Condições de trabalho docente e a defesa da escola pública: fragilidades evidenciadas pela pandemia
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.i127p27-40Keywords:
Teaching work, Basic Education, Public school, Covid-19Abstract
The article discusses teaching working conditions in Brazilian public schools as an indispensable criterion for evaluating the educational offer and ensuring a social right. It seeks to demonstrate how public schools are poorly prepared to respond to the basic needs for a good education based on a literature review and available statistical data on Basic Education teachers’ situation in Brazil. The data from research conducted during the covid-19 pandemic shows the current worsening of Brazil’s teaching work situation and the challenges for returning to on-site classes.
Downloads
References
ANDERSON, G.; HERR, K. “New public management and the new professionalism in education: framing the issue”. EPAA, vol. 23, n. 84, 2015.
CNTE. Diretrizes para a educação escolar durante e pós-pandemia: contribuições da CNTE. Brasília: CNTE, 2020.
CONSED. Diretrizes para protocolo de retorno às aulas presenciais. Junho de 2020.
CUENCA, R. Las carreras docentes en América Latina. La acción meritocrática para el desarollo profesional. Santiago, Orealc/Unesco, 2015.
CURY, C. R. J. “Direito à educação: direito à igualdade, direito à diferença”. Cadernos de Pesquisa, n. 116, julho/2002, pp. 245-62.
GESTRADO. Grupo de Estudos Sobre Política Educacional e Trabalho Docente. Base de dados. Docência na Educação Básica em tempo de pandemia. Belo Horizonte, UFMG, 2020.
GOLLAC, M.; VOLKOFF, S. Conditions de travail. Paris, La Découverte, 2000.
GONÇALVES, G. B. “Saúde vocal e condições de trabalho na percepção dos docentes de Educação Básica”. Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade,
v. 25, n. 46. Salvador, mai.-ago./2016, pp. 89-104.
INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Base de dados. Microdados do Censo Escolar da Educação Básica 2019. Brasília, Inep, 2020.
OLIVEIRA, D. A. “A profissão docente no contexto da nova gestão pública no Brasil”, in D. A. Oliveira et al. Políticas educacionais e a reestruturação da profissão do educador: perspectivas globais e comparativas. Petrópolis, Vozes, 2019.
OLIVEIRA, D. A. “A reestruturação da profissão docente no contexto da nova gestão pública na América Latina”. Revista da FAEEBA, v. 27, n. 53. Salvador, set.-dez./2018, pp. 43-59.
OLIVEIRA, D. A.; ASSUNÇÃO, A. A. “Condição do trabalho docente: uma análise a partir das demandas dos trabalhadores”, in G. T. Bertussi; N. Ouriques (coords.). Anuário educativo brasileiro: visão retrospectiva. São Paulo, Cortez, 2011.
SILVA, N. R. “Fatores determinantes da carga de trabalho em uma unidade básica de saúde”. Ciência & Saúde Coletiva, v. 16, n. 8. Rio de Janeiro, ago./2011.
SOARES NETO, J. J. et al. “Uma escala para medir a infraestrutura escolar”. Est. Aval. Educ., v. 24, n. 54. São Paulo, jan.-abr./2013, pp. 78-99.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista USP

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Pertence à revista. Uma vez publicado o artigo, os direitos passam a ser da revista, sendo proibida a reprodução e a inclusão de trechos sem a permissão do editor. |