Some sociophilosophical understandings of Freire’s pedagogy in Ibero-American education journals
DOI:
https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349256304Keywords:
Phenomenology, Paulo Freire, Historical-dialectical materialism, Liberating educationAbstract
Since the 1960s, after the literacy experience of young people and adults in Angicos/RN, Paulo Freire achieved international recognition with his emancipatory and humanizing educational proposal. In order to investigate how Freire’s political-pedagogical principles have been addressed in education research in Ibero-American countries, a bibliographic survey was carried out in the period between 2007 and 2019, through the electronic database of the Redalyc platform, considering only journals in Portuguese and Spanish, located in member countries of the Organization of Ibero-American States for Education, Science and Culture (OEI), with the exception of Brazil. By using the dynamics of discursive textual analysis, two categories of analysis were constituted: the influence of phenomenology on Freire’s pedagogy; and historical-dialectical materialism as the foundation of Freire’s praxis. It is noteworthy that the use of terms such as intentionality, consciousness, knowledge and perception explain the influence of phenomenology in studies related to Freire’s pedagogy, as they are concepts that enable an understanding of phenomena in subject-object relations. Concepts such as participation, dialogicity, problematization, humanization, liberation and social transformation reveal the theoretical-methodological influence of Marxism in studies based on Freire’s educational perspective, evidencing the dialectical nature in the relationships of subjects with each other and with the world, mediated by material reality in which they are historically inserted.
Downloads
References
ALMEIDA, Nadja Rinelle Oliveira; FONTENELE, Inambê Sales; FREITAS, Ana Célia Sousa. Paulo Freire e a Educação de Jovens e Adultos (EJA). Ensino em Perspectivas, Fortaleza, v. 2, n. 1, p. 1-11, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6151/5164 Acesso em: 07 set. 2021.
» https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6151/5164
BET, Natalia Baraldo. La educación de adultos durante el período 1966-1973: entre la capacitación, la seguridad nacional y concientización. Revista Interamericana de Educación de Adultos, Pátzcuaro, v. 40, n. 2, p. 79-97, 2018. Disponível em: https://www.redalyc.org/jatsRepo/4575/457556293004/html/index.html Acesso em: 20 nov. 2020.
» https://www.redalyc.org/jatsRepo/4575/457556293004/html/index.html
CELY, Nubia Cecília Agudelo; QUIÑONES, Norman Estupiñán. La sensibilidad intercultural en Paulo Freire. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, Tunja, v. 13, p. 85-100, 2009. Disponível em: http://www.scielo.org.co/pdf/rhel/n13/n13a06.pdf Acesso em: 30 nov. 2020.
» http://www.scielo.org.co/pdf/rhel/n13/n13a06.pdf
DELIZOICOV, Demétrio. Conhecimento, tensões e transições. 1991. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1991.
DELIZOICOV, Demétrio; ANGOTTI, José Andrade; PERNAMBUCO, Marta Maria. Ensino de ciências: fundamentos e métodos. 4. ed. São Paulo, Cortez, 2011.
DUSSEL, Enrique. Ética da libertação: na idade da globalização e da exclusão. Petrópolis: Vozes, 2002.
FERNANDES, Sabrina. Pedagogia crítica como práxis marxista humanista: perspectivas sobre solidariedade, opressão e revolução. Educação & Sociedade, Campinas, v. 37, n. 135, p. 481-496, 2016. https://doi.org/10.1590/ES0101-73302016140795
» https://doi.org/10.1590/ES0101-73302016140795
FREIRE, Paulo. Educação e mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FURLAN, Reinaldo. Reflexões sobre o método nas ciências humanas: quantitativo ou qualitativo, teorias e ideologias. Psicologia USP, São Paulo, v. 28, n. 1, p. 83-92, 2017.
GOLDMAN, Lucien. The human sciences and philosophy. London: The Chancer Press, 1969.
HALMENSCHLAGER, Karine Raquiel; DELIZOICOV, Demétrio. Abordagem temática no ensino de ciências: caracterização de propostas destinadas ao ensino médio. Alexandria, Florianópolis, v. 10, n. 2, p. 305-330, 2017. https://doi.org/10.5007/1982-5153.2017v10n2p305
» https://doi.org/10.5007/1982-5153.2017v10n2p305
HERNÁNDEZ, Ana María Prieto. Pedagogía y prácticas emancipadoras: actualidades de Paulo Freire. Innovación Educativa, Ciudad de México, v. 13, n. 63, p. 155-160, 2013. Disponível em: http://www.scielo.org.mx/pdf/ie/v13n63/v13n63a10.pdf Acesso em: 23 nov. 2020.
» http://www.scielo.org.mx/pdf/ie/v13n63/v13n63a10.pdf
HESSEN, Johannes. Teoria do conhecimento. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
HUSSERL, Edmund Gustav. A ideia da fenomenologia. Lisboa: Edições 70, 1986.
KEY, Rafael. El conocimiento académico, científico y crítico en el pensamiento educativo de Paulo Freire. Sapiens, Caracas, v. 10, n. 1, p. 261-276, 2009. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=41012305013 Acesso em: 15 nov. 2020.
» https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=41012305013
KLEIN, Sabrina Gabriela; MUENCHEN, Cristiane. A epistemologia de Johannes Hessen e a gnosiologia de Paulo Freire. Revista Educação em Questão, v. 59, p. 1-19, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/25052 Acesso em: 15 nov. 2021.
» https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/25052
LEITE, Olivia; DUARTE, José. Aprender a ler o mundo. Adaptação do método de Paulo Freire na alfabetização de crianças. Revista Lusófona de Educação, Lisboa, n. 10, p. 41-50, 2007. https://doi.org/10.11606/issn.1980-7686.v3i5p22-37
» https://doi.org/10.11606/issn.1980-7686.v3i5p22-37
LOURENÇO, Silmara Silveira; MENDONÇA, Viviane Melo. A fenomenologia existencial em Paulo Freire: possíveis diálogos. Filosofia e Educação, Campinas, v. 10, n. 3, p. 530-547, 2018. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8653268?msclkid=ec06b9adaa1111ec9b0f7a24749006bc Acesso em: 01 nov. 2020.
LUKÁCS, Georg. História e consciência de classe: estudos sobre a dialética marxista. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
MEDELA, Paula. La formación ciudadana y política en la educación de adultos de los años setenta: el caso de la CREAR (Argentina, 1973-1974). Revista Interamericana de Educación de Adultos, Pátzcuaro, v. 40, n. 1, p.1 0-28, 2017. Disponível em: https://www.redalyc.org/jatsRepo/4575/457556162002/html/index.html Acesso em: 02 nov. 2020.
» https://www.redalyc.org/jatsRepo/4575/457556162002/html/index.html
MICHELS, Lucas Boeira; VOLPATO, Gildo. Marxismo e fenomenologia nos pensamentos de Paulo Freire. Filosofia e Educação, Campinas, v. 3, n. 1, p. 122-134, abr./set. 2011. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8635473/3266 Acesso em: 24 nov. 2020.
» https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8635473/3266
MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva. 2. ed. Ijuí: Unijuí, 2011.
MOTA NETO, João Colares. Paulo Freire e Orlando Fals Borda na genealogia da pedagogia decolonial latino-americana. Folios, Bogotá, n. 1, p. 3-13, 2018. Disponível em: http://www.scielo.org.co/pdf/folios/n48/0123-4870-folios-48-00003.pdf Acesso em: 12 nov. 2020.
» http://www.scielo.org.co/pdf/folios/n48/0123-4870-folios-48-00003.pdf
PALLARÈS, Marc. Recordando a Freire en época de cambios: concientización y educación. Revista Electrónica de Investigación Educativa, Mexicali, v. 20, n. 2, p. 126-136, 2018. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.2.1700
» https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.2.1700
PEREIRA, Sonilda Santos. Escola Estadual Rural Taylor-Egídio (ERTE) - Bahia – Brasil: resultado do diálogo entre a pedagogia de alternância e Paulo Freire. Praxis Educativa, La Pampa, v. 13, n. 13, p. 115-125, 2009. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=153114254012 Acesso em: 24 nov. 2020.
» https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=153114254012
PERNAMBUCO, Marta Maria. Projeto ensino de ciências a partir de problemas da comunidade: uma experiência no Rio Grande do Norte. Natal: UFRN, Brasília: DF, CAPES/MEC/SPEC, 1983.
PIRES, Marília Freitas de Campos. O materialismo histórico-dialético e a educação. Interface, Botucatu, v. 1, n. 1, 1997. https://doi.org/10.1590/S1414-32831997000200006
» https://doi.org/10.1590/S1414-32831997000200006
PORTA, Mario A. Edmund Husserl: psicologismo, psicologia e fenomenologia. São Paulo: Loyola, 2013.
RETANA, José Ángel García. Compromiso y esperanza en educación: los ejes transversales para la práctica docente según Paulo Freire. Revista Educación, San José, v. 40, n. 1, p. 113-132, 2016. Disponível em: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/view/14649 Acesso em: 29 nov. 2020.
» https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/view/14649
ROMÃO, José Eustáquio. Paulo Freire e a universidade. Revista Lusófona de Educação, Lisboa, n. 24, p. 89-105, 2013. Disponível em: https://scielo.pt/pdf/rle/n24/n24a06.pdf Acesso em: 26 nov. 2020.
» https://scielo.pt/pdf/rle/n24/n24a06.pdf
SANTIAGO, Eliete; BATISTA NETO, José. Formação de professores e prática pedagógica na perspectiva freireana. Educar em Revista, Curitiba, n. 61, p. 127-141, 2016. https://doi.org/10.1590/0104-4060.47202
» https://doi.org/10.1590/0104-4060.47202
SANTOS, Eduardo; TAVARES, Manuel. O pensamento de Paulo Freire: suas implicações na educação superior. Revista Lusófona de Educação, Lisboa, n. 24, p.165-180, 2013. Disponível em: https://isidore.science/document/10670/1.j1igy9 Acesso em: 21 nov. 2020.
» https://isidore.science/document/10670/1.j1igy9
SANTOS, Jefferson et al. A dimensão axiológica na elaboração de uma rede temática na educação infantil: contribuições para o ensino de ciências. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 19, p. 649-682, 2019. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2019u649682
» https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2019u649682
SANTOS, Jefferson; GEHLEN, Simoni. O instrumento dialético-axiológico na seleção de falas significativas: em busca de uma educação científica ético-crítica. Ensaio, Belo Horizonte, v. 23, p. 1-20, 2021. https://doi.org/10.1590/1983-21172021230111
» https://doi.org/10.1590/1983-21172021230111
SAUL, Ana Maria; SILVA, Antonio Fernando Gouvêa. O legado de Paulo Freire para as políticas de currículo e formação de educadores no Brasil. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, DF, v. 90, p. 223-244, 2009. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/2010/artigos_teses/Pedagogia2/alegado_freire_politicas_curr_form_educ.pdf?msclkid=0d9c7250a98211ecaff0ef0d1e95a0ce Acesso em: 01 dez. 2020.
SILVA, Antonio Fernando Gouvêa. A construção do currículo na perspectiva popular crítica: das falas significativas às práticas contextualizadas. 2004. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2004.
SOARES, Maria Perpétua do Socorro Beserra. Formação permanente de professores: um estudo inspirado em Paulo Freire com docentes dos anos iniciais do ensino fundamental. Revista Educação & Formação, Fortaleza, v. 5, n. 13, p. 151-171, jan./abr. 2020. https://doi.org/10.25053/redufor.v5i13.1271
» https://doi.org/10.25053/redufor.v5i13.1271
SOUZA, Ana Lúcia Santos; CHAPANI, Daisi Teresinha. Teoria crítica de Paulo Freire, formação docente e o ensino de ciências nos anos iniciais de escolaridade. Revista Lusófona de Educação, Lisboa, n. 25, p. 119-133, 2013. Disponível em: https://scielo.pt/pdf/rle/n25/n25a08.pdf Acesso em: 02 nov. 2020.
» https://scielo.pt/pdf/rle/n25/n25a08.pdf
STUANI, Geovana Mulinari. Abordagem temática freireana: uma concepção de formação permanente dos professores de ciências. 2016. Tese (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2016.
TORNÉS, Alisa Natividad Delgado. Ética y política em la concepción de la educación popular de Paulo Freire. Udual, Cidade do México, n. 50, p. 19-32, 2011. Disponível em: http://udualerreu.org/index.php/universidades/article/view/195/203 Acesso em: 09 nov. 2020.
» http://udualerreu.org/index.php/universidades/article/view/195/203
TORRES, Carlos Alberto. Oppressor and oppressed: logical dialectical categories? Sinéctica: Revista Eletrónica de Educación, Tlaquepaque, p. 1-5, 2015. Disponível em: http://www.scielo.org.mx/pdf/sine/n45/n45a8.pdf Acesso em: 07 nov. 2020.
» http://www.scielo.org.mx/pdf/sine/n45/n45a8.pdf
TORRES, Juliana Rezende. Educação ambiental crítico-transformadora e abordagem Temática Freireana. Tese (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2010.
VIEIRA, Ricardo Pedroza. Contribuições ao projeto de uma pedagogia fenomenológico-hermenêutica. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 26, 2021. http://doi.org/10.1590/S1413-24782021260016
» https://doi.org/10.1590/S1413-24782021260016
VILLEGAS, Emilio Lucio ¿Existe siquiera la educación de personas adultas? Reflexiones sobre un concepto diverso. Revista Lusófona de Educação, Lisboa, v. 42, p. 177-191, 2018. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/270167826.pdf Acesso em: 04 nov. 2020.
» https://core.ac.uk/download/pdf/270167826.pdf
ZAVALA, Erika Víquez. El lugar del niño y la niña en la toma de decisiones en la dinámica de aula: reflexiones desde la pedagogía de la autonomía de Paulo Freire. Revista Eletrónica Educare, Heredia, v. 19, n. 1, p. 131-146, 2015. https://doi.org/10.15359/ree.19-1.8
» https://doi.org/10.15359/ree.19-1.8
ZILLES, Urbano. Fenomenologia e Teoria do Conhecimento em Husserl. Revista da Abordagem Gestáltica, Goiânia, v. 13, n. 2, p. 216-221, 2007. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rag/v13n2/v13n2a05.pdf?msclkid=3c24169fa97f11ec99cc0a6ef1f4c9c2 Acesso em: 12 nov. 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Educação e Pesquisa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors assume exclusive responsibility for the concepts expressed in their articles, which do not necessarily reflect the journal’s opinion.
Permission to photocopy all or part of the material published in the journal is granted provided that the original source of publication be assigned.