Os Quintais de Porto Alegre: a game experience between the roles of performer and spectator

Authors

  • Marcia Berselli Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Natália Soldera Universidade Estadual do Paraná - FAP
  • Carina Corá Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v6i1p73-86

Keywords:

Scenic Interventions, Performer, Spectator, Conviviality, Game.

Abstract

This article reflects on Os Quintais de Porto Alegre, a series of scenic interventions that occupied the courtyards of historical and public buildings of the capital of Rio Grande do Sul. Through events that promoted conviviality, the spectators were invited to play a game in which the roles of performer and spectator get merged and confusing. Presenting the creation process and reflecting on the contact with the spectators, these roles are analyzed and discussed showing elements of the contemporary theatrical scene with studies by Lehmann (2007), Albright (2013), Pesavento (2008), among other important authors.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Marcia Berselli, Universidade Federal do Rio Grande do Sul
    Professora e atriz. Doutoranda no Programa de Pós Graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, na linha Processos de Criação Cênica.
  • Natália Soldera, Universidade Estadual do Paraná - FAP
    Universidade Estadual do Paraná - FAP (professora colaboradora). Mestre em Artes Cênicas (PPGAC/UFRGS) na linha Processos de Criação Cênica.
  • Carina Corá, Universidade Federal do Rio Grande do Sul.
    Atriz e dramaturga.

References

ALBRIGHT, A. C. Caindo na memória. In: ISAACSSON, M.; MASSA, C. D.; SPRITZER, M.; SILVA, S. W. Tempos de memória: vestígios, ressonâncias e mutações. Porto Alegre: AGE, 2013. p. 49-67.

BARBA, E. Queimar a casa: origens de um diretor. São Paulo: Perspectiva, 2010.

KATZ, H.; GREINER, C. Por uma teoria do corpomídia. In: GREINER, C. O corpo: pistas para estudos indisciplinares. São Paulo: Annablume, 2005. p. 125-133.

LEHMANN, H.-T. Teatro pós-dramático. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

MUNDIM, A. C. A composição em tempo real: um lugar de convívio artístico, político e afetivo. In: Dramaturgia do corpo-espaço e territorialidade: uma experiência de pesquisa em dança contemporânea. Uberlândia: Composer, 2012. p. 99-117.

NELSON, L. Before your eyes: Seeds of a dance practice. 2003. Disponível em: <http://tuningscoreslog.files.wordpress.com/2009/11/before-your-eyes.pdf>. Acesso em: 12 jan. 2016.

PESAVENTO, S. J. Fronteiras do pensamento: retratos de um mundo complexo. São Leopoldo: Unisinos, 2008.

WORTH, L.; POYNOR, H. Anna Halprin. London: Routledge, 2004.

Published

2016-06-30

Issue

Section

Desenhos de pesquisa (Research Designs)

How to Cite

Berselli, M., Soldera, N., & Corá, C. (2016). Os Quintais de Porto Alegre: a game experience between the roles of performer and spectator. Revista Aspas, 6(1), 73-86. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v6i1p73-86