Letter to Eunice Katunda: considerations about a single string instrument

Authors

  • Renata de Lima Silva Universidade Federal de Goiás
  • José Luiz Cirqueira Falcão Universidade Federal de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.11606/rm.v23i2.214513

Keywords:

Eunice Katunda, Capoeira, Berimbau

Abstract

In 1952, the pianist, composer, conductor, and arranger Eunice Katunda (1915 – 1990) published an article titled "Capoeira no Terreiro de Mestre Waldemar" in the Revista Fundamentos. In this text, she recounts her impressions of this Black art, focusing on its musical aspects and offering a sharp critique of the elitist notion that there is no artistic creation in popular cultures. Recognizing the importance of disseminating the history and thoughts of female musicians to rectify the historical injustice of their invisibility, we wrote a letter to Eunice Katunda. Using the poetic license of the artistic realm, the letter engages in a discussion of the points she raised in the mentioned text, particularly the notion that the berimbau would be a "limited musical instrument."

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • José Luiz Cirqueira Falcão, Universidade Federal de Goiás

    Possui graduação em Educação Física pela Universidade Católica de Brasília (1982), mestrado em Educação Física pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1994) e doutorado em Educação pela Universidade Federal da Bahia (2004). Pós-Doutorado em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo (2017). Atualmente é Professor Aposentado, Associado IV da Universidade Federal de Goiás

References

ABREU, Frederico José de. O Barracão do Mestre Waldemar. Organização Zarabatana, 2003.

ABREU, Frederico José de. A repressão à capoeira. Textos do Brasil, n. 14, p. 34-42, 2009.

ARAÚJO, Janja. Chamada: Quando as mulheres lutam pelo recomeço do jogo. In: ARAÚJO, Janja; SILVA, Renata de Lima; FERREIRA, Elizia Cristina. Mulheres que gingam: reflexões sobre as relações de gênero. Curitiba: Appris, 2022.

BERNADINO-COSTA Joaze; MALDANADO-TORRES, Nelson; GROSFOGUEL, Ramón. Decolonialidade e pensamento afrodiapórico. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.

CANDIDO, Marisa Milan. Estéticas cruzadas: rupturas e deslocamentos em Cláudio Santoro, César Guerra-Peixe e Eunice Katunda a partir de obras para piano compostas entre 1948 e 1952. Dissertação (Mestrado em Música). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2017.

CARNEIRO, Édison. Capoeira. Cadernos de Folclore 1. Rio de Janeiro: Departamento de Assuntos Culturais/FUNARTE/SEC/MEC, 1975.

CONDURU, Guilherme Frazão. As metamorfoses da capoeira: contribuição para uma história da capoeira. Textos do Brasil, n. 14, p. 20-33, 2009.

COSTA, Neuber Leite. De ato marginal a patrimônio imaterial: análise das políticas culturais para a capoeira. In: RUBIM, A. A. C. (Org.). Políticas culturais no governo Lula. Salvador: EDUFBA, Coleção Cult, 2010.

DANTAS, Antonio. Folha de São Paulo. 2008. Disponível em: http://www1.folha.uol.com.br/folha/ciencia/ult306u337682.shtml. Acesso em: 6 jul. 2023.

FALCÃO, José Luiz Cirqueira. O jogo da capoeira em jogo e a construção da práxis capoeirana. Tese (Doutorado em Educação). Salvador. Faculdade de Educação. Universidade Federal da Bahia, 2004.

FALCÃO, José Luiz Cirqueira. OLIVEIRA, Marcos Duarte de. Do arco musical primitivo ao berimbau de barriga: a trajetória do instrumento mor da capoeira. Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo, Campinas (SP), v. 7, p. 1-33, 2021. Disponível em: file:///Users/josefalcao/Downloads/malou,+ID+15788+Do+arco+musical+primitivo.pdf. Acesso em: 07 jul. 2023.

INSTITUTO DO PATRIMÔNIO HISTÓRICO E ARTÍSTICO NACIONAL (IPHAN). Dossiê Iphan 12: Roda de capoeira e ofício dos mestres de capoeira. Brasília, Serviço Público Federal – Ministério da Cultura, 2008. Disponível em: <http://portal.iphan.gov.br/uploads/publicacao/DossieCapoeiraWeb.pdf>. Acesso em: 5 jul. 2023.

INSTITUTO DO PATRIMÔNIO HISTÓRICO E ARTÍSTICO NACIONAL (IPHAN). Certidão do registro nº 5: Ofício do Mestre de Capoeira. Brasília: Serviço Público Federal – Ministério da Cultura, 2008. Disponível em: <http://portal.iphan.gov.br/portal/ baixaFcdAnexo.do?id=960>. Acesso em: 5 jul. 2023.

INSTITUTO DO PATRIMÔNIO HISTÓRICO E ARTÍSTICO NACIONAL (IPHAN). Certidão do registro nº 7: Roda de Capoeira. Brasília: Serviço Público Federal – Ministério da Cultura, 2008. Disponível em: <http://portal.iphan.gov.br/uploads/ckfinder/arquivos/certidao_roda_de_capoeira.pdf>. Acesso em: 5 jul. 2023.

INSTITUTO DO PATRIMÔNIO HISTÓRICO E ARTÍSTICO NACIONAL (IPHAN). Patrimônio cultural imaterial da humanidade. Brasília, 2015. Disponível em <http://portal.iphan.gov.br/pagina/detalhes/71> Acesso em: junho. 2023.

KATER, Carlos. Eunice Katunda: musicista brasileira. São Paulo: Annablume, 2001.

KOSTER, Henry. Viagens ao nordeste do Brasil. Tradução e Notas de Luíz da Câmara Cascudo. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1942.

MINC. Projeto capoeira viva 2007. Brasília, 2007. Disponível em: <http://www.cultura.gov.br/busca?p_p_auth=uLxi4Bo3&p_p_id=101&p_p_lifecycle=0&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&_101_urlTitle=projeto-capoeira-viva> Acesso em: 5 jul. 2023.

MOREIRA, Gilberto Passos Gil. Discurso do ministro da cultura em Genebra. Genebra, 2004. Disponível em: <http://www.cultura.gov.br/noticias/discursos/>, acesso em: 5 jul. 2023.

ORTIZ, Renato. Cultura Popular: românticos e folcloristas. São Paulo: Olho d’Aguá, 1992.

SHAFFER, Kay. O berimbau de barriga e seus toques. Brasília: MEC, 1977.

TAVARES, Júlio Cesar. Dança da guerra: arquivo-arma. Dissertação (Mestrado em Sociologia). Brasília-DF, Departamento de Sociologia, UnB, 1984.

VARELA, Sergio González. Una mirada antropológica a la estética y personificación de los objetos. El caso del berimbau en la capoeira angola en Brasil. Desacatos, n. 40, septiembre-diciembre, p. 127-140, 2012.

ZANI, Amilcar e SILVA, Eliana Monteiro da e CANDIDO, Marisa Milan. A composição de Eunice Katunda no contexto político e musical brasileiro. Extraprensa, v. 12, n. jan./jun. 2019, p. 114-137, 2019. Tradução. Disponível em: https://doi.org/10.11606/extraprensa2019.157504. Acesso em: 26 abr. 2023.

Published

2023-12-16

How to Cite

Letter to Eunice Katunda: considerations about a single string instrument. (2023). Revista Música, 23(2), 233-255. https://doi.org/10.11606/rm.v23i2.214513

Funding data