Secondary Education and the Challenges of Teachers in Guinea-Bissau: the case of new teachers (2019 – 2022)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/rgpp.v13i1.206509

Keywords:

Public secondary education; New teachers; Guinea-Bissau.

Abstract

The present work is a study on the main challenges that newly placed teachers in public secondary education in Guinea-Bissau are facing during the period 2019-2022. It refers to a qualitative research approach, documentary and bibliographic nature, with application of a questionnaire with open questions as an instrument of data collection. The results indicate as main dilemmas of these teachers: lack of didactic materials to teach; low wages and with delays in their payments; lack of motivation and monitoring; absence of a policy of inspection of the functional exercise of their activities; precarious conditions of school infrastructure and among others. Given the above, it is expected that the government triggers new dynamics for the implementation of educational policies capable of meeting the aspirations that new teachers have been demanding in the last four years

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Ivaldino Carlitos Nhaga, Universidade de São Paulo

    Graduado em Administração Pública pela Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira, Acarape, CE, Brasil. Mestrando no Programa de Pós-Graduação em Gestão de Políticas Públicas da Universidade de São Paulo, São Paulo Brasil

References

Augel, Moema Parente. (2007). O desafio do escombro: nação, identidades e pós-colonialismo na literatura da Guiné-Bissau. Editora Garamond.

Bardin, Laurence L. (2011). Análise de conteúdo. SP: Edições, 70.

Campos, Bártolo., & Furtado, Alexandre. (2009). Política Docente na Guiné-Bissau. Banco Mundial, Bissau. Acessado em 19 de dezembro de 2022, de: https://www.relaappe.fe.unicamp.br/pf-relaappe/campos_furtado_2009.pdf

Ditadura de Consenso. (2022). “Professores novos ingressos com salário em atraso há 8 meses”. Acessado em 27 de dezembro de 2022, de: http://ditaduraeconsenso.blogspot.com/2022/05/professores-novos-ingressos-com-salario.html

Furtado, Alexandre Brito Ribeiro. (2005). Administração e gestão da educação na Guiné-Bissau: Incoerências e descontinuidades (Dissertação de Doutoramento, Universidade de Aveiro (Portugal).

Gil, Antônio Carlos. (2002). Como elaborar projetos de pesquisa. 4. Ed. -São Paulo: Atlas.

Leal, Edvalda., Ferreira, Layne., & Farias, Raíssa. (2020). O papel do estágio docência no desenvolvimento de competências didático-pedagógicas no contexto da pós-graduação em Contabilidade. Revista de Educação e Pesquisa em Contabilidade (REPeC), 14(2). Acessado em 28 de dezembro de 2022, de: https://doi.org/10.17524/repec.v14i2.2525

Lopes, Luísa da Silva. (2014). A Lei de Bases do Sistema Educativo da Guiné-Bissau: Uma análise do processo de construção política. Aveiro: Universidade de Aveiro (Dissertação de Mestrado).

M´bunde, Timóteo Saba. (2018). As políticas externas brasileira e chinesa para a Guiné-Bissau em abordagem comparada (1974-2014). Gramma.

Malú, Euclides Musnda., Seidi, Mutaro., Caomique, Policarpo Gomes. (2020). O acesso e permanência exitosa dos estudantes no ensino superior na Guiné-Bissau (2000-2018). Em Cá. Lourenço., Farias. Vanessa., Medeiros. Jarles., & Cá. Cristina. (Ed.). Histórias que se cruzam no além-mar: educação e memoria nos espaços lusófonos. (Vol.1). (pp. 225-236). Embu das Artes : Alexa Cultural.

Mango, Aldair Alberto. (2021). A formação da identidade cultural guineense a partir da lei de base: um recorte sobre a Educação Básica. Acessado em 26 de dezembro de 2022, de: https://repositorio.unilab.edu.br/jspui/bitstream/123456789/2099/1/2021_arti_aldairmango.pdf

Monteiro, João José Huco. (2005). A Educação na Guiné Bissau: Bases para uma estratégia sectorial renovada. Bissau: República da Guiné-Bissau-Ministério da Educação Nacional.

República da Guiné-Bissau. (2011). Ministério da Educação Nacional, Cultura, Ciência, Juventude e dos Desportos. Lei de Bases do Sistema Educativo. Bissau.

Té, Francisco Armando Bilima. (2017). Políticas Educativas na Guiné-Bissau: estudo longitudinal dos ensinos básico e secundário. (Dissertação de Mestrado). Acessado em 06 de julho de 2023, de: https://repositorio.iscte-iul.pt/bitstream/10071/15299/1/francisco_te_diss_mestrado.pdf

Van, Thiel Sandra (2014). Research methods in public administration and public management: An introduction. Routledge.

Published

2023-08-31

How to Cite

Nhaga, I. C. . (2023). Secondary Education and the Challenges of Teachers in Guinea-Bissau: the case of new teachers (2019 – 2022). Management & Public Policies Journal, 13(1), 143-158. https://doi.org/10.11606/rgpp.v13i1.206509