Being a teacher in times of reconstruction: staying focused and shining the glow of motivating

Authors

  • Alexander Pereira Universidade Presbiteriana Mackenzie

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2525-8354.v14i14p235-255

Keywords:

Teacher, Reconstruct, Memory, Joy, Shine

Abstract

The article reflects the perception of a teacher who belives we live in a cloudy moment in Brazil. The author thinks like Ressa when he says that fake news and digital platforms are filled with lies that cause big destruction. He belives the shine from the knowledge offered by the academy is an important part of the antidote that can eradicate this problem. He is backed by Csikzentmihalyi, Gardner, Freire and Gainza.

 

 

 

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. São Paulo. Editora Brasiliense. 1987.

KLEE, Paul. Teoria del moderno. Buenos Aires: Ediciones Caldén, 1976.

CSIKSZENTMIHALYI, Mihaly. A Descoberta do Fluxo: a Psicologia do Envolvimento com a Vida Cotidiana. Rio de Janeiro: Rocco, 1999.

CSIKSZENTMIHALYI, Mihaly. Fluir - A Psicologia da Experiência Óptima: Medidas para Melhorar a Qualidade de Vida. Lisboa: Relógio D’água Editores, 2002.

CSIKSZENTMIHALYI, Mihaly. Flow, the secret to happiness FLOW, THE SECRET TO HAPPINESS. TED Ideas worth spreading. On line. Disponível em <https://www.youtube.com/watch?v=fXIeFJCqsPs>. Acesso em 13/04/2018.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 30 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2004.

GAINZA, Violeta Hemsy de. Estudos de pedagogia musical. São Paulo: Summus, 1988.

GARDNER, Howard. As Artes e o Desenvolvimento Humano. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

MELLO, Regina Lara Silveira. O processo criativo em arte: percepção de artistas visuais. 2008. Tese (Doutorado em Psicologia) – PUC Campinas – Campinas, 2008.

O’NEIL, Cathy. Algoritmos de destruição em massa: como o big data aumenta a desigualdade e ameaça a democracia. 1. ed. Santo André: Editora Rua do Sabão, 2020.

OSTROWER, Fayga. Criatividade e processos de criação. 15. ed. Petrópolis: Vozes, 2001.

PEREIRA, Alexander. A alegria motivadora na escola e a contribuição da música. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie - São Paulo, 2021.

PITHON, Mariana; CAMPOS, Nathalia. Poemas russos. Belo Horizonte: FALE/UFMG. 2011.

RESSA, Maria. Como enfrentar um ditador: a luta pelo nosso futuro. São Paulo: Companhia das letras, 2022.

ROXO, o mundo segundo Ana Roxo. POESIA F* DA SEMANA: A Extraordinária aventura vivida por Vladimir Maiakovski no Verão na Datcha. 02 de outubro de 2017. Disponível em https://www.youtube.com/watch?v=uLCfdC1RBn0&t=144s. Acesso em 20 de dezembro de 2021.

SÂMARA, Maria do Carmo Lizarzaburu Abi. O processo de criação do artista-artesão no encontro com a matéria. Dissertação Mestrado em Educação, Arte e História da Cultura). São Paulo: Universidade Presbiteriana Mackenzie, 2018.

SCHAFER, Raymond Murray. O Ouvido Pensante. São Paulo: Editora UNESP, 1991.

SNYDERS, Georges. Alunos Felizes: reflexão sobre a alegria na escola a partir de textos literários. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1993.

SWANWICK, Keith. Ensinando música musicalmente. São Paulo: Editora Moderna, 2003.

Published

2023-07-27

How to Cite

Pereira, A. (2023). Being a teacher in times of reconstruction: staying focused and shining the glow of motivating. Revista ARA, 14(14), 235-255. https://doi.org/10.11606/issn.2525-8354.v14i14p235-255