Two screens, two times: the symmetry of parallel editing in the racialization of cinematographic territory in Haunted Minds (2016)
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2024.223632Keywords:
Montage, Territory, Race, Brazilian cinemaAbstract
Montage is an essential filming technique in moving images, being described as the great discovery of cinema (Aumont, 1995). The simplicity of its meaning — creating relation between images that can be of very different or similar natures based on a continuous measure of spacetime — results in arenas of power struggles related to foundational thinking about the Brazilian social reality. Thus, this study discusses the use of editing symmetry in the film Haunted Minds (2016) by Jonathas de Andrade as an introductory element for derivations of the racialization of the cinematographic territory based on a recurring (and watertight) argument in the history of cinema. Brazilian: Gilberto Freyre’s racial harmony.
Downloads
References
O CASEIRO. Direção: Jonathas de Andrade. Produção: Jonathas de Andrade. Recife: sem distribuidora. 2016. Vídeo. 8 minutos, em loop.
AUMONT, J. O olho interminável: cinema e pintura. São Paulo: Cosac Naify, 2004.
FREYRE, G. Casa-Grande & Senzala: formação da família brasileira sob o regime da economia patriarcal. 51 ed. São Paulo: Global, 2006 [1933].
HOLANDA, S. B. Raízes do Brasil. 27. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2015 [1936].
MARTIN, M. A linguagem cinematográfica. São Paulo: Brasiliense, 2003.
PEIXOTO, N. B. Paisagens urbanas. 3. ed. São Paulo: SENAC, 2004.
RIDENTI, M. Em busca do povo brasileiro: artistas da revolução, do CPC à era da TV. Rio de Janeiro: Record, 2000.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Luís Henrique Marques Ribeiro
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Declaro a total e irrestrita cessão de direitos autorais sobre o texto enviado para publicação na Rumores – Revista Online de Comunicação, Linguagem e Mídias. Entendo que o conteúdo do artigo é de minha inteira responsabilidade, inclusive cabendo a mim a apresentação de permissão para uso de imagens, ilustrações, tabelas, gráficos de terceiros que, porventura, venham a integrá-lo.