Every object is an image
Sauerbruch Hutton according to Harun Farocki
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2525-8354.v8i8p167-189Keywords:
Theory of Architecture, Critique of Architecture, Architecture (XXI Century), Farocki, Harun (1944-2014), Sauerbruch Hutton (architecture practice)Abstract
Harun Farocki's last film, Sauerbruch Hutton Architects (2013), is studied by comparing it to other works by the director and analyzing its scenes. The article elaborates what is the position of this office regarding architecture as a producer of images, and then verifies what is its underlying spatiality. As a result, one can see how the aesthetic projects of Harun Farocki and the Sauerbruch Hutton office are aligned.
Downloads
References
ARANTES, Pedro Fiori. Arquitetura na era digital-financeira: desenho, canteiro e renda da forma. São Paulo: Editora 34, 2012.
BERGDOLL, Barry. Sustainable colors and non-standard forms. On Sauerbruch Hutton’s recent work. 2G, n. 52 Sauerbruch Hutton, p. 4–15, 2009.
BETSKY, Aaron. Sauerbruch & Hutton: Against type. El Croquis, v. 114 [I]-Sauerbruch Hutton 1997-2003: Against type, p. 18–25, 2003.
BETSKY, Aaron; SAUERBRUCH, Matthias; HUTTON, Louisa. Pleasurable and essential: colour and content in the work of Sauerbruch & Hutton [a conversation]. El Croquis, v. 114 [I]-Sauerbruch Hutton 1997-2003: Against type, p. 6–17, 2003.
FOSTER, Hal. Vision quest: the cinema of Harun Farocki. Artforum, v. 43, n. 3, p. 156–161, 250, nov. 2004.
FOSTER, Hal. O complexo arte-arquitetura. [Ed. orig. 2013] ed. São Paulo: CosacNaify, 2015.
PANTENBURG, Volker. Working images: Harun Farocki and the operational image. In: EDER, Jens; KLONK, Charlotte (Eds.). Image operations: visual media and political conflict. Manchester, Reino Unido: Manchester University Press, 2017. p. 49–62.
SAUERBRUCH, Matthias; HUTTON, Louisa. Twenty years. 2G, n. 52 Sauerbruch Hutton, p. 136–143, 2009.
URSPRUNG, Philip. Images on the move: Sauerbruch Hutton and the two Germanys. 2G, n. 52 Sauerbruch Hutton, p. 16–23, 2009.
MARTINS, Sérgio. Harun Farocki por Sérgio Martins. 8 jun. 2019. Disponível em: <https://youtu.be/s8VcHtP8kBQ>. Acesso em: 13 mar. 2020
MOURÃO, Patrícia. Harun Farocki por Patrícia Mourão. 16 out. 2019. Disponível em: < https://youtu.be/XtoZSjH_jws>. Acesso em: 13 mar. 2020
BERGER, John. Modos de ver [Ways of seeing]. BBC, 120 min, 1972.
FAROCKI, Harun. Fogo inextinguível [Nicht löschbares Feuer], 25 min, 1969.
FAROCKI, Harun. Uma imagem [Ein Bild], 25 min, 1983.
FAROCKI, Harun. Doutrinação [Die Schulung]. SWF, Baden-Baden, 44 min, 1987.
FAROCKI, Harun. Reciclagem [Die Umschulung], 44 min, 1994.
FAROCKI, Harun. A saída dos operários da fábrica [Arbeiter verlassen die Fabrik], 36 min, 1995.
FAROCKI, Harun. Natureza morta [Stilleben], 56 min, 1997.
FAROCKI, Harun. Imagens da prisão [Gefängnisbilder], 80 min, 2000.
FAROCKI, Harun. Os criadores dos impérios das compras [Die Schöpfer der Einkaufswelten], 72 min, 2001.
FAROCKI, Harun. Reconhecer e perseguir [Erkennen und Verfolgen], 58 min, 2003.
FAROCKI, Harun. Capital de risco [Nicht ohne Risiko], 50 min, 2004.
FAROCKI, Harun. Intervalo [Aufschub], 40 min, 2007.
FAROCKI, Harun. Em comparação [Zum Vergleich], 61 min, 2009.
FAROCKI, Harun. A prata e a cruz [Das Silber und das Kreuz], 17 min, 2010.
FAROCKI, Harun. Um novo produto [Ein neues Produkt], 37 min, 2012.
FAROCKI, Harun. Sauerbruch Hutton Arquitetos [Sauerbruch Hutton Architekten], 73 min, 2013.
FAROCKI, Harun; EHMANN, Antje. Plano-sequência sobre o trabalho [Eine einstellung zur arbeit], 2011-2014. Disponível em: <https://labour-in-a-single-shot.net/>. Acesso em 16 mar. 2020.
FAROCKI, Harun; UJICA, Andrei. Videogramas de uma revolução [Videogramme einer Revolution], 106 min, 1992.
GODARD, Jean-Luc. Histoire(s) du cinéma. Gaumont, , 1988-1998.
LUMIÈRE, Louis. A saída dos operários da fábrica Lumière [La Sortie de l’usine Lumière à Lyon], 1895.
POLLACK, Sydney. Sketches of Frank Gehry. Sony Pictures Classics, 86 min, 2006.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença CreativeCommonsAttribution CC-BY que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Os autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho on-line (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).