Escola pública, projeto civilizatório burguês versus práxis emancipadora

Authors

  • José Claudinei Lombardi Universidade Estadual de Campinas. Faculdade de Educação
  • Anselmo Alencar Colares Universidade Federal do Oeste do Pará. Instituto de Ciências da Educação

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.i127p11-26

Keywords:

Public school, Bourgeois civilizatory project, Emancipatory education

Abstract

The school is a historically produced social institution, contemporary to the rise of class division. Contradictions run through class societies and affect the school. Thus, their development indicates advances resulting from claim struggles and counter-hegemonic societal projects. Knowing the school’s history is fundamental to understand and defend a public school qualitatively superior to the one left to us. This article seeks to generally and contextually identify and analyze the development of public education in educational historiography to expand the capitalist mode of production and its “civilizatory” wave. Concomitantly, the article demonstrates the contradictions, struggles, advances, and obstacles to constructing a public school that effectively contributes to human emancipation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • José Claudinei Lombardi, Universidade Estadual de Campinas. Faculdade de Educação

    Professor titular de História da Educação da Faculdade de Educação da Unicamp.

  • Anselmo Alencar Colares, Universidade Federal do Oeste do Pará. Instituto de Ciências da Educação

    Professor titular do Instituto de Ciências da Educação da Universidade Federal do Oeste do Pará.

References

ALMEIDA JR., A. “O ‘ensino livre’ de Leôncio de Carvalho”. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 17 [pp. 5-28] e v. 18 [pp. 5-34], 1952.

BARROS, R. S. M. “A ilustração brasileira e a ideia de universidade”. Boletim, n. 241. São Paulo, FFCL/USP, 1959.

CABRAL NETO, A. CASTRO, A. M. D. A. “Reflexões sobre os atuais cenários da política educacional na América Latina”. O Público e o Privado, n. 5. Fortaleza, jan.-jun. 2005.

CAMBI, F. História da pedagogia. São Paulo, Editora Unesp, 1999.

CARTOLANO, M. T. M. P. Benjamin Constant e a instrução pública no início da República. Tese de doutoramento. Campinas, Unicamp, 1994.

CARVALHO, L. As reformas pombalinas da instrução pública. São Paulo, Saraiva/Edusp, 1978.

CHAGAS, V. Educação brasileira: o ensino de primeiro e segundo graus. São Paulo, Saraiva, 1978.

COLARES, A. A. “Empresariamento da educação”, in A. B. Lima; F. S. Previtali; C. Lucena (orgs.). Em defesa das políticas públicas. Uberlândia, Navegando, 2020.

CORREIA et al. Pedagogia da Escola Nova. São Paulo, Centro Dom Vital, 1931.

CRUZ COSTA, J. Contribuição à história das ideias no Brasil. Rio de Janeiro, Civilização Brasileira, 1967.

CUNHA, C. Educação e autoritarismo no Estado Novo. São Paulo, Autores Associados/Cortez, 1981.

CUNHA, L. A. A universidade crítica. Tese de doutoramento. São Paulo, PUC, 1980.

CUNHA, L. A. A universidade reformada. Rio de Janeiro, Francisco Alves, 1988.

CUNHA, L. A. Educação e desenvolvimento social no Brasil. Rio de Janeiro, Francisco Alves, 1975.

CUNHA, L. A. Educação, Estado e democracia no Brasil. São Paulo, Cortez, 1991.

CUNHA, L. A.; GOES, M. O golpe na educação. Rio de Janeiro, Jorge Zahar, 1985.

CUNHA, N. A revolução e a educação. Rio de Janeiro, Gráfica Diário de Notícias, 1932.

CURY, C. R. J. Cidadania republicana e educação. Belo Horizonte, UFMG, 1991.

CURY, C. R. J. Ideologia e educação brasileira. São Paulo, Autores Associados/Cortez, 1984.

ELIAS, N. O processo civilizador. Trad. Ruy Jungman. Rio de Janeiro, Jorge Zahar, 1993.

FERNANDES, F. Universidade brasileira: reforma ou revolução. São Paulo, Alfa-Ômega, 1975.

GERMANO, J. W. Estado militar e educação no Brasil (1964-1985). São Paulo, Cortez, 1993.

HAYDAR, M. L. M. O ensino secundário no império brasileiro. São Paulo, Edusp/Grijalbo, 1972.

HORTA, J. S. B. “Plano Nacional de Educação: da tecnocracia à participação democrática”, in C. R. J. Cury; J. S. B. Horta; V. L. A. Brito. Medo à liberdade e compromisso democrático: LDB e Plano Nacional de Educação. São Paulo, Editora do Brasil, 1997, pp. 137-206.

HORTA, J. S. B. Liberalismo, tecnocracia e planejamento educacional no Brasil. São Paulo, Cortez/Autores Associados, 1982.

KUENZER, A. “Política educacional e planejamento no Brasil: os descaminhos da transição”, in M. J. Calazan et al. Planejamento e educação no Brasil. São Paulo, Cortez, 1990.

LIMA, A. A. Debates pedagógicos. Rio de Janeiro, Schimdt, 1931.

LOMBARDI, J. C.; SAVIANI, D.; NASCIMENTO, M. I. M. (orgs.). A escola pública no Brasil: história e historiografia. Campinas, Autores Associados, 2005.

LOMBARDI, J. C.; LIMA, M. (orgs.). Educação e revolução: as revoluções nos séculos XIX e XX e as possibilidades de uma nova educação. Uberlândia, Navegando, 2020.

LOURENÇO FILHO, M. B. A pedagogia de Rui Barbosa. São Paulo, Melhoramentos, 1966.

LOURENÇO FILHO, M. B. Introdução ao estudo da Escola Nova. 9ª ed. São Paulo, Melhoramentos, 1967.

LUZURIAGA, L. História da educação pública. São Paulo, Nacional, 1959.

“MANIFESTO dos Pioneiros da Educação Nova”. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 34, n. 79, 1960, pp. 108-27.

MARX, K.; ENGELS, F. “Manifesto do Partido Comunista”, in Obras escolhidas. Lisboa, Edições Progresso, 1982.

MARX, K. “Primeiro esboço de ‘A guerra civil na França’”, in Marx; Engels. Textos sobre educação e ensino. São Paulo, Moraes, 1983, pp. 92-4.

MARX, K. O capital: crítica da economia política. São Paulo, Boitempo, 2013.

MELLO, A. F. Modo de produção mundial e processo civilizatório: os horizontes históricos do capitalismo em Marx. Belém, Paka-Tatu, 2002.

NASCIMENTO, T. A. R. Pedagogia liberal modernizadora. Campinas, Autores Associados/FE-Unicamp, 1997.

NEVES, L. “Brasil século XXI: propostas educacionais em disputa”, in José Lombardi; José Sanfelice (orgs.). Liberalismo e educação em debate. Campinas, Autores Associados, 2007, pp. 205-24.

ORSO, P. J. “O novo coronavírus, a pedagogia histórico-crítica, a sociedade de classes e o internacionalismo proletário”. Revista Exitus, v. 10, n. 1, 2020. Disponível em: http://www.ufopa.edu.br/portaldeperiodicos/index.php/revistaexitus/article/view/1432. Acesso em: 17/11/2020.

PAIVA, V. Educação popular e educação de adultos. São Paulo, Loyola, 1973.

PAIVA, J. M. de. Colonização e catequese. São Paulo, Arké, 2006.

RIBEIRO, M. L. S. História da educação brasileira. 15ª ed. Campinas, Autores Associados, 1998.

ROMANELLI, O. História da educação no Brasil (1930-1973). Petrópolis, Vozes, 1978.

SANFELICE, J. L. A UNE na resistência ao golpe de 64. São Paulo, Autores Associados/Cortez, 1988.

SANFELICE, J. L. “Da escola estatal burguesa à escola democrática e popular: considerações historiográficas”, in J. C. Lombardi; D. Saviani; M. I. M. Nascimento (orgs.). A escola pública no Brasil: história e historiografia. Campinas, Autores Associados, 2005.

SAVIANI, D. Educação brasileira: estrutura e sistema. São Paulo, Saraiva, 1973.

SAVIANI, D. Política e educação no Brasil. São Paulo, Autores Associados/Cortez, 1987.

SAVIANI, D. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas, Autores Associados, 2007.

SILVA, G. B. A educação secundária: perspectiva histórica e teoria. São Paulo, Nacional, 1969.

SPOSITO, M. P. O povo vai à escola. São Paulo, Loyola, 1984.

VILLALOBOS, J. E. R. Diretrizes e bases da educação: ensino e liberdade. São Paulo, Pioneira/Edusp, 1969.

VIOTTI DA COSTA, E. Da Monarquia à República. São Paulo, Ciências Humanas, 1979.

XAVIER, M. E. S. P. Poder político e educação de elite. São Paulo, Cortez/Autores Associados, 1980.

Published

2020-12-21

Issue

Section

Dossiê ensino público

How to Cite

LOMBARDI, José Claudinei; COLARES, Anselmo Alencar. Escola pública, projeto civilizatório burguês versus práxis emancipadora. Revista USP, São Paulo, Brasil, n. 127, p. 11–26, 2020. DOI: 10.11606/issn.2316-9036.i127p11-26. Disponível em: https://revistas.usp.br/revusp/article/view/180014.. Acesso em: 22 jul. 2024.