Narrative complexity in the Homens? study based on breaking down the script and categorization techniques:
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2020.174396Keywords:
Brazilian television fiction, Brazilian series, Methodology, Communicative resource, Complex narrativeAbstract
This article performs a methodological exploration of television fiction analysis techniques with complex characteristics. It investigates elements of narrative complexity (MITTELL, 2012) that are present in the series Homens? (Comedy Central, 2019) from two axis: its discursive level, which refers to the concept of social merchandising as a communicative resource (LOPES, 2009); and its narrative level, as it presents a heterogeneous set of devices for reading and understanding the proposed discourse, based on storytelling techniques. We built such a classification from the breaking down of the scenes, following the narrative structure of these axes that dialogically intertwine to amplify the discussion on the proposed themes.
Downloads
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa, Portugal: Edições 70, 2002.
HARRIS, Neil. Humbug: The Art of P. T. Barnum. Chicago: University of Chicago Press, Phoenix ed Edition, 1981.
LEMOS, Ligia Prezia. Nuvem de tags como ferramenta de análise de conteúdo: uma experiência com as cenas estendidas da telenovela Passione na internet. Lumina. Vol.10, nº1, abril 2016.
LEMOS, Ligia Prezia. O autor-roteirista e a ficção televisiva brasileira na era transmídia. 2017. Tese (Doutorado em Teoria e Pesquisa em Comunicação) - Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017.
LEMOS, Ligia Prezia; KARHAWI, Issaaf; SUZUKI, Helen. Um panorama da ficção televisiva em países Ibero-Americanos: temática e merchandising social. Comunicom. São Paulo: ESPM, 2012.
LOPES, Maria Immacolata Vassallo de. Telenovela como recurso comunicativo. MATRIZes. Ano 3 – nº 1 ago./dez. 2009.
MARTÍN-BARBERO, Jesus. Dos meios às mediações - comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro, Editora UFRJ: 2009.
MITTELL, Jason. Complexidade narrativa na televisão americana contemporânea. MATRIZes, v. 5, n. 2, p. 29-52, 13 jun. 2012.
MUNGIOLI, Maria Cristina Palma; LEMOS, Ligia Prezia; KARHAWI, Issaaf; BRETTAS, Lorena. Merchandising Social e Ficção Televisiva em países ibero-americanos: temas e produção de sentido. 1º Congresso Mundial de Comunicação Ibero-americana – Confibercom. São Paulo: ECA-USP, 2011.
NICOLOSI, Alejandra Pía. Merchandising social na telenovela brasileira. Um diálogo possível entre ficção e realidade em Páginas da Vida. 2009. 288p. Dissertação (Mestrado). Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, 2009.
VOGLER, Christopher. A jornada do escritor: estruturas míticas para escritores. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2006.
WILLIAMS, Raymond. Televisão: tecnologia e forma cultural. São Paulo: Boitempo; Belo Horizonte, MG: PUCMinas, 2016.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Ligia Prezia Lemos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Declaro a total e irrestrita cessão de direitos autorais sobre o texto enviado para publicação na Rumores – Revista Online de Comunicação, Linguagem e Mídias. Entendo que o conteúdo do artigo é de minha inteira responsabilidade, inclusive cabendo a mim a apresentação de permissão para uso de imagens, ilustrações, tabelas, gráficos de terceiros que, porventura, venham a integrá-lo.