Diversidade religiosa: o motor da desconfessionalização do ensino religioso em escolas confessionais

Authors

  • Dirceu André Gerardi Fundação Getúlio Vargas. Escola de Direito de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.i142p127-144

Keywords:

Confessional schools, Religious diversity, Values, Deconfessionalization of religious education

Abstract

This study analyzes the presence of religious diversity in elite confessional schools in Brazil, investigating how this diversity is reflected in their values and pedagogical programs. The research is based on data from the School Census and information collected from the websites of 18 traditional confessional schools in the states of São Paulo and Rio de Janeiro. Using data science techniques, the research extracted information from the Censuses (2007- 2023) and about the approach to religious diversity from the schools’ websites and documents. The study seeks to understand whether the inclusion of religious diversity in the pedagogical proposals of confessional schools contributes to the deconfessionalization of religious education. The results show that despite the ideological freedom guaranteed by law, these schools face pressures from the state and society to promote respect for differences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Dirceu André Gerardi, Fundação Getúlio Vargas. Escola de Direito de São Paulo

    Pós-doutorando na Escola de Direito de São Paulo da Fundação Getúlio Vargas (FGV Direito SP

References

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 26/jul./24.

JÚNIOR, R. S. de F.; MOREIRA, L. L. dos P.; CORRÊA, R. G. “A percepção da laicidade entre professores de ensino religioso de orientação neopentecostal em escolas confessionais de Belém”. Davar Polissêmica, v. 17, n. 2, 2023, pp. 407-22.

MONTERO, P. “Da liberdade religiosa ao pluralismo: a diversidade como valor no ensino religioso escolar no Paraná”. Horizontes Antropológicos, v. 29, n. 65, 2023.

MUNHOZ, J. N. Entre estudos e rezas: alunos não confessionais no Colégio Arautos do Evangelho e Colégio Adventista de Cotia – SP. Tese de doutorado. São Paulo, PUC-SP, 2012.

SANTOS, S. F. “O perfil do professor de ensino religioso da educação infantil e anos iniciais”. Revista Lusófona de Ciência das Religiões, v. 120, 2007, pp. 149-57.

Published

2024-08-15

Issue

Section

Dossiê Religião e Escola

How to Cite

GERARDI, Dirceu André. Diversidade religiosa: o motor da desconfessionalização do ensino religioso em escolas confessionais. Revista USP, São Paulo, Brasil, n. 142, p. 127–144, 2024. DOI: 10.11606/issn.2316-9036.i142p127-144. Disponível em: https://revistas.usp.br/revusp/article/view/227960.. Acesso em: 3 dec. 2024.