Tutoring in the Pandemic: the usual challenges, the new ones and the permanent lessons

Authors

  • Fernando Sampaio do Amaral Universidade de São Paulo. Escola de Artes, Ciências e Humanidades
  • Helene Mariko Ueno Universidade de São Paulo. Escola de Artes, Ciências e Humanidades https://orcid.org/0000-0003-2133-9145

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2525-376X.v8i1p36-44

Keywords:

Tutoring, Student Stay, University Community

Abstract

University life is full of challenges that add up and the pandemic has shaken social and educational systems, reaffirming existing vulnerabilities and creating new ones. This work, developed on the Mentoring Program of the School of Arts, Sciences and Humanities of the University of São Paulo, set out to think about these challenges, ways to improve tutoring and learning in this context. Among the challenges, we find: lack of institutional support; tutors’ response capabilities; availability of tutors; and adherence to program activities. However, there are many potentialities that extend to both professional and academic as well as personal spheres. So, suggestions for the program were listed, including a calendar of activities, participation in the organization of events and involvement in scientific activities. Permanent lessons include: 1. the virus was not the protagonist in deaths during the pandemic; 2. our risk society demands that we be prepared for anything and everything; 3. human values help us face adversity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Heloísa B. Violence sexuelle et de genre à l’université: du secret à la bataille pour la reconnaissance. Brésil(s): Sciences Humaines et Sociales, 16, 2019.

BECK, Ulrich. La sociedad del riesgo: hacia una nueva modernidad. Barcelona: Paidós, 1986.

DISKIN, Lia. In ROSENBERG, Marshall B. Comunicação não-violenta : técnicas para aprimorar relacionamentos pessoais e profissionais [tradução Mário Vilela]. – São Paulo: Ágora, 2006.

ELLWANGER, J. H.; CHIES, J. A. B. Conexões entre desequilíbrios ambientais e o surgimento de doenças infecciosas na Amazônia. Jornal da Universidade (UFRGS), 2020.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996, pp. 23-28.

GOLEMAN, Daniel. Inteligência emocional: a teoria revolucionária que redefine o que é ser inteligente [tradução Marcos Santarrita]. Rio de Janeiro : Objetiva, 2011.

GONÇALVES, Isabel (Coord.); LUCA, Ana. Programa de Tutorado: Relatório Final de Avaliação 2006-2007. Lisboa: Instituto Superior Técnico da Universidade de Lisboa, 2009.

KIRAZ, Z. Investigating the University Student's Problems Faced in University Life: A Sample of Turkey. Procedia-Social and Behavioral Sciences, v. 116, p. 4905-4909, 2014.

OKOLI, Chitu; SCHABRAM, Kira. A Guide to Conducting a Systematic Literature Review of Information Systems Research. Montreal: Sprouts, 2010.

PEREIRA, A.. Para obter sucesso na vida académica: o apoio dos Estudantes pares. Aveiro: Universidade de Aveiro, 2005.

RODRIGUES, Nuno; REBELO, Teresa. Análise das facetas da inteligência emocional (traços) e da confiança nos colegas de trabalho no desempenho das tarefas. Revista Brasileira de Gestão de Negócios, v. 23, n. 3, p. 1-18, 2021.

ROMERO, Gilberto, MASKREY, Andrew. Como entender los desastres naturales. In. MASKREY, Andrew (comp.) Los Desastres No Son Naturales. LaRed, 1993.

SILVA, I. P. Estilos de aprendizagem e materiais didáticos digitais nos cursos de licenciatura em matemática a distância. 2014. Programa de PósGraduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática – Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2014.

TRIPP, D. The SCOPE Program (An action inquiry program for supporting professional-practical workplace learning). Perth: Education ram Department of WA, 1996.

TRIPP, D. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, v.33, n.3, p. 443-466. 2005.

UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO (USP). Gabinete do Reitor. Resolução n. 7373 de 10 de julho de 2017. Diário Oficial do Estado de São Paulo, 11 de julho de 2017. Disponível em: http://www.leginf.usp.br/?resolucao=resolucao-no-7373-de-10-de-julho-de-2017

UNIVERSIDADE FEDERAL DE MINAS GERAIS - UFMG. Programa de Tutoria. Belo Horizonte: Escola de Enfermagem, 2021.

Published

2024-10-21

How to Cite

AMARAL, Fernando Sampaio do; UENO, Helene Mariko. Tutoring in the Pandemic: the usual challenges, the new ones and the permanent lessons. Revista de Graduação USP, São Paulo, Brasil, v. 8, n. 1, p. 36–44, 2024. DOI: 10.11606/issn.2525-376X.v8i1p36-44. Disponível em: https://revistas.usp.br/gradmais/article/view/216563.. Acesso em: 21 nov. 2024.