Horacio Quiroga in Brazil: “language effects”
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2317-9651.v0i14p370-387Keywords:
Horacio Quiroga, Monteiro Lobato, avantgarde movements, Realism, portunholAbstract
This article analyzes the only time the Uruguayan writer Horacio Quiroga (1878-1937) visited Brazil, in 1922. Considering the importance of that year for the Brazilian literature – for it is when the Modern Art Week took place – it reconstructs the context and literary dialogues the writer established in Brazil: his main interlocutor was Monteiro Lobato (1882-1948), the then director of the Revista do Brasil, responsible for introducing Quiroga’s work there. The unpublished letters exchanged between the two writers are recovered and analyzed. In addition to the dialogues and literary beliefs of Quiroga and Lobato, we intend to evaluate the tension between avant-garde and realistic aesthetics which was at stake in the intellectual debate back then.
Downloads
References
Alves-Bezerra, Wilson. “As nacionalidades latino-americanas: a Argentina vista à luz dos olhos de Mário de Andrade e pelas sombras de Horacio Quiroga”. In: Revista da USP, 2004, 64, 175-180.
_____. “O portunhol dos desterrados de Horacio Quiroga: política e subjetividade na representação literária de uma língua de fronteira”. In: Estudos Lingüísticos, 2005a, XXXIV, 1015-1020. Disponível em: <http://www.gel.org.br/estudoslinguisticos/ edicoesanteriores/4publica-estudos-2005/4publicaestudos-2005-pdfs/o-portunhol-dos-desterrados-166.pdf>. Acesso em 27 mar. 2015.
_____. Reverberações da fronteira em Horacio Quiroga. São Paulo: Humanitas/
Fapesp, 2008a.
_____. “Portunhol para além das fronteiras: reflexões sobre a inespecificidade do termo”. In: Revista Brasileira de Letras, 2008b, 5, São Carlos: UFSCar, 115- 121.
_____. “O portunhol na poesia: territórios e deslocamentos”. In: Leal, Izabela; Fernandes, José Guilherme; Trusen, Sylvia (orgs.). Tradição e tradução: entre trânsitos e saberes. Rio de Janeiro: Oficina Raquel, 2016, 110-135.
Antelo, Raúl. Na ilha de Marapatá (Mário de Andrade lê os hispano-americanos). São Paulo: Hucitec; MinC; Pró Memória; Instituto Nacional do Livro, 1986.
Arrigucci Jr., Davi. O escorpião encalacrado: A poética da destruição em Julio Cortázar. São Paulo: Companhia das Letras, 1995 [1973].
Artundo, Patricia. “Clara Argentina”. In: Mário de Andrade y la Argentina. Tese de doutorado. FFLCH-USP, São Paulo: 2001.
_____. Mário de Andrade e a Argentina. Um país e sua produção cultural como espaço de reflexão. São Paulo: Edusp/Fapesp, 2004.
Bermejo, Ernesto González. Conversas com Cortázar. Trad. Luiz C. Cabral. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2002.
Bioy Casares, Adolfo. Descanso de caminantes. Buenos Aires: Sudamericana, 2001.
_____. Borges. Barcelona: Destino, 2011.
Quiroga, Horacio. Todos los cuentos. 2 ed. Madri; Paris; México; Buenos Aires; São Paulo; Rio de Janeiro; Lima: Allca XX/Edusp, 1996.
Ribeiro, Maria Paula Gurgel. Monteiro Lobato e a Argentina: mediações culturais. Tese de doutorado. FFLCH/USP, São Paulo: 2008.
______. “Sobre diálogos literários: Monteiro Lobato, Manuel Gálvez e Horacio Quiroga”, Revista USP, 2004, 64, 181-189.
Schwartz, Jorge; Lorenzo Alcalá, May. Vanguardas argentinas anos 20 (Trad. Maria Angélica Keller de Almeida). São Paulo: Iluminuras, 1992.
Lobato, José Bento Monteiro. Negrinha. São Paulo: Companhia Graphico Editora Monteiro Lobato, 1920.
_____. “Saudação a Horacio Quiroga”. In: Conferências, artigos e crônicas. São Paulo: Brasiliense, 1968 [1922], 95-7.
Rocca, Pablo. Horacio Quiroga. El escritor y el mito. Montevidéu: Ediciones de la Banda Oriental, 1996.
Rodríguez Monegal. Genio y figura de Horacio Quiroga. Buenos Aires: Ed. Universitaria de Buenos Aires, 1967.
Todorov, Tzevtan. Introducción a la literatura fantástica. Trad. Silvia Delpy. México, D.F: Premia, 1981.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Wilson Alves-Bezerra

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License, which permits the dissemination of the work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed to enter into additional contracts separately for non-exclusive use of the version of the work published in this journal (such as publication in an institutional repository or as a book chapter), with recognition of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increasing the impact and citation of the published work (see The effect of open access…).