Sound Isn’t a Thing In Itself, but a Carrier for Leaking Things
DOI:
https://doi.org/10.11606/rm.v20i1.170730Keywords:
Sound Object, Sonority, Senses, Psychology of spaceAbstract
The listening experience has been studied and described in ways that it is almost as if one could ‘see' sounds as objects flying in a space - most of them fortunately unidentified. I will juxtapose a few propositions which, for some years, I have been dealing with and writing about, trying to sum these articles’ intentions in one and the same: to prevent us against the faith on the neutrality and the universality of cultural constructed perceptions, and to recover a more wholesome mode of listening - if not in the general day-to-day life, at least in the artistic field.
Downloads
References
ALBAHARI, M. Analytical Buddhism. The two-tiered illusion of Self. London: Palgrave MacMillan, 2006.
BAYLE, F. Musique acousmatique propositions... ...positions. 1. Paris: Éditions Buchet/Chastel, 1993.
CAESAR, R. Ela é tão tudo que é insignificante. Asa-Palavra, v. 1, 2004
CAESAR, R. As grandes orelhas da escuta (entre a teoria e a prática). In: (Ed.). Notas. Atos. Gestos. Silvio Ferraz. Rio de Janeiro: 7Letras, v.1, 2007.
CAESAR, R. O som como é: imagem; água e ar, seus suportes. In: (Ed.). Pelas vias da dúvida. II Encontro de Pesquisadores em Artes. 1. Rio de Janeiro: PPGAV-UFRJ, v.1, 2012.
CAESAR, R. O enigma de Lupe. Rio de Janeiro: Zazie Edições, 2016.
CAESAR, R. O berro da arara: para ‘re(con)duzir’ o objet sonore. Anais do XXVII Congresso da ANPPOM. Campinas, 2017.
CHION, M. Le son. Paris: Nathan, 1998.
DELL'ANTONIO, A. Beyond structural listening. Postmodern modes of hearing. California: University of California Press, 2004.
DENNETT, D. C. Consciousness explained. New York: Little, Brown and Company, 1991.
HAVELOCK, E. A. The muse learns to write. New York: Yale University Press, 1986.
IAZZETTA, F. Música e mediação tecnológica. São Paulo: Perspectiva, 2009.
INGOLD, T. Against Soundscape. In: CARLYLE, A. (Ed.). Autumn Leaves. Sound and the environment in artistic practice. Paris: Double Entendre, 2007.
KITTLER, F. A. Discourse Networks 1800/1900. Stanford: Stanford University Press, 1985.
KITTLER, F. A. Gramophone, Film, Typewriter. Stanford: Stanford University Press, 1986.
MAIER, J. X. et al. A Multisensory Network for Olfactory Processing. Current Biology, v. 25, n. 20, 2015
MCCLARY, S. Feminine Endings Music, Gender, and Sexuality. NED - New edition. University of Minnesota Press, 1991.
MCLUHAN, M. Understanding Media. The extensions of man. Cambridge: The M.I.T. Press, 1964.
MERLEAU-PONTY, M. A fenomenologia da percepção. Rio de Janeiro: Livraria Freitas Bastos, 1945.
POLLAN, M. The Intelligent Plant Scientists debate a new way of understanding flora. The New Yorker 2013.
ROUDNITSKA, E. L'esthétique en question. Paris: Presses Universitaires de France, 1977.
SCHAEFFER, P. Solfège de l'objet sonore. SCHAEFFER, P. Paris: Éd. du Seuil - ORTF 1967.
SUBOTNICK, R. R. Toward a deconstruction of structural listening: a critique of Schoenberg, Adorno and Stravinsky. In: (Ed.). Deconstructive variations. Music and Reason in Western Society. 1. Minnesota: University of Minnesota Press, 1995.
THOMPSON, E. The Soundscape of Modernity: Architectural Acoustics and the Culture of Listening in America, 1900-1933. Cambridge: MIT Press, 2004.
TUAN, Y.-F. Topophilia. A study of environmental perception, attitudes and values. New York: Columbia University Press, 1990.
UEXKÜLL, J. V. Umwelt und Innenwelt der Tiere. Lexington: University of Michigan, 1929 [2010].
WALLACE, M. Multisensory Perception: The Building of Flavor Representations. Current Biology, v. 25, n. 20, 2015.
WANG, G. The ChucK Audio Programming Language “A Strongly-timed and On-the-fly Environ/mentality”. 2008. 192 Ph.D. Thesis.
ZHOU, W. et al. Olfaction Modulates Visual Perceptionin Binocular Rivalry. Current Biology, v. 20, 2010.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Rodolfo Caesar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a CC Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).