The museum in History teaching

Authors

  • Regina Celi Frechiani Bitte Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)

DOI:

https://doi.org/10.1590/S1678-4634202450272477por

Keywords:

Teacher training, History, Memory, Museum

Abstract

The article aims to reflect on the museum space as a locus for initial teacher training and on the teaching and learning process from field studies carried out at the Solar Monjardim Museum. For this purpose, we sought to investigate Pedagogy students’ knowledge during their training as a device that trigger practices focused on the use of museum spaces, memory and heritage, intertwining sensitivities and critical analysis of their social, material, and cultural experiences. In the search for mapping and founding alternatives that provide sensitive views of historical-cultural aspects present in museums, the qualitative research methodology based on cultural history was used. In the preparation of this text, one used fragments of the reports presented in the discipline of History: Content and Methodology, product of the classroom debates about the observation of the museum space, in addition to the production of the exhibition entitled Leitura de objetos museais [Reading of museum objects]. These instruments have revealed that it is possible to go beyond the sensitive look at objects without disregarding the rigor of their content. If, before, the act of looking at the object, whether in the museum, in the classroom or in everyday life, was a contemplative act or within a supposed neutrality, we proposed, based on our educational practice, an interpretative, creative, sensitive reading, with the expansion of meaning, in a construction process that is not restricted only to questions and answers, but that can start from them and go beyond, giving the History teaching an orientation for practical life.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARBOSA, Ana Mae. Mediação cultural é social. In: BARBOSA, Ana Mae; COUTINHO, Rejane Galvão (org.). Arte/educação como mediação cultural e social. São Paulo: Unesp, 2009. p. 13-22.

BAROM, Wilian Carlos Cipriani; CERRI, Luiz Fernando. O ensino da história a partir da teoria de Jörn Rüsen. In: SEMINÁRIO DE PESQUISA DO PPE, 2011, Maringá. Seminário... Maringá: Universidade Estadual de Maringá, 2011. p. 1-9. Disponível em: http://www.ppe.uem.br/publicacoes/seminario_ppe_2011/pdf/1/006.pdf . Acesso em: 20 abr. 2019.

» http://www.ppe.uem.br/publicacoes/seminario_ppe_2011/pdf/1/006.pdf

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Casa Civil, 1988.

BRASIL. Decreto-Lei nº 25, 30 de novembro de 1937: organiza a proteção do patrimônio histórico e artístico nacional. Brasília, DF: Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, 1937. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto-lei/del0025.htm . Acesso em: 22 dez. 2020.

» http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto-lei/del0025.htm

CARVALHO, Maria Cristina; PORTO, Cristina. Crianças e Adultos em museus e centros culturais. In: KRAMER, Sonia; NUNES, Maria Fernanda; CARVALHO, Maria Cristina. (org.). Educação infantil: formação e responsabilidade. Campinas: Papirus, 2013. p. 133-150.

CHAGAS, Mário de Souza. Diabruras do Saci museu, memória, educação e patrimônio. Iphan - Revista Brasileira de Museus e Museologia, Brasília, DF, n. 1, p. 106-146, 2004.

CHARTIER, Roger. A história cultural: entre práticas e representações. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1990. 243 p.

CHARTIER, Roger. A história ou a leitura do tempo. Belo Horizonte: Autêntica, 2009. 80 p.

CURY, Marília Xavier. Exposição: uma linguagem densa, uma linguagem engenhosa. In.: VALENTE, Maria Esther (org.) Museus de ciências e tecnologia. Rio de Janeiro: MAST, 2007. p. 69-76.

FENELON, Déa Ribeiro. Políticas culturais e patrimônio histórico. In: FENELON, Déa Ribeiro (org.). O direito à memória: patrimônio, história e cidadania. São Paulo: DPH, 1992. p. 29-33.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987. 256 p.

MARTINS, Mirian Celeste Ferreira Dias; PICOSQUE, Gisa; GUERRA, Maria Telles Terezinha. Didática do ensino de arte: a língua do mundo: poetizar, fruir e conhecer a arte. São Paulo: FTD, 1998.197 p.

MENESES, Ulpiano Toledo Bezerrra de. A história cativa da memória? Para um mapeamento da memória no campo das ciências sociais. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, São Paulo, n. 34, p. 9-24, dez. 1992.

MENESES, Ulpiano Toledo Bezerra de. Educação e museus: sedução riscos e ilusões. Ciências; Letras, Porto Alegre, n. 27, p. 91-101, jan./jun. 2000.

MENESES, Ulpiano Toledo Bezerra de. O campo do patrimônio cultura: uma revisão de premissas. In: FÓRUM NACIONAL DO PATRIMÔNIO CULTURAL, 1., 2009, Ouro Preto. Anais [...]. Ouro Preto: [s. n.], 2009. p. 25-39.

ORIÁ, Ricardo. Memória e ensino de história. In: BITTENCOURT, Circe (org.) O saber histórico na sala de aula. 12. ed. São Paulo: Contexto, 2013. p. 128-148.

POLLAK, Michel. Memória, esquecimento, silêncio. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 2, n. 3, p. 3-15, jun. 1989.

RAMOS, Francisco Régis Lopes. A danação do objeto: o museu no ensino de história. Chapecó: Argos, 2004. 178p.

RELATÓRIO apresentado na disciplina de história conteúdo e metodologia. Vitória: UFES, 2017. Relatório (Pedagogia) – Centro de Educação, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2017.

RELATÓRIO apresentado na disciplina de história conteúdo e metodologia. Vitória: UFES, 2018. Relatório (Pedagogia) – Centro de Educação, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2018.

RELATÓRIO apresentado na disciplina de história conteúdo e metodologia. Vitória: UFES, 2019. Relatório (Pedagogia) – Centro de Educação, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2019.

RÜSEN, Jörn. História viva: teoria da história: formas e funções do conhecimento histórico. Brasília: UnB, 2007.160p.

SCHMIDT, Maria Auxiliadora; BARCA, Isabel; MARTINS, Estevão de Rezende (org.). Jörn Rüsen e o ensino de história. Curitiba: UFPR, 2011. 150 p.

SIMAN, Lana Mara de Castro. Práticas culturais e práticas escolares: aproximações e especificidades no ensino de história. Revista do Laboratório de Ensino de História/UEL, Londrina, v. 9, p. 185-204, out. 2003.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 13. ed. Petrópolis: Vozes, 2012. 325 p

Published

2024-11-04

How to Cite