Territorial implications between different categories of nature conservation units in Brazil and the political-pedagogical conceptions of environmental education
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2179-0892.geousp.2022.167226Keywords:
Environmental Education, Political-pedagogical macro-trends, Nature Conservation Units, TerritorialitiesAbstract
The Nature Conservation Units (CUs) are territories established by the Brazilian State. They involve power relations related to the control of natural resources. The Environmental Education (EE) is placed as a strategic dialogue with the agents involved with the CU territorialization. The EE, from the perspective of a social field, presents three macro-trends of political-pedagogical conceptions: the critical one, the conservationist one and the pragmatic one. An amount of 254 federal UCs were investigated through online questionnaires, aiming at articulating the patterns of regulation of UCs territories with the territorialities of EE practices. It was verififed that despite the existence of an unique institutional guideline, the CUs related to the Integral Protection Group presented an inclination towards the critical conservationist political-pedagogical conception, whereas the CUs of the Sustainable Use tended towards the critical political-pedagogical conception. This means that different forms of UCs territorialization tend to certain political-pedagogical conception of EE, regardless the institutional guidelines.
Downloads
References
ACSELRAD, Henri. As práticas espaciais e o campo dos conflitos ambientais. In: ACSELRAD, Henri. Conflitos ambientais no Brasil. Rio de Janeiro: Relume Dumará; Fundação Heinrich Böll, 2004. p. 09-20.
BOURDIEU, Pierre. Os Usos Sociais da Ciência – por uma sociologia clínica do campo científico. Tradução de Denice Bárbara Catani. São Paulo: Editora UNESP, 2004.
BOURDIEU, Pierre. O Poder Simbólico. Tradução de Fernando Tomaz. Lisboa: Difel, 1989.
BRASIL. Lei n° 9985 de 18 de julho de 2000. Sistema Nacional de Unidades de Conservação – SNUC. Brasília: MMA. 2000. 56p.
FERNANDES, Bernardo Mançano. Movimentos socioterritoriais e movimentos socioespaciais: contribuição teórica para uma leitura geográfica dos movimentos sociais. Rev. Nera. Presidente Prudente. Ano 8, N.6, p. 14-34. Jan/jun, 2005.
HAESBAERT, Rogério. Dos múltiplos territórios à multiterritorialidade. Porto Alegre, Setembro de 2004. Disponível em: <http://www.ufrgs.br/petgea/Artigo/rh.pdf>. Acesso em: 10 jul. 2017.
ICMBIO. Educação Ambiental em Unidades de Conservação: ações voltadas para comunidades escolares no contexto da gestão pública da biodiversidade. Guia informativo, orientador e inspirador. Brasília: MMA, 2016. 65p.
LAYRARGUES, Philippe Pomier; LIMA, Gustavo Ferreira da Costa. As Macrotendências Político-Pedagógicas da Educação Ambiental Brasileira. Revista Ambiente & Sociedade, São Paulo, v.XVII, n.1, p. 23-40, Jan./mar. 2014.
LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo; LAYRARGUES, Philippe Pomier. Educação ambiental nos anos noventa. Mudou, mas nem tanto. Políticas Ambientais, v.9, n.25, p. 06-07. 2000.
PECCATTIELLO, Ana Flavia Oliveira. Políticas públicas ambientais no Brasil: da administração dos recursos naturais (1930) à criação do Sistema Nacional de Unidades de Conservação (2000). Desenvolvimento e Meio Ambiente, n. 24, p. 71-82, Jul./dez. 2011.
RAFFESTIN, Claude. Por uma Geografia do Poder. Tradução de Maria Cecília França. São Paulo: Ática, 1993.
SACK, Robert David. O significado de territorialidade. In: DIAS, Leila Christina; FERRARI, Maristela. (orgs). Territorialidades humanas e Redes Sociais. Florianópolis: Insular, 2011. p. 63-89.
SANTOS, Milton. O Dinheiro e o Território. GEOgraphia, Ano. 1, n.1, p. 07-13. 1999.
SOUZA, Marcelo José Lopes de. O território: sobre espaço e poder, autonomia e desenvolvimento. In: CASTRO, Iná Elias de; GOMES, Paulo Cesar da Costa; CORRÊA, Roberto Lobato (orgs). Geografia: conceitos e temas. 2. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2000. p. 77-116.
TALBOT, Virgínia. Termos de Compromisso: histórico e perspectivas como estratégia para a gestão de conflitos em unidades de conservação federais. 2016, 219 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Biodiversidade em Unidades de Conservação). Escola Nacional de Botânica Tropical, Instituto de Pesquisa Jardim Botânico do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 2016. Disponível em: <https://jbrj.academia.edu/VirginiaTalbot>. Acesso em: 10 set. 2016.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Marcio Ricardo Ferla, Almir Nabozny
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors maintain copyright and grant the magazine the right to first publication, with the work with a license to use the CC-BY attribution, which allows to distribute, remix, adapt and create based on your work, provided that the due copyright, in the manner specified by CS.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any time before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of published work (See The Effect of Open Access).