The crime series Bom dia, Verônica: intermediality, narrative hybridization, and local-global cultural mediation

Authors

  • Carlos Pereira Gonçalves Serviço Nacional de Aprendizagem Comercial - Senac

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2024.226256

Keywords:

Brazilian series, intermediality, narrative hydration, cultural mediation, police genre

Abstract

This study proposes to critically analyze the first season of Bom dia, Verônica (2020), a Netflix co-production with the Zola Filmes company, which was created by crime writers Raphael Montes and Ilana Casoy based on the homonymous novel and directed by and videomaker filmmaker José Henrique Fonseca. This study aims to discuss three media and narratological approaches: the social and aesthetic process of intermediality in SVoD platforms; the genres and the narrative hybridization question; and local-global cultural mediation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Carlos Pereira Gonçalves, Serviço Nacional de Aprendizagem Comercial - Senac

    Pós-doutorado em Meios e Processos Audiovisuais na Escola de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP). Doutor e mestre em Ciências Sociais/Antropologia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). É professor no Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Marketing e Moda no Senac. Ministra cursos livres de cinema no Sesc.

References

ALTMAN, R. Los gêneros cinematográficos. Barcelona: Paidós, 2010.

BOM DIA, Verônica. Direção: José Henrique Fonseca. [S. l.]: Netflix, 2020.

BORELLI, S. H. S.; PRIOLLI, G. (orgs.). A deusa ferida: por que a Rede Globo não é mais campeã absoluta de audiência. São Paulo: Summus, 2000.

BRASIL AUDIOVISUAL INDEPENDENTE – BRAVI. Associados. [S. l.], 2024. Disponível em: https://bravi.tv/associados/. Acesso em: 9 fev. 2024.

GARCÍA CANCLINI, N. Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. São Paulo: Edusp, 2000.

CANDIDO, A. A educação pela noite e outros ensaios. São Paulo: Ática, 1989.

CARLOS, S. C. Em tempo real: Lost, 24 horas, Sex and the City e o impacto das novas séries de TV. São Paulo: Alameda, 2006.

CASOY, I.; MONTES, R. Bom dia, Verônica. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.

FILMES B. Quem é Quem. [S. l.], 2024. Disponível em: http://www.filmeb.com.br/. Acesso em: 20 mar. 2024.

FLIXPATROL. Assinantes Netflix em todo o mundo, 2024. Disponível em: https://flixpatrol.com/streaming-service/netflix/subscribers/. Acesso em: 14 mar. 2024.

FLORES, G. P. Prácticas narrativas en las ficciones seriadas para la web. Una mirada a la producción de cuatro países en Sudamérica. Comunicación y Sociedad, Guadalajara, e722, p. 1-22, 2019. doi: https://doi.org/10.32870/cys.v2019i0.7122

FRANCFORT, E. Rede Manchete: aconteceu, virou história. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2008.

GLOBOPLAY. Séries. Disponível em: https://globoplay.globo.com/categorias/series/. Acesso em: 14 mar. 2024.

GONÇALVES, C. P. Cinema brasileiro na estrada: identidade, mitologia e cultura contemporânea no gênero Road Movie, anos 1990-2000. 2011. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.

GONÇALVES, C. P. Fluxos, mediações e narrativas: o processo de comunicação dos gêneros audiovisuais de ficção em webséries brasileiras da Netflix. RuMoRes, São Paulo, v. 15, n. 28, p. 285-308, 2020.

GONÇALVES, C. P.; SOARES, R. S. Recepção de webséries brasileiras Netflix: a perspectiva das mediações e os gêneros audiovisuais. Revista ALAIC, São Paulo, v. 21, n. 40, p. 103-114, 2022.

HAMBURGER, E. O Brasil antenado: a sociedade da novela. Rio de Janeiro: Zahar, 2005.

IMDB. Internet Movie Database. Titles. Disponível em: https://www.imdb.com/. Acesso em: 15 mar. 2023.

JOST, F. Extensão do domínio da televisão à era digital. MATRIZes, São Paulo, v. 13, n. 2, p. 61-74. 2019. doi: https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v13i2p61-74

LOPES, M. I. V.; BORELLI, S. H. S.; RESENDE, V. R. Vivendo com a telenovela: mediações, recepção, teleficcionalidade. São Paulo, Summus, 2012.

LOTZ, A.; EKLUND, O.; SOROKA, S. Netflix, library analysis, and globalization: rethinking mass media flows. Journal of Communication, Oxford, v. 72, n. 4, p. 511-521, 2022.

LOTZ, A. D.; LOBATO, R. Streaming video: storytelling across borders. New York: New York University Press, 2023.

MARTIN, B. Homens difíceis: os bastidores do processo criativo de Breaking Bad, Família Soprano, Mad Men e outras séries revolucionárias. São Paulo: Aleph, 2014.

MARTÍN-BARBERO, J. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: UFRJ, 1997.

MARTINS, C.; SANTOS, N.; PRETTO, N. Erotismo, crime e Larissa Manoela: descubra as séries e os filmes brasileiros que os gringos mais veem na Netflix. Folha de S.Paulo, São Paulo, 4 fev 2024. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/ilustrada/2024/02/erotismo-crime-e-larissa-manoela-descubra-as-series-e-os-filmes-brasileiros-que-os-gringos-mais-veem-na-netflix.shtml#:~:text=J%C3%A1%20%22DNA%20do%20Crime%22%2C,na%20fronteira%20com%20o%20Paraguai. Acesso em: 5 mar. 2024.

MONTI, T. Escritores e assassinos: urgência, solidão e silêncio em Rubem Fonseca. 132f. 2011. Tese (Doutorado em Literatura) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.

ORTIZ, R. Mundialização e cultura. São Paulo: Brasiliense, 1994.

RAMOS, J. M. O. Televisão, publicidade e cultura de massa. Petrópolis: Vozes, 1995.

O PROCESSO: “3%”, a produção nacional de alcance global. Spcine, 2 fev. 2017. Disponível em: https://spcine.com.br/o-processo-3-e-a-maior-estreia-do-audiovisual-brasileiro/. Acesso em: 14 jun. 2024.

WILLIAMS, R. Televisão: tecnologia e forma cultural. São Paulo: Boitempo, 2016.

Published

2024-12-20

Issue

Section

Dossier

How to Cite

GONÇALVES, Carlos Pereira. The crime series Bom dia, Verônica: intermediality, narrative hybridization, and local-global cultural mediation. RuMoRes, [S. l.], v. 18, n. 36, p. 92–110, 2024. DOI: 10.11606/issn.1982-677X.rum.2024.226256. Disponível em: https://revistas.usp.br/Rumores/article/view/226256.. Acesso em: 14 mar. 2025.