Proposal for mechanical studies of the guitar based on the division between parameters and resources

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/rm.v23i2.216022

Keywords:

Guitar, Heitor Villa-Lobos, Mechanical analysis, Instrumental technique

Abstract

This paper presents a methodology that aims to analyze the mechanical demands of the classical guitar based on the differentiation between the concepts of parameters and resources, formerly presented in Uma análise mecânica sobre os 25 Etudes Mélodiques et Progressives Op.60 para violão, de Matteo Carcassi (2017), by Cauã Canilha. This time, its applicability is tested on the 12 Etudes, by Heitor Villa-Lobos. The following texts are also central references for this paper: Técnica, mecanismo y aprendizaje (2000), by Eduardo Fernandez, Escuela de la guitarra (1979), by Abel Carlevaro, and Teoria da digitação: um protocolo de instâncias, princípios e perspectivas para a construção de um cenário digitacional ao violão (2014), by Alisson Alípio. The proposal appears to apply to the works of Villa-Lobos, resulting in advantages in the analysis of mechanical demands, the planning of study strategies, possible notations, and their use in teaching practice. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALÍPIO, Alisson. Teoria da Digitação: um protocolo de instâncias, princípios e perspectivas para a construção de um cenário digitacional ao violão. 2014. 184 f. Tese (Doutorado em Música) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014.

AMORIM, Humberto. Heitor Villa-Lobos e o violão. Rio de Janeiro: Academia Brasileira de Música, 2009.

BARCELÓ, Ricardo. La digitación guitarrística: recursos poco usuales. Madrid: Real Musical, 1995.

BARCELÓ, Ricardo. O sistema posicional na guitarra. Origem e conceitos de posição. O caso de Fernando Sor. 2009. 400 f. Tese (Doutorado em Música) – Universidade de Aveiro, Aveiro, 2009.

CANILHA, Cauã. Uma análise mecânica sobre os 25 Etudes Mélodiques et Progressivas Op.60 para violão, de Matteo Carcassi. 2017. 232p. Dissertação (Mestrado) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017.

CANILHA, Cauã; GLOEDEN, Edelton. 25 Estudos melódicos e progressivos Op.60, Matteo Carcassi: uma análise mecânica. São Paulo: edição independente (2ªed.), 2020.

CARLEVARO, Abel. Escuela de la Guitarra. Buenos Aires: Barry Editorial, 1979.

CARVALHO, Hermínio Bello. Villa Lobos e o Violão, In Presença de Villa-Lobos. Vol. 3, p.128, Rio de Janeiro, MEC / Museu Villa-Lobos, 1969.

FALLA, Manuel de. Homenaje pour le Tombeau de Claude Debussy. Durand & Cie.: Paris, 1920.

FERNÁNDEZ, Eduardo. Técnica, mecanismo, aprendizaje. Una investigación sobre llegar a ser guitarrista. Montevideo: ART Ediciones, 2000.

MADEIRA, Bruno. SCARDUELLI, F. Ampliação da técnica violonística de mão esquerda: um estudo sobre a pestana. Per Musi,Belo Horizonte, n. 27, p.182-188, 2013.

MADEIRA, Bruno. Ampliando a técnica violonística de mão direita: um estudo sobre a repetição por deslizamento. Per Musi no. 41, General Topics, p,1-17, 2021.

ROMERO, Pepe. Guitar style & technique, a comprehensive study of technique for the classical guitar. New York: Bradley Publications, 1982.

SANTOS, Cristiano Sousa dos. Processos de Criação do Intérprete: Estudo de dedilhados na Aquarelle de Sérgio Assad. 2009. 90 f. Dissertação (Mestrado em Música) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2009.

SHEARER, Aaron. Classic guitar technique, vol.2. Miami: Franco Colombo, 1964.

SHEARER, Aaron. Learning the classical guitar, part one. Pacific: Mel Bay Publications, 1990.

SOARES, Albergio Claudino Diniz. Orientadores técnicos nos Estudos IV e VIII de Francisco Mignone. 1997. Dissertação (Mestrado em Música) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 1997.

TENNANT, Scott. Pumping Nylon: the classical guitarist's technique handbook. Editado por Nathaniel Gounod, EUA: Alfred Music, 1995.

VILLA-LOBOS, Heitor. 12 Estudos. Partitura. Editions Max Eschig. Paris, 1953.

Published

2023-12-16

How to Cite

Proposal for mechanical studies of the guitar based on the division between parameters and resources. (2023). Revista Música, 23(2), 311-341. https://doi.org/10.11606/rm.v23i2.216022