Motivations to play in the school marching band: an analysis of the narratives of its former members

Authors

  • Rodrigo Lisboa da Silva Secretaria de Educação da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.11606/rm.v23i2.214344

Keywords:

bandas marciais escolares, motivação, Entrevistas narrativas

Abstract

This article presents the results of a qualitative master's research that sought to investigate the perceptions and experiences of ten former members of school marching bands from João Pessoa (PB) – who did not pursue higher education or professional careers in the field – regarding their musical formation paths (SILVA, 2020). Through narrative interviews (FLICK, 2004; GIBBS, 2009; PENNA, 2021), these individuals revealed, among other aspects, their subjective meanings, relationships, and motivations with music and the school band. The analysis of the narratives revealed that the decision to play in the school marching band may be related to family and friends' encouragement, the opportunity to attend rehearsals or a performance at school, the possibility of learning a musical instrument, performing, and being appreciated by the community. It also showed that practicing in the school band can lead to an encounter with the meaning of life, that is, a project to dedicate oneself even if momentarily (AQUINO, 2013; FRANKL, 2022; MIGUEZ, 2014). It is concluded that school marching bands are important tools for musical initiation and that extrinsic factors – such as encouragement from family and friends, for example – can be important for the entry of new students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADDERLEY, Cecil; KENNEDY, Mary; BERZ, William. A Home away from Home: the world of the high school music classroom. Journal of Research in Music Education, [s. l.], v. 51, n. 3, p. 190-205, 2003. Disponível em: http://drora.me/wp-content/uploads/2014/04/a-home-away-from-home-the-world-of-the-high-school-music-classroom.pdf. Acesso em: 11 nov. 2023.

ALLSUP, Randall Everett; BENEDICT, Cathy. The problems of band: an inquiry into the future of instrumental music education. Philosophy of music education review, [s. l.], v. 16, n. 2., p. 156-173, 2008. Disponível em: https://cutt.ly/0b6YZy7. Acesso em: 4 dez. 2023.

AQUINO, Thiago Antonio Avellar de. Logoterapia e análise existencial: uma introdução ao pensamento de Viktor Frankl. São Paulo: Paulus, 2013.

BARRET, Margaret S. (ed.). Towards a cultural psychology of music education. In: BARRET, Margaret S. A cultural psychology of music education. New York: Oxford University Press, 2011. p. 1-15.

BINDER, Fernando Pereira. Bandas militares no Brasil: difusão e organização entre 1808-1889. 2006. 132 f. Dissertação (Mestrado em Música), UNESP, São Paulo, 2006. Disponível em: https://cutt.ly/uWHInbA. Acesso em: 3 dez. 2023.

BOWMAN, Wayne. Reconceiving music and music education as ethical practices. Revista da ABEM, [s.l.], v. 28, p. 162-176, 2020. Disponível em: http://www.abemeducacaomusical.com.br/revistas/revistaabem/index.php/revistaabem /article/view/1010. Acesso em: 28 nov. 2023.

BURNARD, Pamela. Musical creativities in practice. Oxford: Oxford University Press, 2012.

CAMPOS, Nilceia Protásio. O aspecto pedagógico das bandas e fanfarras escolares: o aprendizado musical e outros aprendizados. Revista da ABEM, Porto Alegre, v. 16, n. 19, p. 103-111, mar. 2008. Disponível em: http://www.abemeducacaomusical.com.br/revistas/revistaabem/index.php/revistaabem/article/view/264. Acesso em: 10 dez. 2019.

CARMO, Claudionor Crisostomo do. Motivação para tocar na banda: um estudo com dois alunos da banda marcial do Colégio Sergio Fayad Generoso em Formosa-GO. 38 f. Monografia (Licenciatura em Música), Universidade de Brasília, Formosa-GO, 2014. Disponível em: https://bdm.unb.br/handle/10483/9932 . Acesso em: 4 nov. 2019.

CARVALHO, Aline Panneitz de; GONÇALVES, Lílian Sobreira. Contribuição pedagógica das oficinas de Banda Marcial. Educação, Batatais, v. 7, n. 4, p. 141-159, jul./dez. 2017.

CHAGAS, Robson Miguel Saquett; LUCAS, Glaura. Transmissão do saber e relações sociais nas práticas musicais das bandas civis de música. In: CONGRESSO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM MÚSICA, 24., 2014, São Paulo. Anais.... São Paulo: ANPPOM, 2014. Disponível em: https://anppom.org.br/anais/anaiscongresso_anppom_2014/2807/public/2807-9816-1-PB.pdf. Acesso em: 10 jan. 2019.

CISLAGHI, Mauro César. A educação musical no projeto de bandas e fanfarras de São José (SC): três estudos de caso. Revista da ABEM, Londrina, v. 19, n. 25, p. 63-75, jan./jun. 2011. Disponível em: http://www.abemeducacaomusical.com.br/revistas/revistaabem/index.php/revistaabem/article/view/191/123. Acesso em: 10 jul. 2019.

COSTA, Francisval Candido da. Processos de subjetividades, interações e pertencimento na banda de música escolar: um estudo de caso na Banda Marcial Ranulpho Paes de Barros, em Cuiabá/MT. 2020. 94 f. Dissertação (Mestrado em Estudos de Cultura Contemporânea) – Universidade Federal de Mato Grosso, Faculdade de Comunicação e Artes, Cuiabá, 2020. Disponível em: https://ri.ufmt.br/bitstream/1/2354/1/DISS_2020_Francisval%20Candido%20da%20Costa.pdf. Acesso em: 07 jul. 2023.

COSTA, Manuela Areias. Música e História: um estudo sobre as bandas de música civis e suas apropriações militares. Tempos Históricos, [s. l.], v. 15, p. 240-260, 2011. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/temposhistoricos/article/view/5707. Acesso em: 03 dez. 2023.

COSTA, Luiz Fernando Navarro. Transmissão de saberes musicais na Banda 12 de Dezembro. 117 f. Dissertação (Mestrado em Música) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2008. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/6626. Acesso em: 1 set. 2019.

CUMBERLEDGE, Jason. The benefits of college marching bands for students and universities: a review of literature. National Association for Music Education, [s. l.], v. 36, p. 44-50, 2017. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/8755123316682819. Acesso em: 3 nov. 2019.

DANTAS, Fred. Bandas, Fanfarras e Filarmônicas. In: SONORA BRASIL. Bandas de música: formações e repertório. Rio de Janeiro: Sesc, 2018. p. 12-29.

FAGUNDES, Samuel Mendonça. Processo de transição de uma banda civil para uma banda sinfônica. 160 f. Dissertação (Mestrado em Música) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2010. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/AAGS-8A7MVK. Acesso em: 8 jul. 2019.

FLICK, Uwe. Uma introdução à pesquisa qualitativa. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2004.

FRANKL, Viktor E. Em busca de sentido: um psicólogo no campo de concentração. 57. ed. Petrópolis: Vozes, 2022.

GIBBS, Graham. Análise de dados qualitativos. Porto Alegre: Artmed, 2009.

GIBSON, Adrian Thomas. Student’s perceptions of high school bands programs, their marching bands, and factors that lead to intend enrollment in these ensembles. 136 f. Dissertation (Doctor of Philosophy) – Georgia State University, Georgia, 2016. Disponível em: https://cutt.ly/Tb6IYhQ. Acesso em: 7 out. 2019.

GOMES, Celson Henrique Sousa. Educação musical na família: as lógicas do invisível. 2009. 210 f. Tese (Doutorado em música) – UFRGS, Porto Alegre, 2009. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/15575. Acesso em: 27 mar. 2020.

HALLAM, Susan. Culture, musicality and expertise. In: BARRET, Margaret S. A cultural psychology of music education. New York: Oxford University Press, 2011. p. 201-224.

ILARI, Beatriz. Quando o músico pensa em deixar a profissão: um estudo comparativo entre instrumentistas brasileiros e canadenses. Em Pauta, Porto Alegre, v. 13, n. 21, p. 71-88, 2002. Disponível em: https://www.seer.ufrgs.br/EmPauta/article/view/8528. Acesso em: 03 set. 2023.

LIMA, Marcos Aurélio de. A banda estudantil em um toque além da música. São Paulo: Annablume, 2007.

LISBOA, Rodrigo; PENNA, Maura. Possíveis contribuições das bandas marciais para seus ex-integrantes: uma análise a partir das narrativas de vida. In: CONGRESSO DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 24., 2019, Campo Grande. Anais... Campo Grande: ABEM, 2019. Disponível em: https://abem-submissoes.com.br/index.php/xxivcongresso/2019/paper/viewFile/75/31. Acesso em: 30 nov. 2023.

MIGUEZ, Eloisa Marques. Educação em busca de sentido: pedagogia inspirada em Viktor Frankl. São Paulo: Paulus, 2014.

NÓBREGA, Matheus Lopes Costa. A cidade das bandas: o projeto de bandas marciais da rede municipal de ensino de João Pessoa. 2018. 121 f. Dissertação (Mestrado em Música) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/13099?locale=pt_BR. Acesso em: 3 dez. 2023.

PENNA, Maura. Possibilidades heurísticas da entrevista narrativa para a pesquisa em educação musical. In: CONGRESSO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM MÚSICA, 31., 2021, João Pessoa. Anais.... João Pessoa: ANPPOM, 2021. Disponível em: https://anppom-congressos.org.br/index.php/31anppom/31CongrAnppom/paper/viewFile/831/491. Acesso em: 05 jan. 2023.

PENNA, Maura. Música(s) e seu ensino. 2. ed. Porto Alegre: Sulina, 2015.

SCHROEDER, Sílvia Cordeiro Nassif. O músico: desconstruindo mitos. Revista da ABEM, Porto Alegre, v. 10, p. 109-118, 2004. Disponível em: http://www.abemeducacaomusical.com.br/revistas/revistaabem/index.php/revistaabem/article/view/368. Acesso em: 18 mai. 2023.

SILVA, Rodrigo Lisboa da. Memórias da banda: percursos de formação de ex-integrantes. 2020, 196 f. Dissertação (Mestrado em Música) – Programa de Pós-Graduação em Música, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa-PB, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/18517?locale=pt_BR. Acesso em: 25 nov. 2023.

SILVA, Francinaldo Rodrigues da. A aprendizagem musical e as contribuições sociais nas bandas de música: um estudo com duas bandas escolares. 2014. 188 f. Dissertação (Mestrado em Música) – Universidade Federal de Goiás, Goiás, 2014. Disponível em: https://cutt.ly/1WHPoxv. Acesso em: 20 nov. 2023.

SILVA, Thallyana Barbosa da. Banda marcial Augusto dos Anjos: processos de ensino aprendizagem musical. 2012. 152 f. Dissertação (Mestrado em Música) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2012. Disponível em: https://cutt.ly/9WHPIgz. Acesso em: 30 nov. 2018.

SOARES, Adalto. Orquestra de Metais Lyra Tatuí: a trajetória de uma prática musical de excelência e a incorporação de valores culturais e sociais. 2018. 252 f. Tese (Doutorado em Música) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/27560. Acesso em: 20 jun. 2019.

SOUZA, Erihuus de Luna. P’rá ver a banda passar: uma etnografia musical da banda marcial Castro Alves. 179 f. Dissertação (Mestrado em Música) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2010. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/8757?mode=full&locale=pt_BR. Acesso em: 20 set. 2019.

Published

2023-12-16

How to Cite

Motivations to play in the school marching band: an analysis of the narratives of its former members. (2023). Revista Música, 23(2), 291-310. https://doi.org/10.11606/rm.v23i2.214344