Warm-Up for wind ensemble: state of the art
DOI:
https://doi.org/10.11606/rm.v21i1.182326Keywords:
Warm-Up for wind ensemble, Wind ensemble, Symphonic band, Musical technique, State of artAbstract
This article is an excerpt from the literature review of a master's research in progress, with the proposal of presenting a literature review regarding the warm-ups for the wind ensemble. The excerpt here exposed comprises a survey of the state of the art on the subject in the Brazilian context in terms of bibliographic research, publications in magazines and congresses and also in American literature, where the subject is extensively addressed in books, congresses, articles and whose use is part of the systemic approach used in music education with bands in that country. Based on the state of the art, and taking into account the scarcity of the theme in national scientific production in the field of knowledge, the research offers a broad view on the importance, exonerated and a more complete understanding of the theme presented here.
Downloads
References
ALVES DA SILVA, Lélio Eduardo. Musicalização Através da Banda de Música Escolar: Uma Proposta de Metodologia de Ensaio Fundamentada na Análise do Desenvolvimento Musical dos seus Integrantes e na Observação da Atuação dos “Mestres de Banda”. 2010. Tese (Doutorado em Música). Centro de Letras e Artes, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 2010.
BAILEY, Wayne; MILES, Patrick. Teaching Brass: A Resource Manual. New York: McGraw Hill Inc, 1992.
BARBOSA, Joel Luis da Silva. An Adaptation of American band instruction methods to Brazilian music education, using Brazilian melodies. 1994. Tese (Doctor of Musical Arts) – University of Washington-Seattle.
BARBOSA, Joel Luis da Silva. Da Capo: Método elementar para o ensino coletivo ou individual de instrumentos de banda. Belém: Fundação Carlos Gomes, 1998.
BARBOSA, Joel Luis S. Da Capo Criatividade: Método elementar para o ensino individual e/ou coletivo de instrumentos de banda: Regência, v. 1, Keyboard Editora, 2010.
BOONSHAFT, Peter Loel. Teaching Music with Passion: Conducting, Rehearsing and Inspiring. Galesville: Meredith Music Publications, 2002.CALLET, Jerome. Trompeta Yoga. Pittsburgh: [s. n.], 1973.
CALLET, Jerome. Trumpet Yoga: A Revolutionary Approach to Embouchure Development. New York: Charles Colin, second edition, 1986.
CLUFF, Jennifer. Tone Warm-ups. [s. l.], 2012.DAVIS, Michael. 15 Minute Warm-up Routine. Hip Bone Music, Inc., 1997.
DANTAS, Frederico Meireles. Exercícios diários com o instrumento. Salvador: Casa das Filarmônicas, 2007.
DROSTE, Michael. The Ultimate Warm Up for Trumpet. Chicago: Trumpet Studio, 1998.
FUNARTE. Fundação Nacional das Artes, c2020. Página inicial. Disponível em: <https://www.funarte.gov.br/>. Acesso em 22 de agosto de 2020. GAGE, John B. Brass players: aquecimento & Guia prático: Trombone, B. C. Barítono, tuba. São Paulo: Irmãos Vitale, 2005.
GARCIA, Ricardo Rosembergue. Distonia Focal e a Atividade do Instrumentista de Sopro. Dissertação de Mestrado em Música - Universidade Federal de Goiás. Goiânia, 2012.
HUNSBERGER, Donald; ERNST, Roy E. The art of Conducting. 2 ed. New York: McGraw-Hill Education Inc., 1992.
KANDLER, Maira Ana. Bandas Musicais do Meio Oeste Catarinense: características e processos de musicalização. Dissertação de Mestrado em Música, Universidade Estadual de Santa Catarina, 2011. Disponível em: https://www.amplificar.mus.br/data/referencias/ver/Bandas-Musicais-do-Meio-Oeste-Catarinense--caracteristicas-e-processos-de-musicalizacao. Acesso em 26/07/2021.
KOZAI, Andrea. The Importance of a Good Warm-Up: Are you warm enough to start dancing? Aurora, International Association for Dance Medicine & Science, 2017.
LISK, Edward S. The Creative Director: Alternative Rehearsal Techniques. Delray Beach, Meredith Music Publications, 1991. MAUK, Steven. Saxophone Warm-Ups. Medfield, Dorn Publications Inc., 1993.
NORRIS, R. The musician’s survival manual: A Guide to Preventing and Treating Injuries in Instrumentalists. 3 ed. St. Louis, MO: MMB Music, 1997.
SANTOS FILHO, Juvino Alves dos. A Pedagogia Musical de Manuel Tranquillino Bastos. Revista Musical, Universidade Federal do Maranhão, Ano 2, nº 2, 2010.
SANTOS, Tenison Santana dos. Atividades de Preparação Técnica em Bandas de Música de três territórios de Identidade Baianos: Uma Proposta Baseada nas Necessidades Didáticas. Dissertação de Mestrado em Música - Universidade Federal da Bahia. Salvador, 2015.
SAUL, Ken. Daily Warm-ups for Trumpet. [s. n.], 2006.
SAUL, Ken. Daily Warm-ups for Trumpet. 2 ed., [s. n.], 2015.
SILVA, Francinaldo Rodrigues da Silva. A Aprendizagem Musical e as Contribuições Sociais nas Bandas de Música: Um Estudo com duas Bandas Escolares. Dissertação de mestrado. Escola de Música e Arte Cênicas da Universidade Federal de Goiás. Goiânia, 2014.
SILVA, Genaína Lemes da Silva. “Atenção a Banda”: Uma Etnografia Musical entre quatro Bandas Escolares do Rio Grande Do Sul. Dissertação de mestrado Programa de Pós-Graduação em Música do Instituto de Artes da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2020.
SMITH, Leonard B.; BULLOCK, Jack. Belwin “Warm-ups” for Symphonic Band. Miami: Belwin Inc., 1961.
SPRING, Robert S. Clarinet Warm-Up. Arizona State University, 1995.
STAMP, James. Warm-Ups + Studies for Trumpet. Vuarmarens: Editions Bim, 1978.
WILLIAMSON, John E., MCMURRAY, Allan. Rehearsing The Band. Lerch Creek Ct, Meredith Music Publications, 2008.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Frances Serpa, Raimundo Nonato Cordeiro, Francisco José Costa Holanda
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a CC Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).