group that appears the Itamaraty Palace. From this peculiar object, this research will debate the rol of diplomate Wladimir Murtinho on integrated art in the Palace and challenge the dominant view of one single movement of modern art and architecture in Brazil.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença CreativeCommonsAttribution CC-BY que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Os autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho on-line (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).