The “buzzfeedization” of the organizational communication on digital environment

Authors

  • Carolina Frazon Terra University of São Paulo (USP), Brazil.

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2016.116141

Keywords:

buzzfeedization, lists on internet, spectacularization content, digital organizational communication

Abstract

This article discuss the condensation of the contents of organizations on social networks based on concepts and authors who speak about spectacle, ephemerality, immediacy, liquidity, media visibility and success of the lists on the Internet. This aspect of the content – the lists – nominates the title of this work because we believe it is a reference to the site Buzzfeed, one of the main representatives of the format in the digital environment. Also we correlated the success of content in lists to a marketing method called inbound marketing, specialty that advocates the creation of engaging content and that permits to catch user’s attention. The three concepts of Baldissera (2009) – communicated, spoken and communicating organizations – is also a theoretical framework that helps to sustain the work. The methodology used was literature review.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Carolina Frazon Terra, University of São Paulo (USP), Brazil.
    PhD in Communication from the School of Communication and Arts of the University of São Paulo (USP), Brazil.

References

BALDISSERA, R. Comunicação organizacional na perspectiva da complexidade. Organicom – Revista Brasileira de Comunicação Organizacional e Relações Públicas, São Paulo, v. 6, n. 10/11, p. 115-120, 2009.

BARROS, D. M. 5 motivos por que as listas dominaram a internet (o quinto explica por que você lê todos até o fim). O Estado de S. Paulo, São Paulo, 8 dez. 2015. Disponível em: <http://emais.estadao.com.br/blogs/daniel-martins-de-barros/5-motivos-por-que-as-listas-dominaram-a-internet-o-quinto-explica-por-que-voce-le-todos-ate-o-fim/>. Acesso em: 24 jan. 2017.

BAUMAN, Z. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

BUZZFEED. Wikipedia, [s.l.], 8 out. 2015. Disponível em: <https://pt.wikipedia.org/wiki/BuzzFeed>. Acesso em: 23 jan. 2017.

CAROLINA Dieckmann fala pela 1ª vez sobre fotos e diz que espera ‘justiça’. G1, São Paulo, 15 maio 2012. Disponível em: <http://g1.globo.com/pop-arte/noticia/2012/05/carolina-dieckmann-fala-pela-1-vez-sobre-roubo-de-fotos-intimas.html>. Acesso em: 23 jan. 2017.

CHOCOLATE retarda o envelhecimento #fato. Turma do Chocolate, São Paulo, 3 dez. 2015. Facebook. Disponível em: <https://www.facebook.com/TurmaDoChocolate.ABICAB/photos/a.215508661925642.1073741828.193464484130060/627835727359598/?type=3&theater>. Acesso em: 4 fev. 2016.

COSTA, M. 10 fantasias feministas para você pular o Carnaval sem Assédio. Catraca Livre, São Paulo, 4 fev. 2016. Disponível em: <https://estilo.catracalivre.com.br/casa/10-fantasias-feministas-para-voce-pular-o-carnaval-sem-assedio/>. Acesso em: 23 jan. 2017.

DEBORD, G. Prefácio à quarta edição italiana de “A sociedade do espetáculo”. In: ______. A sociedade do espetáculo: comentários sobre a sociedade do espetáculo. Tradução Estela dos Santos Abreu. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.

GIUSTI, I. 15 razões para você nunca passar o carnaval em São Paulo. BuzzFeed, São Paulo, 3 fev. 2016. Disponível em: <http://www.buzzfeed.com/irangiusti/x-razoes-para-voce-nunca-passar-o-carnaval-em-sao-paulo?bffbbrazil&utm_term=.kqpDBJBWZx#.krDYnQnROV>. Acesso em: 23 jan. 2017.

HELENA, L. Cinco coisas que já sabemos sobre os novos episódios de Gilmore Girls. M de Mulher, São Paulo, 4 fev. 2016. Disponível em: <http://mdemulher.abril.com.br/famosos-e-tv/m-trends/cinco-coisas-que-ja-sabemos-sobre-os-novos-episodios-de-gilmore-girls>. Acesso em: 23 jan. 2017.

KARHAWI, I. Espetacularização do Eu e #selfies: um ensaio sobre visibilidade midiática. In: CONGRESSO INTERNACIONAL EM COMUNICAÇÃO E CONSUMO (COMUNICON), 5., 2015, São Paulo. Anais… São Paulo: Comunicon, 2015. Disponível em: <http://anais-comunicon2015.espm.br/GTs/GT6/18_GT06_KARHAWI.pdf>. Acesso em: 7 out. 15.

KELLNER, D. A cultura da mídia e o triunfo do espetáculo. Líbero – Revista do Programa de Pós Graduação em Comunicação da Faculdade Cásper Líbero, São Paulo, v. 6, n. 11, p. 4-15, 2004. Disponível em: <http://www.revistas.univerciencia.org/index.php/libero/article/view/3901/3660>. Acesso em: 24 jan. 2017.

MACHADO, J. Pierre Lévy: a revolução digital só está no começo. Correio do Povo, Porto Alegre, 14 abr. 2015. Caderno de Sábado. Disponível em: <http://www.fronteiras.com/entrevistas/pierre-levy-a-revolucao-digital-so-esta-no-comeco?utm_content=bufferf4fb6&utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=buffer>. Acesso em: 24 jan. 2017.

MARCONDES, P. Quem é você, leitor? E o que você vai ser, quando crescer? Proxxima, São Paulo, 25 abr. 2016. Disponível em: <http://www.proxxima.com.br/home/proxxima/blog-do-pyr/2016/04/25/quem-e-voce-leitor-e-o-que-voce-vai-ser-quando-crescer-2.html>. Acesso em: 24 jan. 2017.

NOTARI, C. Porque o Brasil está pronto para o Inbound Marketing. HubSpot, [s.l.], 4 dez. 2014. Disponível em: <http://br.hubspot.com/blog/porque-o-brasil-esta-pronto-para-o-inbound-marketing>. Acesso em: 24 jan. 2017.

RECUERO, R. Redes sociais na internet. Porto Alegre: Sulina, 2009.

SILVA, R. Snaps que somem conscientizam sobre o desaparecimento de crianças. B9, São Paulo, 13 out. 2015. Disponível em: <http://www.b9.com.br/61168/advertising/snaps-que-somem-conscientizam-sobre-o-desaparecimento-de-criancas/>. Acesso em: 23 jan. 2017.

STÊNIO Garcia quer punição a culpado por vazamento de fotos íntimas. G1, Rio de Janeiro, 4 out. 2015. Disponível em: <http://g1.globo.com/rio-de-janeiro/noticia/2015/10/stenio-garcia-quer-punicao-culpado-por-vazamento-de-fotos-intimas.html>. Acesso em: 23 jan. 2017.

TERRA, C. F. Tudo em tempo real: estamos vivendo a era das relações públicas do imediatismo? In: CONGRESSO BRASILEIRO CIENTÍFICO DE COMUNICAÇÃO ORGANIZACIONAL E RELAÇÕES PÚBLICAS, 9., 2015, Campinas. Anais… Porto Alegre: EDIPUCRS, 2015. p. 206-223. Disponível em: <http://ebooks.pucrs.br/edipucrs/Ebooks/Pdf/978-85-397-0751-5.pdf>. Acesso em: 24 jan. 2017.

THOMPSON, J. B. A nova visibilidade. Matrizes, São Paulo, v. 1, n. 2, p. 15-38, 2008. Disponível em: <http://revistas.usp.br/matrizes/article/view/38190/40930>. Acesso em: 24 jan. 2017.

TORRES, C. C. A “facebookização” do jornalismo. Observatório da Imprensa, São Paulo, 19 jan. 2016. Edição 886. Disponível em: <http://observatoriodaimprensa.com.br/jornal-de-debates/a-facebookizacao-do-jornalismo/>. Acesso em: 24 jan. 2017.

VAZ, M. 33 acessórios para liberar a sereia que existe dentro de você. M de Mulher, São Paulo, 4 fev. 2016. Disponível em: <http://estilo.abril.com.br/moda/33-acessorios-para-liberar-a-sereia-que-existe-dentro-de-voce/#2>. Acesso em: 23 jan. 2017.

Published

2016-12-17

Issue

Section

Dossier

How to Cite

The “buzzfeedization” of the organizational communication on digital environment. RuMoRes, [S. l.], v. 10, n. 20, p. 152–171, 2016. DOI: 10.11606/issn.1982-677X.rum.2016.116141. Disponível em: https://revistas.usp.br/Rumores/article/view/116141.. Acesso em: 5 jul. 2024.