Profesional drama teachers in Basic Education: 2022 quantitative data from public schools in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v22i2p6-29Keywords:
Theater education, Graduation, School census, Theater pedagogy, Art in schoolAbstract
This paper shares partial data from the 2022 Basic Education School Census about the number of teachers, under different contracts, with a degree in Arts, Visual Arts, Music, Dance and Theater—focusing on the latter—who teach at public schools in Brazil. Data analysis compared the total number of all areas of knowledge in Brazil with compared with Theater, revealing the small number of Drama teachers in school. This could lead to an eventual disappearance of Theater education in the face of neoliberal education policies. Moreover, Drama teachers are less hired when compared with to those of Visual Arts educators.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília, DF: Secretaria de Educação Básica, 2018.
BRASIL. Decreto nº 6.425, de 4 de abril de 2008. Dispõe sobre o censo anual da educação. Diário Oficial da União: Brasília, DF, seção 1, p. 3, 7 abr. 2008.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 13.278, de 2 de maio de 2016. Altera o § 6º do art. 26 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que fixa as diretrizes e bases da educação nacional, referente ao ensino da arte. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2016.
BRASIL. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2017.
BRASIL. Lei nº 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF: Ministério da Educação, 1996.
CRUVINEL, T.; SILVEIRA, T. F. Um ensino ilustrativo de teatro: raça, gênero, sexualidade e classe social em livros didáticos. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, 2023. No prelo.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Censo da Educação Básica 2022. Brasília, DF: Inep, 2022.
MENDONÇA, C. S. Teatro na Escola Pública: um DIREITO. Cadernos do GIPE-CIT, Salvador, ano 19, n. 35, p. 8-24, nov. 2015. Disponível em: http://www.ppgac.tea.ufba.br/wp-content/uploads/2016/03/GIPE-CIT-N35-2015.pdf#page=9. Acesso em: 16 mar. 2023.
REDE ESCOLA PÚBLICA E UNIVERSIDADE. Novo Ensino Médio e indução de desigualdades escolares na rede estadual de São Paulo [Nota Técnica]. São Paulo: REPU, 2 jun. 2022. Disponível em: www.repu.com.br/notas-tecnicas. Acesso em: 26 maio 2023.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Tiago de Brito Cruvinel, Túlio Fernandes Silveira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os leitores são livres para compartilhar, copiar e redistribuir os textos publicados na Sala Preta, sem fins comerciais e em qualquer suporte ou formato, desde que sejam dados os créditos apropriados ao(s) autor(es) e à Revista. Podem também adaptar, remixar, transformar e criar a partir deste material, desde que distribuam o material derivado sob a mesma licença do original – e mantenham a menção explícita ao(s) autores e à Revista Sala Preta.
Ao submeter um artigo à Sala Preta e tê-lo aprovado para publicação os autores concordam com os termos da Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional.