Art: stability and rupture, from modernism to the contemporary zeitgeist

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2019.152554

Keywords:

crisis, modernism, post modernism, contemporary art, evolon, capitalism, complexity, ancestry

Abstract

In contemporary art, conflicting perceptions of reality promote a reversal in the role of reason in the construction of reality and truth. In this context, it is possible to consider other beacons for the aesthetic and the political, deconstructing the false notion of universality based on binarities such as rationality and irrationality, civilized and primitive. The thinking of authors such as Isabelle Stenger, David Harvey, António Damásio, Ellen Dissanayake is considered in this study in the foundation of a reflection on contemporary art and the criticism on the role of science, taking into account the context of the historical trajectory of imperialism and domination of developing countries by large corporations. Capitalism in crisis assumes evidence in this scenario and, as a tool for analysis, the evolon evolutionary model. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Fernando Fogliano, Universidade Estadual Paulista (Unesp)

    Fernando Fogliano é pós-doutorando do Instituto de Artes da Universidade Estadual Paulista (Unesp). O foco da pesquisa é a arte contemporânea, com foco nas artes tecnológicas.

  • Daniel Malva, Universidade Estadual Paulista (Unesp)

    Daniel Malva é mestrando em Artes no Programa de Pós-Graduação da Universidade Estadual Paulista (Unesp). Integrante do Grupo Internacional e Interinstitucional de Pesquisa (GIIP) e grupo ciência/Arte/tecnologia (CAT) (certificados pelo Instituto de Artes da Unesp e pelo Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico – CNPq). Foi técnico de laboratório no projeto genoma entre 1998 e 2001 no Departamento de Biotecnologia da Universidade de Ribeirão Preto (Unaerp). Sua pesquisa busca novas abordagens para seus processos criativos e fotográficos – construindo lentes, criando novos reveladores de filmes, alterando e criando softwares para câmeras digitais. 

  • Melina Furquim, Universidade Estadual Paulista (Unesp)

    Melina Furquim é mestranda em Processos e Procedimentos Artísticos na Universidade Estadual Paulista (Unesp) desde fevereiro de 2017. Possui Graduação em Educação Artística com habilitação em Artes Visuais pela Faculdade Santa Cecília (2007) e formação em Artes Plásticas pela Escola Panamericana de Arte e Design (EPA). Atualmente trabalha como professora em cursos livres e ateliês, artista e ilustradora. Desenvolve pesquisas em Artes Visuais nas linguagens: desenho, fotografia, pintura, livro, videoarte, desde 2012. Disponibiliza parte de sua pesquisa em uma plataforma blogspot, (http://melina-furquim. blogspot.com.br), definida como caderno de artista virtual. 

Published

2019-05-12

How to Cite

Fogliano, F., Malva, D., & Furquim, M. (2019). Art: stability and rupture, from modernism to the contemporary zeitgeist. ARS, 17(35), 59-77. https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2019.152554