Theater and the post-autonomy of condition of the arts

Authors

  • Heloisa Marina Universidade do Estado de Santa Catarina UDESC

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v9i2p122-145

Keywords:

Theater, Post-autonomy of art, Cultural policies, Theatrical production

Abstract

The purpose of this manuscript is to discuss on the systems of theatrical production which, based on assumptions of democracy and dissidence from cultural hegemonic and industrial models of artistic productions, are often defined as non-commercial. This term and other nomenclatures that seek to account for the mentioned theatrical phenomenon will be discussed in the light of the concept of post-autonomy of art, as proposed by the Argentinean anthropologist Nestor Garcia Canclini. Here we aim to relativize the understanding that it is possible to generate artistic fabrications that are, in fact, independent to marketing models. The methodology adopted was a literature review on the subject, as well as the exploration of an autoethnographic perspective linked to my own experiences as an actress and producer. Having as its object of study Latin American theatrical practices, it is argued that, even though it is understood that there is a mandatory relationship between theatrical production, economy, politics and market, such an understanding, rather than making the defense of a dissident theater unfeasible, is fundamental for effective and conscious realization of scenic productions critical to the status quo and capable of building hopes for other worlds.

Keywords: Cultural Policies; State; actress-producer; minor theater.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Heloisa Marina, Universidade do Estado de Santa Catarina UDESC

    É doutoranda pelo Programa de Pós Graduação em Teatro da UDESC - (Florianópolis) e Universidad Veracruzana (Xalapa - México). Sua pesquisa investiga as relações entre produção, gestão e criação estética no âmbito do teatro contemporâneo latino-americano. Bolsista CAPES. Possui graduação em Artes Cênicas - Licenciatura - pela Universidade do Estado de Santa Catarina (2009) e mestrado pela mesma instituição (2012). É atriz e produtora da Cia Entrecontos. Seu trabalho artístico interroga as fronteiras entre realidade e ficção a partir da utilização de elementos autobiográficos na composição cênica. Foi membro fundadora da Dearaque Cia. (atual A Ursa Dearaque), tendo atuado na mesma como gestora financeira, atriz e produtora cultural entre os anos de 2007 e 2014. Dentro dessas companhias apresentou-se como atriz em diversos espetáculos teatrais e atuou como produtora representando as entidades em feiras, festivais e encontros de negócios do setor artístico e cultural no Brasil e em outros países como Argentina, Chile, Peru e México. Tem formação complementar em gestão e produção cultural em instituições como SENAC, FGV e Open Online Course Managing the Arts: Marketing for Cultural Organizations (Lauphena Digital School e Instituto Goethe).

Published

2019-12-31

How to Cite

Marina, H. (2019). Theater and the post-autonomy of condition of the arts. Revista Aspas, 9(2), 122-145. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v9i2p122-145