Variables that influence in the election of a tourism agency for the academics students public

Authors

  • Maurício Sanitá de Azevedo Centro Universitário dos Grandes Lagos (UNILAGO)
  • Eduardo Eugênio Spers Fundação Instituto de Administração; Programa de Estudos dos Negócios do Sistema Agroindustrial
  • Osvaldo Elias Farah Universidade Nove de Julho

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-4867.v19i1p85-102

Keywords:

travel agency, consumer behavior, decision taking.

Abstract

The tourist segment has passed by profound transformations, among them, that called desintermediation. To know what leads the consumer to choose one agency among others or to buy directly from the tourist suppliers is an important factor for this type of organization survival. The article objective is to identify these reasons among the university public. To elaborate the collection instrument, an initial qualitative survey was carried out, in order to identify those variable considered more relevant by the consumer, which had been utilized to structure a questionnaire, in 5 points Likert scale. A transversal cut research with 150 students of an education institution was applied. It was identified that the service is considered the most important factor to the great part of the interviewed students in the choice of an agency. The factorial analysis showed that the desintermediation propensity is more relevant among both the youngest and the people who travel more frequetly.

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Author Biographies

  • Maurício Sanitá de Azevedo, Centro Universitário dos Grandes Lagos (UNILAGO)
    Graduado em Administração de Empresas pela UNIRP com especialização em Gestão Estratégica de Negócios e MBA em Gestão Executiva pela D. Pedro I /INPG, Empresário e Professor de graduação nos cursos de Turismo, Secretariado Executivo e Sistemas de informação pelo Centro Universitário dos Grandes Lagos (UNILAGO) Mestre em Administração Profissional pela Universidade Metodista de Piracicaba (UNIMEP).
  • Eduardo Eugênio Spers, Fundação Instituto de Administração; Programa de Estudos dos Negócios do Sistema Agroindustrial
    Graduado em Engenharia, Mestre em Economia Aplicada pela ESALQ/USP, Doutor em Administração pela FEA/USP, Professor de Estratégia e Marketing do Mestrado Profissional em Administração da Universidade Metodista de Piracicaba (UNIMEP) e do Departamento de Economia, Administração e sociologia da ESALQ/USP, Pesquisador do PENSA/FIA.
  • Osvaldo Elias Farah, Universidade Nove de Julho
    Doutor em Administração pela Universidade de São Paulo, Mestre em Administração pela EAESP-Fundação
    Getúlio Vargas, Docente do programa de Mestrado e Doutorado da Universidade Nove de Julho (UNIMEP), coorganizador do livro Empreendedorismo Estratégico. Consultor de negócios.

Published

2008-05-01

Issue

Section

Articles

How to Cite

AZEVEDO, Maurício Sanitá de; SPERS, Eduardo Eugênio; FARAH, Osvaldo Elias. Variables that influence in the election of a tourism agency for the academics students public. Revista Turismo em Análise, São Paulo, Brasil, v. 19, n. 1, p. 85–102, 2008. DOI: 10.11606/issn.1984-4867.v19i1p85-102. Disponível em: https://revistas.usp.br/rta/article/view/14143.. Acesso em: 17 jun. 2024.