Dalcroze and the question of rhythm in musical education: on the translation of L’Éducation par le Rythme
DOI:
https://doi.org/10.11606/rm.v23i2.217929Keywords:
Dalcroze Eurhythmic, Musical Education, Rhythm, Embodiment, TranslationAbstract
Translation of the essay L'Éducation par le Rythme (Education through rhythm), written by the Swiss composer and pedagogue Émile Jaques-Dalcroze (1865-1950) and published in the magazine Le Rythme in 1909. The translation is preceded by a presentation in which the author's biographical context is briefly elucidated, as are the central topics of the text.
Downloads
References
ADORNO, Theodor Wiesengrund. O Fetichismo na Música e a Regressão da Audição. In: Os Pensadores – Theodor W. Adorno. Textos Escolhidos. Trad. por Luiz João Baraúna. São Paulo: Nova Cultural, 1996.
ANDRADE, Mário de. Oração de Paraninfo [1935]. Pro-Posições, v. 46, n. 16, p. 261-270, jan./abr. 2005. Disponível em: https://www.fe.unicamp.br/pf-fe/publicacao/2302/46-diversoeprosa-andradem.pdf
JAQUES-DALCROZE, Émile. O Ritmo, a Música e a Educação, trad. por Rodrigo Bataglia, Lilia Justi, Luis Carlos Justi, Gilka Martins de Castro Campos, José Rafael Madureira e Laura Tausz Rónai. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2023. (livro digital). Disponível em: https://pantheon.ufrj.br/handle/11422/21526
JAQUES-DALCROZE, Émile. La Rythmique. Lausanne: Jobin & Cie., 1917. (v. 2).
JAQUES-DALCROZE, Émile. L’Éducation par le Rythme. Le Rythme, v. 1, n. 7, p. 63-70, 1909.
JAQUES-DALCROZE, Émile. La Réforme de l’Enseignement Musical à l’École (Mémoire presente au Congrés de l’Enseignement Musical à Soleure em 1er. Juillet 1905). Lausanne: Payot & Cie. Éditeurs, 1905.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 José Rafael Madureira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a CC Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).