A name, a destiny: an onomastic in Nelson Rodrigues’ fictional works
DOI:
https://doi.org/10.11606/va.i38.172207Keywords:
Nelson Rodrigues, names, characters, literary writingAbstract
Characters’ names are one of the most important keys to interpreting a fictional work. They can even determine the course of the story’s action. Especially, they express a lot about who these characters are, why they do what they do, how they represent aspects of a specific social reality. In the plays, novels, short stories and newspaper serial narratives by Nelson Rodrigues, a writer who was fully aware of the expressive power of names, to the point of frequently reflecting on this issue in his essayistic newspaper columns, his characters’ names are one of the aspects the reader or viewer of the his works should pay close attention. This article results from an extensive survey of Rodrigues’ characters names, classifying them into categories and analyzing their meanings, their peculiarities, and their relation with the personalities they name.
Downloads
References
AZEVEDO, Sebastião Laércio de. Dicionário de nomes de pessoas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1993.
FLAG, Suzana. (Nelson Rodrigues). Meu destino é pecar. Rio de Janeiro: Ediouro, s/d.
FLAG, Suzana. (Nelson Rodrigues). Minha vida. Rio de Janeiro: O Cruzeiro, 1946.
FLAG, Suzana. (Nelson Rodrigues). Núpcias de fogo. São Paulo: Companhia das Letras, 1997.
FLAG, Suzana. (Nelson Rodrigues). Escravas do amor. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.
MACHADO, Ana Maria. Recado do nome: Leitura de Guimarães Rosa à luz do nome de seus personagens. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2003.
MYRNA. (Nelson Rodrigues). A mulher que amou demais. São Paulo: Companhia das Letras, 2003b.
PALLOTTINI, Renata. Dramaturgia: Construção do personagem. São Paulo: Ática, 1989.
RABELO, Adriano de Paula. Formas do trágico moderno nas obras teatrais de Eugene O’Neill e Nelson Rodrigues. Tese (Doutorado em Literatura Brasileira). São Paulo: Departamento de Letras Clássicas e Vernáculas da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo, 2004. Teses - USP.
REUTER, Yves. Introdução à análise do romance. São Paulo: Martins Fontes, 1996.
RODRIGUES, Nelson. O casamento. São Paulo: Companhia das Letras, 1992a.
RODRIGUES, Nelson. A vida como ela é: O homem fiel e outros contos. São Paulo: Companhia das Letras, 1992b.
RODRIGUES, Nelson. O óbvio ululante: Primeiras confissões. São Paulo: Companhia das Letras, 1993a.
RODRIGUES, Nelson. A coroa de orquídeas e outros contos de A vida como ela é... São Paulo: Companhia das Letras, 1993b.
RODRIGUES, Nelson. A menina sem estrela: Memórias. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.
RODRIGUES, Nelson. O reacionário: Memórias e confissões. São Paulo: Companhia das Letras, 1995a.
RODRIGUES, Nelson. Asfalto selvagem: Engraçadinha, seus amores e seus pecados. São Paulo: Companhia das Letras, 1995b.
RODRIGUES, Nelson. O remador de Ben-Hur: Confissões culturais. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.
RODRIGUES, Nelson. Pouco amor não é amor: Contos. São Paulo: Companhia das Letras, 2002a.
RODRIGUES, Nelson. A mentira. São Paulo: Companhia das Letras, 2002b.
RODRIGUES, Nelson. Teatro Completo. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 2003a.
RODRIGUES, Nelson. O homem proibido. Rio de Janeiro: Agir, 2007.
WATT, Ian. A ascensão do romance. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Adriano de Paula Rabelo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).