Monitoring of creation processes: some reflections
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v7i2p27-39Keywords:
Process of creation, Review of process, Monitoring.Abstract
This article proposes some reflections on the research methodology in the monitoring of theatrical processes within the scope of creation process. It is presented a history of the development of such researches in the Graduate Program in Communication and Semiotics from the Pontifical Catholic University of São Paulo, which began to offer a critical approach to the artistic production process. Specifically, some possible purposes are presented, as well as contexts of monitoring and forms of recording observations, from a few examples. Finally, some paths are proposed on the questions concerning the theoretical foundation.
Downloads
References
ARRIGONI, R. O. B. O espaço comunicativo no teatro do Satyros: o ator e o espectador. 2006. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Semiótica) – Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, 2006.
COLAPIETRO, V. M. Peirce e a abordagem do self: uma perspectiva semiótica sobre a subjetividade humana. São Paulo: Intermeios, 2014.
LORD, J. Um retrato de Giacometti. Tradução Célia Euvaldo. São Paulo: Iluminuras, 1998.
LOTMAN, I. La semiosfera II: semiótica de la cultura, del texto, de la conducta y del espacio. Selección y traducción Desiderio Navarro. Madrid: Cátedra, 1998.
MORIN, E. O método 4: as ideias – habitat, vida, costumes, organização. Porto Alegre: Sulinas, 1998.
MUSSO, P. A filosofia da rede. In: PARENTE, A. (org.) Tramas da rede: novas dimensões filosóficas, estéticas e políticas da comunicação. Porto Alegre: Sulina, 2004. p. 17-38.
PEIRCE, C. S. Collected papers of Charles Sanders Peirce. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1931-1935. 8 v.
SALLES, C. A. Redes da criação: construção da obra de arte. Vinhedo: Horizonte, 2006.
______. Crítica genética: fundamentos dos estudos genéticos sobre o processo de criação artística. 3. ed. São Paulo: Educ, 2008.
______. Gesto inacabado: processo de criação artística. 5. ed. São Paulo: Intermeios, 2011.
______. Processos de criação em grupo: diálogos. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2017.
TOLEDO, A. M. Novas configurações da direção teatral. 2011. Tese (Doutorado em Comunicação e Semiótica) – Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, 2011.
VILLAS BOAS, M. Aspectos comunicacionais dos processos coletivos: um estudo de caso na dança. 2004. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Semiótica) – Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, 2004.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Revista Aspas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Whenever publishing material referring to the article published in the aSPAs Journal, the authors commits to mentioning such publication as follows:
“This article was originally published by aSPAs Journal volume (insert the volume), number (insert the number) in the year (insert the year) and can be accessed in: http://revistas.usp.br/aspas"