Heitor Villa-Lobos and the “Brazilian Artistic Embassy” in Argentina (1940)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/rm.v20i1.169940

Keywords:

Villa-Lobos, Argentina, Diplomacy, Estado Novo

Abstract

This article aims to analyze the presence of the “Embaixada Artística Brasileira” led by Heitor Villa-Lobos in Buenos Aires in the 1940s. It is intended to demonstrate the various historical meanings attributed to the event through the historiographic analysis of the periodicals produced in Brazil and in Argentina that dealt with the cultural diplomacy of the Estado Novo (1937-1940). This work aims to resize the role of the composer and his music for Brazilian foreign policy, valuing the dialogue between periodic sources and those referring to Villa-Lobos’ musical production presented at concerts in Buenos Aires. The critical analysis of the sources gave rise to a set of historical meanings about Villa-Lobos’ music that externalized the role of his musical narratives for the Estado Novo’s policy in the context of World War II and Pan-Americanism.

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Author Biography

  • Loque Arcanjo, Universidade do Estado de Minas Gerais-UEMG

    Doutor e mestre em História Social da Cultura e especialista em História da Cultura e da Arte pela UFMG. Pós-doutorado em andamento na Escola de Música do Depto de Música da UFMG na linha de pesquisa Música e Cultura. Pesquisador vinculado ao Grupo de Pesquisa PAMVILLA - Perspectivas Analíticas para a Música de Villa-Lobos da ECA/USP, ao Grupo de Pesquisa Portugal e Brasil na Época Moderna: política, sociedade, economia e cultura da FAFICH/UFMG, e ao Grupo de Pesquisa Educomuni - Grupo de Pesquisa Interdisciplinar em Educação e Comunicação do IED/ UNiBH Professor do Departamento de Teoria Musical na Universidade do Estado de Minas Gerais onde desenvolve pesquisa nas áreas de Música e História no Centro de Pesquisa da Escola de Música, leciona as disciplinas de Antropologia Cultural, Estética, Filosofia e Educação e História da música Brasileira.Coordena o Projeto intitulado Música, musicologia e História: diálogos sobre a música brasileira na correspondência de Francisco Curt Lange (1930-1945)-FAPEMIG., coordena, também, o Projeto intitulado A Música Colonial Mineira na Musicologia e na correspondência de Francisco Curt Lange (1944-1946)- PaPq. Professor no curso de História e de Pedagogia do Centro Universitário de Belo Horizonte (UNIBH) onde é coordenador do Laboratório Multidipliplinar do IED-Instituto de Educação, leciona as disciplinas de Introdução aos Estudos Históricos, Teoria da História, e Historiografia e Fundamentos Filosóficos e Sociológicos da Educação. Coordenador do projeto de pesquisa intitulado Olhares Sobre o Bairro Lagoinha:educação patrimonial, imagens, cotidiano e memórias-Fapemig. Linhas de Pesquisa: Educação, mídias e a cidade,:Bachianas Brasileiras: análise e contexto, História social da música brasileira, Historiografia da Música Brasileira Principais áreas de atuação: Educação, Historiografia e Teoria da História, Historia e Música, História da Arte e Educação e Patrimônio

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Published

2020-07-05

How to Cite

Heitor Villa-Lobos and the “Brazilian Artistic Embassy” in Argentina (1940). (2020). Revista Música, 20(1), 121-150. https://doi.org/10.11606/rm.v20i1.169940