The follow on Instagram as a gratification resource for BBB 21 participants and its relationship with the Cancellation Culture

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2022.194617

Keywords:

Social Media, Instagram, Big Brother Brasil, Cancellation

Abstract

This article presents an analysis of the Instagram accounts of four participants of the 21st edition of the reality show Big Brother Brasil, problematizing how their performances influenced their number of followers on the platform during the program’s airing. The research was carried out by pointing the correlation between the amount of follows and unfollows registered on social media accounts shown on the profiles of the participants based on declared opinions and attitudes in the television program. Through the Uses and Gratification studies, it was possible to understand how cancel culture has influenced the losses and the gains of followers in the digital profiles of the participants, and how their individual behavior within the program was translated into consumer public engagement, interacting with the reality on Instagram by personal identification or moved by empathy.

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Author Biographies

  • Adhemar Lage, Universidade Federal de Sergipe

    Mestrando em Cinema e Interdisciplinaridade pela Universidade Federal de Sergipe (UFS). Bacharel em Comunicação Social –Cinema e Audiovisual pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas).

  • Sara de Pina, Universidade Federal de Sergipe

    Mestranda em Cinema e Interdisciplinaridade pela Universidade Federal de Sergipe (UFS). Bacharel em Comunicação Social – Publicidade e Propaganda pela UFS.

  • Vitor Braga, Universidade Federal de Sergipe

    Graduado em Comunicação Social – habilitação em Jornalismo – pela Universidade Federal de Alagoas (Ufal). Mestrado e doutorado em Comunicação e Cultura Contemporâneas pela Universidade Federal da Bahia (PÓSCOM-UFBA). Atualmente é professor do Curso de Jornalismo da (Ufal) e do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal de Sergipe (PPGCOM-UFS). Compõe o Grupo de Pesquisa em Interações, Tecnologias Digitais e Sociedade (GITS-UFBA) e o Laboratório de Visualidades, Narrativas e Tecnologias (LAVINT-UFS).

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Published

2022-12-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

The follow on Instagram as a gratification resource for BBB 21 participants and its relationship with the Cancellation Culture. RuMoRes, [S. l.], v. 16, n. 32, p. 316–337, 2022. DOI: 10.11606/issn.1982-677X.rum.2022.194617. Disponível em: https://revistas.usp.br/Rumores/article/view/194617.. Acesso em: 16 jul. 2024.