Monitoring of creation processes: some reflections

Authors

  • Cecília Almeida Salles Pontifical Catholic University of São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v7i2p27-39

Keywords:

Process of creation, Review of process, Monitoring.

Abstract

This article proposes some reflections on the research methodology in the monitoring of theatrical processes within the scope of creation process. It is presented a history of the development of such researches in the Graduate Program in Communication and Semiotics from the Pontifical Catholic University of São Paulo, which began to offer a critical approach to the artistic production process. Specifically, some possible purposes are presented, as well as contexts of monitoring and forms of recording observations, from a few examples. Finally, some paths are proposed on the questions concerning the theoretical foundation.

Downloads

Author Biography

  • Cecília Almeida Salles, Pontifical Catholic University of São Paulo

    Professor at the Postgraduation Program in Communication and Semiotics of the Pontifical Catholic University of São Paulo. Coordinator of the Research Group in Creation Processes. Author of books Gesto Inacabado (1998), Crítica Genética (2008), Redes da Criação (2006), Arquivos de Criação: arte e curadoria (2010) e Processos de criação em grupo: diálogos (2017).

References

ARRIGONI, R. O. B. O espaço comunicativo no teatro do Satyros: o ator e o espectador. 2006. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Semiótica) – Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, 2006.

COLAPIETRO, V. M. Peirce e a abordagem do self: uma perspectiva semiótica sobre a subjetividade humana. São Paulo: Intermeios, 2014.

LORD, J. Um retrato de Giacometti. Tradução Célia Euvaldo. São Paulo: Iluminuras, 1998.

LOTMAN, I. La semiosfera II: semiótica de la cultura, del texto, de la conducta y del espacio. Selección y traducción Desiderio Navarro. Madrid: Cátedra, 1998.

MORIN, E. O método 4: as ideias – habitat, vida, costumes, organização. Porto Alegre: Sulinas, 1998.

MUSSO, P. A filosofia da rede. In: PARENTE, A. (org.) Tramas da rede: novas dimensões filosóficas, estéticas e políticas da comunicação. Porto Alegre: Sulina, 2004. p. 17-38.

PEIRCE, C. S. Collected papers of Charles Sanders Peirce. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1931-1935. 8 v.

SALLES, C. A. Redes da criação: construção da obra de arte. Vinhedo: Horizonte, 2006.

______. Crítica genética: fundamentos dos estudos genéticos sobre o processo de criação artística. 3. ed. São Paulo: Educ, 2008.

______. Gesto inacabado: processo de criação artística. 5. ed. São Paulo: Intermeios, 2011.

______. Processos de criação em grupo: diálogos. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2017.

TOLEDO, A. M. Novas configurações da direção teatral. 2011. Tese (Doutorado em Comunicação e Semiótica) – Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, 2011.

VILLAS BOAS, M. Aspectos comunicacionais dos processos coletivos: um estudo de caso na dança. 2004. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Semiótica) – Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, 2004.

Published

2017-12-31

How to Cite

Salles, C. A. (2017). Monitoring of creation processes: some reflections. Revista Aspas, 7(2), 27-39. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v7i2p27-39