Claudio Santoro's Mutationen I for industrial harpsichord and tape

a protest work?

Authors

  • Carlo Vinícius Rosa Arruda Universidade Estadual de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.11606/rm.v19i2.163192

Keywords:

Claudio Santoro, Electroacoustic music, 20th Century, Antoinette Vischer, institucional Act #5

Abstract

Claudio Santoro’s Mutationen I is the first piece of a series of twelve Works that have the same title. With different instruments and magnetic tape, this first piece, created in 1968 for Harpsichord and Tape, is constituted of elements that is known from vanguard and experimental music of the time in association with the instrument that – during the first half of the 20th century – served as reference for the representation of the “sound of the Harpsichord”: the Industrial Harpsichord. This is about a work with very few visits, perhaps for bringing unconventional approaches for the instruments that are commonly used nowadays, such as the historically copied harpsichord. The main goal treats of a brief bibliographic exposition of the social and political ideals that occured at the time that may be served as powerforce for the creation of this series of twelve pieces, which may generate wide comprehention of what Santoro claims as the « democratization of Eletronic Music ».

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Carlo Vinícius Rosa Arruda, Universidade Estadual de Campinas

    Possui graduação em Comunicação Social pela Universidade de Uberaba (2006), graduação em Música pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2013) e mestrado em Música pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2012). Doutor em Música pela Universidade Estadual de Campinas (2017). Tem experiência na área de Artes, com ênfase em Música, atuando principalmente nos seguintes temas: Claudio Santoro (1919-1989) e apectos relacionados ao cravo. Professor de Teclado do Conservatório Estadual de Música Renato Frateschi.

References

D’ANGLEBERT, Jean Henri. Pieces de Clavecin. Paris: Chez L’Auteur,1689. Partitura. BRASIL. Decreto nº 4464, 09 nov.1964. Disponível em: https://www.jusbrasil.com.br/topicos/12125631/lei-n- 4464-de-09-de-novembro-de-1964. Acesso em 14 out. 2019.

COUPERIN, Louis. Prelude de Monsieur Couperin. In: Pièces de clavecin de différents auteurs. MS Bauyn. 1658. Partitura.

COUPERIN, François. L’art de toucher le clavecin. Paris: [s. n.], 1717.

COZZELLA et al. Música nova: compromisso total com o mundo contemporâneo. In: Invenção. Revista de arte de vanguarda, n. 3, ano 2, p. 5- 6. São Paulo: Invenção, 1963.

ECO, Umberto. Obra aberta. 8. ed. São Paulo: Perspectiva, 1991.

RevistaMúsica, v. 19 n. 2 Universidade de São Paulo, dezembro de 2019 ISSN2238-7625

GARCIA, Denise. Estúdio da Glória, década de 80: polo de produção eletroacústica do Brasil. In: IV Seminário Música Ciência Tecnologia: Fronteiras e Rupturas. São Paulo: Universidade de São Paulo, 2012.

KOSTELANETZ, Richard. John Cage, an Anthology. New York: [s. n. ] 1968.

LINDORFF, Joyce. Contemporary harpsichord music: Issues for composers and performers. 1982. 123f. Dissertation (Doctor of Musical Arts), The Julliard School, New York, 1982.

MENDES, Sérgio Nogueira. O percurso estilístico de Claudio Santoro: Roteiros divergentes e conjunção final. Campinas, 2009. 295f. Tese (Doutorado em Fundamentos Teóricos) – Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2009.

MORONEY, Davitt. The Performance of Unmeasured Harpsichord Preludes. In: Early Music, vol. 4, nº2, p. 143-151, Oxford: Oxford University Press, 1976.

MORONEY, Davitt. Prelude non mesuré. In: The New Grove Dictionary of music and musicians, vol. 20, p.294-296. London: Macmilian Publishers Limited, 2001.

PAVAN, Beatriz Carneiro. O cravo na música contemporânea brasileira. Goiânia, 2009, 76f. Produção artística e Artigo (Mestrado em Performance Musical) – Escola de Música e Artes Cênicas, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2009.

RUSSELL, Scott. The history and pedagogy of Jacques-François Gallay’s nonmeasured Preludes for horn, Op. 27, Nos. 21-40. 2004. 194f. Dissertation (Doctor of Musical Arts), Ball State University, Indiana, 2004.

SANTORO, Claudio. Mutationen I. Darmstadt: Tonos Darmstadt, 1971.

Partitura.

TAVARES, Ana Cecília. Os prelúdios non mesurés para cravo no século XVII – Ênfase no prelúdio tripartite em Ré menor de Louis Couperin. 2006. 144f. Dissertação (Mestrado em Práticas Interpretativas em Cravo). Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2006.

TROXLER, Ule. Antoinette Vischer: Dokumente zu einem Leben für das Cembalo zusammengestellt. Basel: Birkhäuser, 1976

Published

2019-12-22

How to Cite

Claudio Santoro’s Mutationen I for industrial harpsichord and tape: a protest work?. (2019). Revista Música, 19(2), 319-338. https://doi.org/10.11606/rm.v19i2.163192