Imaginaries of power and media networks

dialogues between the Creative Time Summit and Brazil

Authors

  • Lucia Leão Pontifícia Universidade Católica de São Paulo http://orcid.org/0000-0002-6680-5106
  • Vanessa Lopes Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
  • Mirian Aparecida Meliani Nunes Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
  • Bernardo Queiroz de Siqueira Santos Universidade Anhembi Morumbi

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2019.160654

Keywords:

Media networks, imaginary, iconoclasm, art and politics, Brazil

Abstract

In communication research field, specifically in the scope of the imagery studies, we observe the emergence of discussions that problematize issues such as art, iconoclasm, image and power. In this scenario, the article aims to develop a transverse study on the imaginaries of power in media networks. Through a mapping process of the images and discourses present in the Creative Time Summit networks, the article proposes relations with Brazilian projects. Based on Durand's concept of imagery, it adopts as a methodology of analysis the cartography of the communication processes and imaginary sharing developed by Leão. Our argument is that the wars of images, the image creation in the communities, the processual understanding and the formulation of pacts that comprise the relations between nature and culture configure axes of analysis in media networks capable of revealing the complex plots of the imaginaries of power of our time.

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Author Biographies

  • Lucia Leão, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

    Professora do Programa de Pós Graduação em Comunicação e Semiótica da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Doutora e Mestre em Comunicação e Semiótica (PUC-SP), com pós-doutorado em Artes na Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), especialização em Ação Cultural na Universidade de São Paulo (USP) e Bacharelado em Artes Plásticas na Faculdade Santa Marcelina (Fasm). Líder do Grupo de Pesquisa Comunicação e Criação nas Mídias (CCM-CNPq). Autora de vários artigos e livros, entre eles: O chip e o caleidoscópio: reflexões sobre as novas mídias e Processos do Imaginário.

  • Vanessa Lopes, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

    Artista, pesquisadora e produtora cultural. Doutora e Mestre em Comunicação e Semiótica (PUC-SP). Graduada em Comunicação das Artes do Corpo (PUC-SP). Publicou AaaS: uma nova condição para criar, conhecer, comunicar. É consultora de projetos culturais, parecerista credenciada do Ministério da Cidadania, Membro do SenseLab (Concordia University) e Pesquisadora do Grupo de Pesquisa em Criação e Comunicação nas Mídias (CCM-CNPq).

  • Mirian Aparecida Meliani Nunes, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

    Jornalista, pesquisadora e professora universitária e de cursos de extensão do Cogeae (PUC-SP). Doutora e Mestre em Comunicação e Semiótica (PUC-SP). Graduada em Jornalismo (PUC-SP) e História (USP). Pesquisadora do Grupo de Pesquisa em Comunicação e Criação nas Mídias (CCM-CNPq).

  • Bernardo Queiroz de Siqueira Santos, Universidade Anhembi Morumbi

    Professor dos cursos de Jornalismo e Cinema da Universidade Anhembi Morumbi. Doutor em Comunicação e Semiótica pela PUC-SP e Mestre em Comunicação pela Universidade Federal de Pernambuco (Ufpe) com Graduação em Comunicação Social/Jornalismo e Especialização em Estudos Cinematográficos pela Universidade Católica de Pernambuco (Unicap). Pesquisador do Grupo de Pesquisa em Comunicação e Criação nas Mídias (CCM-CNPq).

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Published

2019-12-12

Issue

Section

Articles

How to Cite

Imaginaries of power and media networks: dialogues between the Creative Time Summit and Brazil. RuMoRes, [S. l.], v. 13, n. 26, p. 207–232, 2019. DOI: 10.11606/issn.1982-677X.rum.2019.160654. Disponível em: https://revistas.usp.br/Rumores/article/view/160654.. Acesso em: 3 jul. 2024.