Ousmane Sembène’s creative vision in the film Black Girl

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/va.i1.199751

Keywords:

African cinemas, Ousamane Sembène: Black girl, cinematic language, colonialism

Abstract

This article aims to analyze some means of expression of the cinematographic language used by Ousmane Sembène in the film Black Girl (1966). In order to do so, it mainly uses what was proposed by Marcel Martin (1990) and Mary Ann Doane (1983). In addition to the procedures that constitute elements of filmic language, this study addresses cinema as a cultural artifact that contributes to the construction of social meanings.

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Author Biography

  • Ella Ferreira Bispo, Universidade Federal do Piauí

    Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal do Piauí, integrante do Projeto de Pesquisa e extensão "Teseu, o labirinto e seu nome", membro do IFARADÁ e do Grupo de Pesquisa "Americanidades: lugar, diferença e violência".

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Published

2024-04-30

Issue

Section

Dossiê 44: Colonialismo/orientalismo: figuras e figurações do Império em narrati

How to Cite

BISPO, Ella Ferreira. Ousmane Sembène’s creative vision in the film Black Girl. Via Atlântica, São Paulo, v. 25, n. 1, p. 219–247, 2024. DOI: 10.11606/va.i1.199751. Disponível em: https://revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/199751.. Acesso em: 29 may. 2024.