Reforma do Ensino Médio e a formação técnica e profissional

Authors

  • Evaldo Piolli Universidade Estadual de Campinas. Faculdade de Educação
  • Mauro Sala Instituto Federal de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.i127p69-86

Keywords:

High School reform, Structural dualism, Work and education

Abstract

This work analyzes the implications of the High School reform and its consequences in the curricular changes foreseen by introducing the training itineraries, especially of technical and professional formation. The centrality given in the reform to the technical and professional training itinerary and its implementation, as in the São Paulo state network, is an element that reproduces and deepens structural dualism, creating a duality within this duality through the predominant offer of relaxed qualification courses.

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Author Biographies

  • Evaldo Piolli, Universidade Estadual de Campinas. Faculdade de Educação

    Professor da Faculdade de Educação da Unicamp e líder do Grupo de Estudos Trabalho, Saúde e Subjetividade (NETSS/FE/Unicamp

  • Mauro Sala, Instituto Federal de São Paulo

    Professor de Sociologia do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP), campus de Hortolândia.

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Published

2020-12-21

Issue

Section

Dossiê ensino público

How to Cite

PIOLLI, Evaldo; SALA, Mauro. Reforma do Ensino Médio e a formação técnica e profissional. Revista USP, São Paulo, Brasil, n. 127, p. 69–86, 2020. DOI: 10.11606/issn.2316-9036.i127p69-86. Disponível em: https://revistas.usp.br/revusp/article/view/180047.. Acesso em: 5 jul. 2024.