DISPLACEMENT OF BLACK ARTISTS IN THE BEGINNING OF THE 20TH CENTURY: COVERING, DISOBEDIENCE, AND OCCUPATION
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v7i1p114-125Keywords:
Revue Theater, Decolonial, Displacement, Covering.Abstract
This article presents strategies of articulation based on the displacement of black artists in the beginning of the 20th century to emphasize the context regarding later generations. Theoretical and decolonial references such as Walter Mignolo, Lélia Gonzalez, and Frantz Fanon dialogue with some theatre historiography references, such as Roberto Ruiz and Orlando de Barros, to think about this processes. The aim of this text is to gather information that evidence a few meetings between female and male black artists in order to collaborate in the enhancement of an ever-growing historiography that has been approaching the presence of the black artist in the Brazilian scene.Downloads
References
ARACI Cortes e seus sambas. O Cruzeiro, Rio de Janeiro, 22 ago. 1931, p. 28-29.
BALLESTRIN, L. América Latina e o giro decolonial. Revista Brasileira de Ciência Política, n. 11, p. 89-117, 2013. Disponível em: <http://bit.ly/2tO9Qb3>. Acesso em: 21 jul. 2017.
BARROS, O. Corações de Chocolat. A história da Companhia Negra de Revistas (1926-27). Rio de Janeiro: Livre Expressão, 2005.
BRITO, D. S. Um ator de fronteira: uma análise da trajetória do ator Grande Otelo no teatro de revista brasileiro entre as décadas de 20 e 40. 2011. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) – Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.
EFEGÊ, J. Meninos, eu vi. Rio de Janeiro: Funarte, 2007
FANON, F. Pele negra, máscaras brancas. Tradução de Renato da Silveira. Salvador: Edufba, 2008.
GILROY, P. Entre campos: nações, culturas e o fascínio da raça. São Paulo: Annablume, 2007.
GOMES, T. M. Um espelho no palco: identidades sociais e massificação da cultura no teatro de revista dos anos 1920. Campinas: Unicamp, 2004.
GONZALEZ, L. A categoria político-cultural de amefricanidade. Tempo Brasileiro, Rio de Janeiro, n. 92-93, p. 69-82, 1988.
MALDONADO-TORRES, N. Sobre la colonialidad del ser: contribuciones al desarrollo de un concepto. In: CASTRO-GÓMEZ, S.; GROSFOGUEL, R. (ed.). El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémico más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre, 2007. p. 127-168. Disponível em: <https://goo.gl/hHc2Ge>. Acesso em: 2 mar. 2016.
MIGNOLO, W. Desobediência epistêmica: a opção descolonial e o significado de identidade em política. Cadernos de Letras da UFF – Dossiê: Literatura, língua e Identidade, Niterói, n. 34, p. 287-324, 2008. Disponível em: <https://goo.gl/ZfGyUE>. Acesso em: 15 mar. 2016.
PRECIADO, B. Manifesto contrassexual: práticas subversivas de identidade sexual. São Paulo: N-1 edições, 2014.
RUIZ, R. Linda flor. Rio de Janeiro: Funarte, 1984.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Revista Aspas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Whenever publishing material referring to the article published in the aSPAs Journal, the authors commits to mentioning such publication as follows:
“This article was originally published by aSPAs Journal volume (insert the volume), number (insert the number) in the year (insert the year) and can be accessed in: http://revistas.usp.br/aspas"