Lélia Gonzalez: the confluence between academic life and activism

Authors

  • Marcelo Marques de Almeida Filho Universidade de Brasília
  • Danielle de Castro Silva Lobato Universidade de Brasília
  • Renísia Cristina Garcia Filice Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2176-8099.pcso.2024.223380

Keywords:

Black feminist thought, Lélia Gonzalez, Militancy, Politics

Abstract

The present work is a construction derived from discussions and analyzes on contemporary social and political thought and proposes to analyze the life and work of the thinker Lélia Gonzalez, using a transversal approach from the perspectives of race, gender and coloniality, which conforms our general objective. It is, therefore, understood that the topic under study needs to be systematically articulated in an intersectional way, since that studies on black women carry within them the crossing of different social markers (AKOTIRENE, 2018). This is a qualitative research, anchored in the construction of an applied theoretical framework, thus carrying out a review of the state of the art on this discussion, seeking to interpret the context in which the author was established as a reference in racial and gender studies, but without very rigid research frameworks, what allowed us to go beyond a purely descriptive research. Finally, it’s assumed that an explanatory-argumentative and analytical approach systematically applied to the theme must be combined to other aspects beyond the purely formal means of research, being this the most appropriate way for the development of this study.

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Author Biographies

  • Marcelo Marques de Almeida Filho, Universidade de Brasília

    Doutorando em Sociologia pelo Departamento de Sociologia da Universidade de Brasília (UnB). Mestre em Ciência Política (FCS/UFG). Bacharel em Relações Internacionais (PUC-GO). Possui Formação Docente para a Educação Básica em História (UniFAEL – Polo Anápolis). Professor substituto de Ciência Política pela Faculdade de Ciências Sociais da Universidade Federal de Goiás (UFG). Membro associado do Fórum Universitário MERCOSUL (FOMERCO) e da Rede Brasileira de Educação em Direitos Humanos – Distrito Federal (REBEDH-DF+) e membro do Núcleo de Estudos Afro-Brasileiros (CEAM/UnB) e do Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas Públicas, História e Educação para as Relações Raciais e de Gênero (FE/UnB). E-mail: marcelo.filho@ufg.br.

  • Danielle de Castro Silva Lobato, Universidade de Brasília

    Doutoranda e Mestra em Ciências Sociais pelo Departamento de Estudos Latino-americanos (ELA) da Universidade de Brasília (UnB). Especialista em Orientação Educacional pelo Instituto de Ciências Sociais e Humanas (ICSH) e em Docência para a Educação Profissional e Tecnológica pelo Instituto Federal do Espírito Santo (IFES). Bacharela e Licenciada em Ciências Sociais (ELA/UnB). Desempenha atividades no Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas Públicas, História e Educação das Relações Raciais e de Gênero (GEPPHERG/FE). Membra do Núcleo de Estudos Afro-brasileiros (CEAM/UnB). Ativista do Movimento Negro Unificado do Distrito Federal (MNU-DF). Desenvolve atividades de pesquisa em educação, questões étnico-raciais, sociedade e cultura. 

  • Renísia Cristina Garcia Filice, Universidade de Brasília

    Pós-Doutora em Relações Internacionais e Diplomacia Econômica pela Universidade de Cabo Verde (Uni-CV), em Comunicação Aplicada, Cultura e Novas Tecnologias pelo Centre for Research in Applied Communication, Culture, and New Technologies da Universidade Lusófona do Porto (CICANT/ULP) e em Sociologia pelo Centro Interdisciplinar de Ciências Sociais da Universidade do Minho (CICS/UMinho). Doutora em Educação pela Universidade de Brasília (UnB). Professora associada da Faculdade de Educação (FE/UnB). Investigadora do Programa de Pós Graduação em Direitos Humanos (PPGDH/CEAM) e do Programa de Pós Graduação em Educação - Modalidade Profissional (PPGE/FE), ambos da UnB. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas Públicas, História, Educação das Relações Raciais e de Gênero (GEPPHERG/UnB). Coordenadora da Questão Negra (COQUEN) da Secretaria de Direitos Humanos da Universidade de Brasília (SDH/UnB). Conselheira do Conselho de Direitos Humanos (CDH/UnB). Membra da Comitê Permanente de Acompanhamento das Políticas de Ação Afirmativa (COPEAA/UnB). É vice-coordenadora da área de Políticas de Ações Afirmativas da ABPN (2023). Foi coordenadora do Núcleo de Estudos Afro-brasileiros - NEAB/UnB (2012-2020), diretora acadêmica da Associação Brasileira de Pesquisadores/as Negros/as - ABPN (2014-2016), conselheira no Conselho Nacional para a Promoção de Políticas de Igualdade Racial - CNPIR (2015-2016).

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Published

2024-10-07

Issue

Section

Dossiê "Feminismos e antifeminismos na política "

How to Cite

Almeida Filho, M. M. de, Lobato, D. de C. S., & Filice, R. C. G. (2024). Lélia Gonzalez: the confluence between academic life and activism. Plural, 31(1), 51-76. https://doi.org/10.11606/issn.2176-8099.pcso.2024.223380