The follow on Instagram as a gratification resource for BBB 21 participants and its relationship with the Cancellation Culture
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2022.194617Keywords:
Social Media, Instagram, Big Brother Brasil, CancellationAbstract
This article presents an analysis of the Instagram accounts of four participants of the 21st edition of the reality show Big Brother Brasil, problematizing how their performances influenced their number of followers on the platform during the program’s airing. The research was carried out by pointing the correlation between the amount of follows and unfollows registered on social media accounts shown on the profiles of the participants based on declared opinions and attitudes in the television program. Through the Uses and Gratification studies, it was possible to understand how cancel culture has influenced the losses and the gains of followers in the digital profiles of the participants, and how their individual behavior within the program was translated into consumer public engagement, interacting with the reality on Instagram by personal identification or moved by empathy.
Downloads
References
ALEXANDER, J. C. Ação coletiva, cultura e sociedade civil: secularização, atualização, inversão, revisão e deslocamento do modelo clássico dos movimentos sociais. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v. 13, n. 37, p. 1-27, 1998. DOI: 10.1590/S0102-69091998000200001
BABROW, A. S. Theory and method in research on audience motives. Journal of Broadcasting & Electronic Media, Abingdon, v. 32, n. 4, p. 471-487, 1988.
BARBERINO, L. O desejo por justiça: um estudo sobre linchamento virtual em sites de redes sociais. 2017. 135 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Cultura Contemporâneas) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2017.
BORGES, J. Encarceramento em massa. São Paulo: Pólen, 2019.
BRAVO, Z. ‘BBB 21’ bate recorde de audiência: foi a edição mais vista dos últimos 11 anos. Extra, Rio de Janeiro, 5 maio 2021. Disponível em: http://glo.bo/3VeaBY6. Acesso em: 17 jun. 2021.
CAMPANELLA, B. R. Perspectivas do cotidiano: um estudo sobre os fãs do programa Big Brother Brasil. 2010. 207 f. Tese (Doutorado em Comunicação e Cultura) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2010.
CHIARI, B. S.; LOPES, G. A.; SANTOS, H. G.; BRAZ, J. P. G. A cultura do cancelamento, seus efeitos sociais negativos e injustiças. Etic 2020, Presidente Prudente, v. 16, n. 16, p. 1-11, 2020. Disponível em: https://bit.ly/3GHz442. Acesso em: 4 jun. 2021.
CRAVEIRO, S. Reality shows: o espetáculo das massas. [S. l.]: Labcom, 2003. Disponível em: https://bit.ly/3VkihIp. Acesso em: 21 nov. 2022.
FERREIRA, R. M. C. Consumo, usos e gratificações da audiência das telenovelas. E-compós, Brasília, DF, v. 17, n. 1, p. 1-22, 2014. Disponível em: https://bit.ly/3gqhJ4W. Acesso em: 18 jun. 2021.
FERREIRA, R. M. C. Estudos da exposição às mensagens publicitárias: usos e gratificações. Revista Famecos, Porto Alegre, v. 25, n. 1, p. 26901, 2018.DOI: 10.15448/1980-3729.2018.1.26901
GOFFMAN, E. Estigma: notas sobre a manipulação da identidade deteriorada. Rio de Janeiro: Zahar, 1975.
GOHN, M. G. Teoria dos movimentos sociais: paradigmas clássicos e contemporâneos. 3. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2002.
JENKINS, H. Cultura da convergência. São Paulo: Aleph, 2009.
LAURINDO, J. BBB 21: quem são os mais seguidos nas redes sociais e os mais odiados. NSC Total, 29 abr. 2021. Disponível em: https://bit.ly/3i2tA9N. Acesso em: 15 jun. 2021.
RUÓTOLO, A. C. Audiência e recepção: perspectivas. Comunicação e Sociedade, São Paulo, v. 30, n. 1, p. 151-163, 1998. Disponível em: https://bit.ly/3XqgYK0. Acesso em: 15 jun. 2021.
SILVA, A. F. Cultura do cancelamento: cancelar para mudar? Eis a questão. Revista Argentina de Investigación Narrativa, Mar del Plata, v. 1, n. 1, p. 93-107, 2021. Disponível em: https://bit.ly/3V9JWMa. Acesso em: 4 jun. 2021.
THOMPSON, J. B. A mídia e a modernidade: uma teoria social da mídia. 9. ed. Petrópolis: Vozes, 2008.
TUCHLINSKI, C. Confira quem ganhou mais seguidores durante o ‘BBB 21’. O Estado de S.Paulo, São Paulo, 4 maio 2021. Disponível em: https://bit.ly/3ERk4PS. Acesso em: 15 jun. 2021.
VIZER, E. Movimentos sociais: novas tecnologias para novas militâncias. In: FERREIRA, J.; VIZER, E. (org.). Mídia e movimentos sociais: linguagens e coletivos em ação. São Paulo: Paulus, 2007. p. 23-51.
VOLPATO, B. Ranking: as redes sociais mais usadas em 2021 no Brasil e no mundo, insights e materiais gratuitos. Resultados Digitais, Florianópolis, 11 jan. 2021. Disponível em: https://bit.ly/2Fx2Bx0. Acesso em: 17 jun. 2021.
WEHMHOENER, K. A. Social norm or social harm: an exploratory study of internet vigilantism. 2010. 57f. Tese (Doutorado em Jornalismo e Comunicação de Massa) – Iowa State University, Ames, 2010.
YIN, R. Estudo de caso: planejamento e métodos. 4. ed. Porto Alegre: Bookman, 2010.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Adhemar Lage, Sara de Pina, Vitor Braga
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Declaro a total e irrestrita cessão de direitos autorais sobre o texto enviado para publicação na Rumores – Revista Online de Comunicação, Linguagem e Mídias. Entendo que o conteúdo do artigo é de minha inteira responsabilidade, inclusive cabendo a mim a apresentação de permissão para uso de imagens, ilustrações, tabelas, gráficos de terceiros que, porventura, venham a integrá-lo.