Evento Fim de Década: performer, spectator, and public space between dictatorship and democracy
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v6i1p177-191Keywords:
Production of space, Urban art, Urban intervention, Urban performance, Urban design.Abstract
In the last years of the military dictatorship, which occurred from the end of the 1970s to the beginning of the 1980s, popular and artistic events returned to the streets of São Paulo. As part of this movement, the Evento Fim de Década (1979) is an event in which independent art collectives occupied the Praça da Sé (Cathedral Square) and invited passers-by, not to be their audience, but to be directly responsible for the construction of creative situations, of new relational, corporal and contextual possibilities in public spaces already filled with democratic air.Downloads
References
ARAÚJO, Antônio. Ações Disruptivas no Espaço Urbano. In: VI Reunião Científica da ABRACE, 2011, Porto Alegre, RS. Memória ABRACE Digital - Anais da VI Reunião Científica da ABRACE. Porto Alegre, RS, 2011. p. 1-6.
ARTE EM REVISTA, São Paulo, v. 3, n. 5, 1981, p. 102.
ARTE EM REVISTA, São Paulo, v. 6, n. 8, 1984, p. 1-119.
ARTE na Sé, um presente que o povo já critica. Folha de S. Paulo, São Paulo, 25 jan. 1979 (Fonte: Arquivo Multimeios/CCSP).
BERTUCCI, P. M. Intervenção urbana, São Paulo (1978-1982): o espaço da cidade e os coletivos de arte independente Viajou Sem Passaporte e 3Nós3. 2015. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) – Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015. Disponível em: <http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27156/tde-14012016-104059/>.
BRESSER-PEREIRA, L. C. Desenvolvimento e crise no Brasil. São Paulo: Editora 34, 2003.
DE CERTEAU, M. A invenção do cotidiano: 1. artes de fazer. Rio de Janeiro: Vozes, 2013.
FIM de Década na Praça da Sé. Folha de S. Paulo, São Paulo, 9 out. 1979, ilustrada, p.64 (Fonte: Arquivo Multimeios/CCSP).
FISCHER-LICHTE, É. The show and the gaze of the theatre. Iowa: Iowa University Press, 1997.
______. The Transformative Power of Performance: a new aesthetics. New York: Routledge, 2008.
HOLLANDA, H. B. Impressões de viagem: CPC, vanguarda e desbunde: 1960/70. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2004.
KWON, M. One place after another: site-specificity art and locational identity. Cambridge: 8The MIT Press, 2004.
LEFEBVRE, H. The production of space. Oxford: Blackwell Publishers, 1991.
LÓPEZ, M. et al. Perder la forma humana: una imagen sístimica de los años ochenta en América Latina. Madri: Museu Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2012. (Catálogo de exposição artística).
PROJETO “Fim de Década” leva as artes à praça. O Estado de São Paulo, São
Paulo, 12 dez. 1979, p.22 (Fonte: Arquivo Multimeios/CCSP).
RANCIÈRE, J. O espectador emancipado. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2012.
RANCIERE, Jacques. Política da Arte, transcrição do seminário “São Paulo S.A, práticas estéticas, sociais e políticas em debate” (São Paulo, SESC Belenzinho, 17 a 19 de abril de 2005). Disponível em: <http://www.sescsp.org.br/sesc/images/upload/conferencias/206.rtf>.
VIAJOU SEM PASSAPORTE et al. Top Secret: Evento Fim de Década: set. a dez. de 1979. São Paulo: ECA/USP, 1979. (Catálogo de intervenção artística).
XV BIENAL Internacional é aberta por Paulo Maluf. Folha de S. Paulo, São Paulo, 04 out. 1979, primeiro caderno, p.37 (Fonte: Arquivo Multimeios/CCSP).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 aSPAs Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Whenever publishing material referring to the article published in the aSPAs Journal, the authors commits to mentioning such publication as follows:
“This article was originally published by aSPAs Journal volume (insert the volume), number (insert the number) in the year (insert the year) and can be accessed in: http://revistas.usp.br/aspas"