Impacts of social networks on linguistic practices: (re)thinking activities for teaching courtesy strategies in Spanish
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2317-9651.v0i13p162-178Keywords:
Spanish, courtesy, social network.Abstract
The article discusses the impact of digital networks in the ways young people socialize today and reflects on the teaching of courtesy strategies (Escandell-Vidal, 1995; Álvarez Muro, 2005) in Spanish language, considering some activities developed by preservice teachers during their supervised practice. The initial results suggest that these activities bring the students into a closer contact with the foreign language and contribute to increase their cultural repertoire and to develop an intercultural vision without stereotypes.Downloads
References
Amigues, Rene “Trabalho do professor e trabalho de ensino”. In: Machado, Anna Rachel. O ensino como trabalho: uma abordagem discursiva. Londrina: Eduel, 2004.
Álvarez Muro, Alexandra Cortesía y descortesía. Teoría y praxis de un sistema de significación. Merida, Venezuela: Universidad de Los Andes, 2005.
Barbovski, Monica. “Habilidades e técnicas e o enfrentamento abusivo de dados pessoais e agressão entre pares em redes sociais”. In: Brasil. Pesquisa sobre o uso da internet por crianças e adolescentes no Brasil: TIC Kids Online Brasil 2014. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2015. p. 31-36. Disponível em: http://www.cgi.br/media/docs/publicacoes/2/TIC_Kids_2014_livro_eletronico.pdf. Acesso em: 10.out.2016.
Brasil. Parâmetros curriculares nacionais: ensino médio. Linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília: Ministério da Educação, 1999. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/linguagens02.pdf. Acesso em: 10 fev.2014.
Brasil. Diretrizes curriculares nacionais para a formação de professores da educação básica em nível superior curso de licenciatura de graduação plena. Brasília: Ministério da Educação, 2002. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/009.pdf. Acesso em: 15 fev.2014.
Brasil. Pesquisa sobre o uso da internet por crianças e adolescentes no Brasil: TIC Kids Online Brasil. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2015. Disponível em: http://www.cgi.br/media/docs/publicacoes/2/TIC_Kids_2014_livro_eletronico.pdf. Acesso em: 10.out.2016.
Brasil. Orientações curriculares para o ensino médio: linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília: Ministério da Educação, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/book_volume_01_internet.pdf Acesso em: 10 fev.2014.
Canclini, Néstor Garcia. “Culturas hibridas y estrategias comunicacionales". In: Estudios sobre las Culturas Contemporaneas, 109 Época II. Vol. III. Num. 5, Colima, junio 1997, p. 109-128.
Castells, Manuel. A sociedade em rede. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1999.
Cope, Bill; Kalantzis, Mary. “Aprendizaje ubicuo”. In: Ubiquitous Learning. Exploring the anywhere/anytime possibilities for learning in the age of digital media. Champaign: University of Illinois Press, 2009. Trad. Emilio Quintana. Disponível em: http://www.nodosele.com/blog/wp-content/uploads/2010/03/Cope_Kalantzis. Aprendizaje ubicuo.pdf. Acesso em: 09.jul.2016.
Escandell-Vidal, Maria Victoria “Cortesía, fórmulas convencionales y estrategias indirectas”. In: Revista Española de Lingüística, 25,1, 1995. p.31-66. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/41313.pdf. Acesso em: 06.nov.2016.
Gonzalez, Neide Therezinha Maia. Cadê o pronome? O gato comeu. Os pronomes pessoais na aquisição/aprendizagem do espanhol por brasileiros adultos. Tese de doutorado. DL/FFLCH/USP, São Paulo: 1994. Disponível em: http://dlm.fflch.usp.br/sites/dlm.fflch.usp.br/files/Tese%20Neide%20T.%20Maia%20Gonz%C3%A1lez_2.pdf. Acesso em: 06.nov.2016.
Haverkate, Henk. La cortesía verbal. Estudio pragmalingüístico. Madrid: Gredos, 1994.
Kleiman, Angela. Os significados do letramento. Campinas: Mercado de Letras, 1995.
Marteleto, Regina Maria. “Analise de redes sociais: aplicação nos estudos de transferência de informação”. In: Ci. Inf., Brasília, v. 30, n. 1, p. 71-81, jan./abr. 2001.
Rojo, Roxane. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.
Rojo, Roxane. “Pedagogia dos multiletramentos. Diversidade cultural e de linguagens na escola”. In: ______; Moura, Eduardo (Orgs.) Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012, p. 11-31.
São Paulo. Currículo do Estado de São Paulo: Linguagens, códigos e suas tecnologias. São Paulo: SEE, 2012. Disponível em: http://www.educacao.sp.gov.br/a2sitebox/arquivos/documentos/782.pdf. Acesso em 28 maio 2016.
Santaella, Lucia. Comunicação ubíqua: repercussões na cultura e na educação. São Paulo: Paulus, 2013.
Signorini, Inês. “Letramentos multi-hipermidiáticos e formação de professores de língua”. In: Signorini, Inês; Fiad, Raquel. Ensino de língua: das reformas, das inquietações e dos desafios. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2012. p.282-303.
Soto, Ucy; Mayrink, Monica Ferreira; Gregolin, Isadora Valencise (Orgs). “Apresentação”. Linguagem, educação e virtualidade [online]. São Paulo: Editora UNESP; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2009. Disponível em: http://static.scielo.org/scielobooks/px29p/pdf/soto-9788579830174.pdf Acesso em: 14.out.2016.
Soto, Ucy; Gregolin, Isadora Valencise; Rozenfeld, Cibele. “A formação inicial de professores de línguas: ações virtuais colaborativas para a articulação teoria-prática-reflexão”. In: Silva, Kleber Aparecido; Genova, Daniel Fatima; Kaneko-Marques, Sandra Mari; Biombo, Ana Cristina. A formação de professores de línguas: novos olhares. Volume 2. Campinas, SP: Pontes, 2012. p.261-282.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Isadora Valencise Gregolin
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License, which permits the dissemination of the work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed to enter into additional contracts separately for non-exclusive use of the version of the work published in this journal (such as publication in an institutional repository or as a book chapter), with recognition of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increasing the impact and citation of the published work (see The effect of open access…).