New lesbian love literary representations as a political project
DOI:
https://doi.org/10.11606/va.i41.190328Keywords:
Brazilian literature, lover’s discourse, poetryAbstract
To think about the enunciation of love it is important to note how and to which literary characters such communication is usually attributed. The love discourse in the literature was mostly enunciated by male and white characters. The gap in relation to the love speech enunciated by female characters becomes greater when we observe black and lesbian characters. This article wants to analyze how the notions of love as undefinable, inexplicable and uncontrollable tend to be repeated in poetry and prose and how productions with a focus on gender, sexual orientation and race can modify the enunciation of love for some characters. For that, the poem “Lundu”, (2017) from the homonymous book by Tatiana Nascimento will be analyzed, in comparison with other texts of our literature.
Downloads
References
ANDRADE, Carlos Drummond de. Antologia poética. Rio de Janeiro: Record, 2001.
ASSIS, Machado de. Dom Casmurro. Rio de Janeiro: Record, 1998.
AZEVEDO, Aluísio. O Cortiço. Porto Alegre: L & PM Pocket, 2015.
AZEVEDO, Álvares. Noite na Taverna & Lira dos Vinte Anos. Rio Grande do Sul: Edelbra, 2000.
BARTHES, Roland. Fragmentos de um discurso amoroso. São Paulo: UNESP, 2018.
BUTLER, Octávia. Kindred: Laços de Sangue. São Paulo: Morro Branco, 2017.
CANDIDO, Antonio. Estímulos da criação literária. In: __________. Literatura e Sociedade: Estudos de Teoria e História da Literatura. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2011.
CYNTRÃO, Sylvia Helena. O lugar da poesia brasileira contemporânea: um mapa da produção. Ipotesi–Revista De Estudos Literários UFJF, Juiz de Fora, vol. 12, no 2, p. 83-92, 2008. Disponível em: O lugar da poesia brasileira contemporânea: | IPOTESI – REVISTA DE ESTUDOS LITERÁRIOS (ufjf.br). Acesso em 13 mar 2022.
DALCASTAGNÈ, Regina. A personagem do romance brasileiro contemporâneo: 1990-2004. Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea, Brasília, nº 26, p. 13-71, 2005.
FREIRE, Marcelino. Amar é crime. Rio de Janeiro: Record, 2015.
GONZALEZ, Lélia. Racismo e Sexismo na Cultura Brasileira. In: GONZALEZ, Lélia. Por um feminismo afrolatinoamericano, 1.ª ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2020, pp. 75-92.
HILST, Hilda. Do desejo. São Paulo: Globo, 2004.
hooks, bell. Tudo sobre o amor: novas perspectivas. São Paulo: Elefante, 2020.
KILOMBA, Grada. Descolonizando o conhecimento, 2016. (101 min.), son., color. Legendado. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=iLYGb Xenyx S & t=6sA: Descolonizando o Conhecimento - YouTube >. Acesso em: 03 ago. 2021
KILOMBA, Grada. Memórias da Plantação. 1.ª ed., Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.
LISPECTOR, Clarice. O Corpo. In: Lispector, Clarice. A via crucis do corpo. Rio de Janeiro: Rocco, 1998. p.21-8.
NASCIMENTO, Tatiana. Cuírlombismo literário: poesia negra LGBTQI desorbitando o paradigma da dor. São Paulo: N-1, 2019.
NASCIMENTO, Tatiana. Lundu, 2.ª ed. Brasília: Padê editorial, 2017.
PEREIRA, Stefania et al. Tradução: Manifesto do Coletivo Combahee River. Plural, v. 26, n. 1, p. 197-207, 2019.
PLATÃO. O Banquete. São Paulo: Editora 34, 2019. 1.ª reimpressão.
RIOS, Cassandra. Eu sou uma lésbica. 2.a ed. Rio de Janeiro: Azougue Editorial, 2006.
ROUGEMONT, Dennis de. O amor e o Ocidente. Rio de Janeiro: Guanabara, 1988.
QUIANGALA, Anne Caroline. Acessar o afrofuturismo. São Paulo: N-1, 2020.
RICH, Adrienne. Heterossexualidade compulsória e existência lésbica & outros ensaios. Rio de Janeiro: A Bolha. 2019.
RIOS, Cassandra. Eu sou uma lésbica. Rio de Janeiro: Azougue Editorial, 2006.
SOUZA, José Cavalcante de. As grandes linhas da estrutura do Banquete. In: PLATÃO. O Banquete. São Paulo: Editora 34, 2019. 1.ª reimpressão. p.189-249.
SOUZA, Waldson Gomes de Afrofuturismo: o futuro ancestral na literatura brasileira contemporânea. 112 p. 102 f., il. Dissertação (Mestrado em Literatura). Universidade de Brasília. Brasília: 2019b. https://repositorio.unb.br/handle/10482/35472.
SILVA JÚNIOR, Jonas Alves da. Doces modinhas pra Iaiá, buliçosos lundus pra Ioiô: poesia romântica e música popular no Brasil do século XIX. 2006. Dissertação (Mestrado em Literatura Brasileira) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2006. https://teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8149/tde-230 82007-135330/pt-br.php.
TIBURI, Márcia. A política sexual da casa. In: Gilman, Charlotte Perkins. O papel de parede amarelo. 1.ª ed. Rio de Janeiro: 2016. p.5-10.
TRUTH, Sojourner. E eu não sou uma mulher?. In: Histórias Afro-atlânticas, vol. 2. São Paulo: MASP, 2018, pp. 43-4.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Claudiana Gois dos Santos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).