Saudosa maloca and the desinherited of two worlds: aspects of the italian imagery in a classic of the brazilian samba repertoire

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/va.i41.190748

Keywords:

Adoniran Barbosa, semiotic analysis, imagery studies, migration, diaspora

Abstract

At least two well-known songs in the Italian repertoire present significant similarities with respect to the Brazilian classic samba Saudosa Maloca (1951): Casetta de Trastevere (1931) and Picón, dàgghe cianìn (1957). Sharing extensive narrative and discursive structures, their similarity contrasts with their distance with respect to other contemporary sambas with similar themes like A favela vai abaixo (1928) and Praça onze (1942). The conclusion is that the composition expresses in a Brazilian aesthetic an universal drama presented in a perspective following canons steadily consolidated in the Italian imagery, revealing marks of the author’s Italian ascent far deeper than isolated lexical choices.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Ricardo Nogueira de Castro Monteiro, Universidade Federal do Cariri

    Doutor e Mestre em Semiótica pela Universidade de São Paulo e Bacharel em Composição pela mesma instituição, Ricardo de Castro Monteiro lecionou durante quase dez anos na Universidade Anhembi Morumbi, e é atualmente professor de Composição, Regência e Semiótica na UFCA - Universidade Federal do Cariri. Além do trabalho na área acadêmica, pelo qual liderou um projeto de Auxílio Regular com apoio da FAPESP de 2014 a 2016, desenvolve igualmente intensas atividades na cena artística musical e teatral, sendo membro do júri do Prêmio Bibi Ferreira, uma das mais destacadas premiações de teatro musical do país, apresentando-se como pianista e compositor no Brasil e exterior, e atuando desde 2004 como consultor na área de semiótica aplicada ao marketing e à comunicação. Por sua intensa atividade nesse campo, presidiu as mesas de semiótica aplicada no XI e XII Congressos da Associação Internacional de Estudos Semióticos, organizados respectivamente na China e na Bulgária. Conta hoje, em seu portfólio, com cases junto a várias empresas, entre elas Johnson&Johnson, Nokia, ABN­Amro, Citibank, GE, Credicard, Banco Itaú, Banco Real, C&C, Hotéis Transamérica, Carrefour, além de ter estabelecido várias parcerias com consultorias internacionais como Space Doctors, Practical Semiotics, Creative Semiotics e 2 CV, entre outras. 

References

BRUNO, Ernani Silva. Histórias e tradições da cidade de São Paulo. Rio de Janeiro: José Olympio, 1954.

BASBAUM, Hersch. José Renato: energia eterna. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2009.

BASTOS, Rafael José de Menezes. “Conflito, Resignação e Irrisão na Música Popular Brasileira: um estudo antropológico sobre a Saudosa Maloca, de Adoniran Barbosa. Por que as Canções têm Arranjos?” Ilha – revista de antropologia/UFSC, Florianópolis, v. 15, n. 2, p. 211-249, 2013.

CAMPOS JUNIOR, Celso de. Adoniran: uma biografia. São Paulo: Globo, 2003.

CÂNDIDO, Antônio. “Adoniran Barbosa”. In: MOURA, Flávio e NIGRI, André. Adoniran: se o senhor não tá lembrado. São Paulo: Boitempo, 2002.

DE SANTIS, Ottavio e PESCE, Gino. Picón, dàgghe cianìn. Académia lingùstica do Brénno, 2021. Disponível em: < http://www.zeneize.net/media/cansoin/index.htm >. Acesso em: 31 jul 2021

FERREIRA, Elton Bruno. Sonoridades caipiras na cidade: a produção de Cornélio Pires (1929-1930). 198p. Dissertação (Mestrado em História) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, 2013. https://sapientia.pucsp.br/bitstream/handle/12807/1/Elton%20Bruno%20Ferreira.pdf

I TRILLI. Piccon, Dagghe Cianin. In: I Trilli: Canti De Casa Mae. Disponível em:< https://www.youtube.com/watch?v=is-7Wgj8Gcc&ab_channel=JackO%27Malley >. Acesso em 22 jun 2021.

DEL PELO, Alfredo. Casa Mia (Casetta De Trastevere). In: Canzone italiana 1900/2000. Disponível em:< http://www.canzoneitaliana.it/casa-mia-casetta-de-trastevere-3321dis.html >. Acesso em 22 jun 2021.

DEL PELO, Alfredo, DE TORRES, Alvaro Ferrante e SIMEONI, Alberto. Casetta De Trastevere. In: Laboratorio Roma. Disponível em:< http://www.canzoneitaliana.it/casa-mia-casetta-de-trastevere-3321dis.html >. Acesso em 20 jun 2021.

https://www.romasparita.eu/storia-cultura/289-casetta-de-trastevere

LIPERI, Felice. Storia della canzone italiana. Roma: Rai Eri, 2016.

LOMBROSO-FERRERO, Gina. Nell’America meridionale. Milano: Fratelli Treves, 1908.

MARCONDES, Marcos Antônio (org). Enciclopédia da Música Brasileira: erudita, folclórica, popular, volume I. SP: Art Editora, 1977.

MICCICHÈ, Lino. Neorealismo. In: CANOVA, Gianni (org.). Enciclopedia del cinema. Milano: Garzanti, 2009. Disponível em: <https://www.treccani.it/enciclopedia/neorealismo_(Enciclopedia-del-Cinema)/ >. Acesso em: 15 ago 2021

PIRES, Cornélio. 20.009 – No mercado dos capiras. São Paulo: Columbia, 1929a. 1 disco sonoro, 78 rpm.

PIRES, Cornélio. 20.002 – Simplicidade. São Paulo: Columbia, 1929b. 1 disco sonoro, 78 rpm.

RAFFARD, Henrique. “Alguns dias na Paulicéia”. In: Revista do instituto histórico e geográfico brasileiro, vol. LV, II. Rio de Janeiro: Companhia Typographica do Brazil, 1893.

REY-DEBOVE, Josette e REY, Alain. Le nouveau petit Robert: dictionnaire alphabétique et analogique de la langue française. Paris: Dictionnaires Le Robert, 1994.

SILVEIRA, Miroel. A contribuição italiana ao teatro brasileiro (1895/1964). São Paulo: Quiron, 1976.

VOLOSHINOV, Valentin. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. São Paulo: Editora 34, 2018.

Published

2022-07-28

Issue

Section

Dossiê 41: Margens do Atlântico em Português

How to Cite

MONTEIRO, Ricardo Nogueira de Castro. Saudosa maloca and the desinherited of two worlds: aspects of the italian imagery in a classic of the brazilian samba repertoire. Via Atlântica, São Paulo, v. 23, n. 1, p. 474–506, 2022. DOI: 10.11606/va.i41.190748. Disponível em: https://revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/190748.. Acesso em: 1 jul. 2024.